خبر خوب برای متقاضیان مسکن ارزان دولتی

مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در جلسه کمیته تخصصی مسکن اعلام کرده است که بیش از ۲۰۰ هزار مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده که درصد پیشرفت‌های مختلف دارند و تعدادی از آن‌ها تا پایان سال از طریق منابع صندوق ملی مسکن قابل انجام است.

خبر خوب برای متقاضیان مسکن ارزان دولتی

به گزارش زنهار؛  مسکن مهر یکی از بزرگترین پروژه‌های اقتصادی در دهه گذشته بوده که با اجرایی شدن این طرح بخشی از مشکلات در حوزه مسکن برطرف شد و بسیاری از  مستاجران، صاحب خانه شدند.

طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت.

در این طرح حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید و همچنین در شهر‌های مختلف در قالب‌های نوسازی بافت‌های فرسوده و بخشی در قالب مسکن شهری توسط بنیاد مسکن به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن رسید.

حال بعد از گذشت حدود یک دهه هنوز بخش زیادی از پروژه‌های مسکن مهر در شهر‌هایی از جمله پردیس، پرند و هشتگرد باقی مانده که علت عقب ماندگی این پروژه‌ها مربوط به توپوگرافی و همچنین افزایش قیمت بوده است.

یکی از متقاضیان مسکن مهر در پردیس گفت: از سال ۸۷ اقدام به ثبت نام در طرح مسکن مهر پردیس کرده ام، اما هنوز بعد از گذشت ۱۳ سال واحدی به ما تحویل داده نشده و بعد از چندین بار مراجعه اعلام می‌کنند که این پروژه‌ها مشکل قانونی و تعاونی دارند که به زودی حل می‌شود.

مولایی یکی از شهروند خبرنگاران در قالب پیامی اعلام کرده بود که بعد از گذشت ۶ سال هنوز واحد مسکن مهر ما را تحویل نداده اند و از سوی دیگر به دلیل همین عدم تحویل واحد‌ها افزایش قیمت هم به سازندگان و پیمانکاران تحمیل شده که این افزایش قیمت را از متقاضیان درخواست می کنند.

 مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در جلسه کمیته تخصصی مسکن اعلام کرده است که بیش از ۲۰۰ هزار مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده که درصد پیشرفت‌های مختلف دارند و تعدادی از آن‌ها تا پایان سال از طریق منابع صندوق ملی مسکن قابل انجام است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به شهر جدید پرند خاطرنشان کرد: یکی از بحران‌های موجود، مسکن‌هایی است که مردم وجه آن را پرداخت کرده، اما هنوز تحویل نگرفته اند؛ این در حالی است که منابع آن صرف زیرساخت‌ها شده، بنابراین تأمین منابع به‌صورت واریز ۱۰ همت به صندوق ملی مسکن را می‌طلبد تا بخشی از آن برای مسکن مهر و بخش دیگر برای مابه‌التفاوت و جبران کسری سود بانک‌ها صرف شود که در این راستا تکمیل مسکن‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت ساخت، در دستور کار است.

در هفته‌های گذشته رئیس جمهور در سفر به شهر پرند از آخرین وضعیت واحد‌های مسکن مهر در این شهر بازدید به عمل آورد و اعلام کرد که باید هرچه سریعتر واحد‌های باقی مانده مسکن مهر در شهر‌های مختلف به اتمام برسد و پرونده مسکن مهر بسته شود.

 ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مسئله اصلی در مسکن مهر مربوط به پرداخت‌ها است. مسائل پولی در حوزه مسکن مهر وضعیت خوبی ندارد و بودجه‌ای برای ادامه پیشرفت پروژه‌ها داده نشده است.

او ادامه داد: از مدت‌ها پیش به جای پرداخت پول در پروژه‌ها تهاتر زمین صورت می‌گرفت که در حال حاضر زمینی وجود ندارد و همین امر باعث شده که اجرای پروژه‌ها به کندی صورت گیرد.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه عدم پرداخت‌ها باعث شده که روند ساخت مسکن مهر با کندی زیادی روبرو شود افزود: آماده سازی انشعابات و معابر یکی از عوامل اصلی در اجرای پروژه‌ها است که برای اجرای آن نیاز به منابع مالی است.

او بیان کرد: شهر جدید پردیس از لحاظ توپوگرافی در مقایسه با سایر شهر‌ها هزینه‌های بیشتری دارد بنابراین مشکلات ساخت این پروژه‌ها در این شهر زیاد‌تر است.

رهبر بیان کرد: افزایش قیمت‌ها باعث کندی کار شده و هماهنگی با سازنده‌ها هم در این بخش نیاز به پرداخت منابع مالی دارد.

اما بر خلاف این اظهار نظر‌ها علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید اعلام کرده است موضوع مسکن مهر را با توجه به تاکید رئیس جمهور به سرعت و با جدیت پیگیری خواهیم کرد و بخش عمده‌ای از واحد‌های باقی مانده مسکن مهر را امسال تعیین تکلیف می‌کنیم.

به گفته مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید، پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر به ۷۰ درصد رسیده و به زودی بخش عمده‌ای از این واحد‌ها در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

او می‌گوید: تا پایان امسال ۲۰ هزار واحد مسکن مهر به بهره‌برداری می‌رسد که شامل ۱۰ هزار واحد در پردیس، ۴ هزار واحد در هشتگرد و ۶ هزار واحد در پرند خواهد بود.

براساس این گزارش اجرای طرح مسکن مهر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی در کشور به شمار می‌رود که بخش اصلی اجرای آن بر عهده دولت است و دولت هم طی این مدت با رایزنی‌های که انجام داده، سرعت ساخت واجرای این پروژه‌ها را افزایش داده است. پرونده مسکن مهر باید به زودی در کل کشور بسته شود تا چشم انتظاری چندین ساله متقاضیان این طرح پایان یابد و شاهد تمرکز بیشتری بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار