بودجه اصلی وزارت ارشاد مشخص شد

لایحه بودجه سال 1402 با سقف کلی 5261 هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری حدود 1502 هزار میلیارد تومان و معادل 40 درصد افزایش دارد.

بودجه اصلی وزارت ارشاد مشخص شد

به گزارش زنهار، لایحه بودجه سال 1402 با سقف کلی 5261 هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری حدود 1502 هزار میلیارد تومان و معادل 40 درصد افزایش دارد.

در این لایحه در بخش بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره شده که برآورد کل هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این وزارتخانه در سال 1402، 6 هزار و 430 میلیارد و 897 میلیون تومان است.

برآورد کلی که برای سال 1402 سازمان سینمایی در لایحه بودجه ذکر شده نیز 482 میلیارد و 156 میلیون تومان است.

همچنین در بخش اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی سال 1402، برای «برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی و ارتقای دانش و فناوری‌های نوین صنعت سینما» رقم 320 میلیارد و 59 میلیون تومان قید شده است.

این رقم سال گذشته 336 میلیارد و 908 میلیون تومان برآورد شده بود.

در لایحه امسال همانند سال گذشته به بودجه زیرمجموعه‌های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش معاونت هنری و نیز تئاتر به طور مجزا اشاره نشده اما برای فصل فرهنگ و هنر برآورد اعتبارات سال 1402، رقم پنج هزارو 812 میلیارد و 396 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

با این افزایشِ بودجه، به نظر می‌رسد وزیر ارشاد و همکارانش در مجموعه‌های مختلف بایستی به سمتِ آثار فاخر و ارزشمند در سینمای ایران، توجه به مشکلات عدیده هنرمندان تئاتر و هنرهای تجسمی و تحقق عدالت فرهنگی بروند. مسئولین مربوطه در وزارت فرهنگ با توجه به گرانیِ بازار کاغذ، مشکلات عدیده ناشران را برطرف کنند. تولیدکنندگان محصولات فرهنگی ایرانی را یاری دهند.

سازمان سینمایی با این بودجه مناسبت نسبت به سالِ گذشته، سیاست سینمای ژانر را جدّی بگیرد، در پرورش فیلمسازان جوان کوتاهی نکند. از طرفی دیگر نویسندگان و فیلمسازانی که می‌خواهند به سمت شخصیت‌های تاریخ معاصر و داستان‌های دینی و اسلامی بروند را حمایت کنند تا بتوانند محصولات جدیدی را به ویترین سینمای ایران اضافه کنند که این روزها بیش از زمانِ دیگری، سینما به آنها نیاز دارد.

در بخش تئاتر و هنرهای تجسمی مشکلات زیادی وجود دارد که همیشه در اختصاص بودجه دچار بی‌عدالتی شده و به نظر می‌رسد مسئولین وزارت ارشاد خودشان می‌بایست برای آن تمهیدی بیندیشند تا صحنه نمایش و هنرمندان هنرهای تجسمی رونقِ بیشتری بگیرند./ تسنیم

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار