خریداران این ارز امسال میلیاردر می شوند!

ین ژاپن سال ۲۰۲۲ در مقابل دلار بدترین عملکرد را میان پرمعامله‌ترین ارزهای جهان داشت

خریداران این ارز امسال میلیاردر می شوند!

به گزارش زنهار، تحلیلگران جهانی پیش‌بینی می‌کنند ین ژاپن که بدترین ارز سال ۲۰۲۲ مقابل دلار بود، در ۲۰۲۳ چرخشی بزرگ داشته باشد.

 سال ۲۰۲۲ میلادی با تمام نحسی‌اش برای ین ژاپن به پایان رسید و حالا سال ۲۰۲۳ با چشم‌انداز متفاوتی برای اسکناس ژاپنی آغاز شده است. تحلیلگران بازار جهانی چرخش بزرگ ین را در ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کنند.

ین در سال گذشته بدترین عملکرد را در مقایسه با دلار داشت. با این حال، در دومین روز معاملاتی سال جدید، ارز ژاپن به بالاترین سطح هفت ماهه خود رسید.

از زمانی که بانک مرکزی ژاپن در ماه گذشته تغییرات غیرمنتظره‌ای در کنترل بازده اوراق قرضه خود انجام داد، ین تقریباً ۷ درصد در برابر دلار آمریکا جهش کرد و قیمت هر دلار به حدود ۱۳۰.۵ ین رسید. این حرکت با هدف کاهش برخی از هزینه های محرک های پولی طولانی مدت انجام شد.

بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر یکی از انبساطی‌ترین (Dovish) بانک‌های مرکزی جهان است؛ به این معنا که با کاهش نرخ بهره (و ابزارهایی از این دست) و حتی نگه داشتن نرخ سود در محدوده منفی تمرکز بر کنترل تورم دارد. حال روز شنبه نشریه نیکی در گزارشی نوشت بانک مرکزی ژاپن در نظر دارد پیش‌بینی خود از نرخ تورم را در ژانویه افزایش دهد و تورم به هدف ۲ درصدی که این بانک مرکزی برای سال جاری و سال آینده در نظر دارد نزدیک می‌شود.  این گزارش به این گمانه‌زنی دامن زد که انبساطی‌ترین بانک مرکزی بزرگ جهان ممکن است از سیاست انبساطی خود عقب‌نشینی کند.

انقباض پولی معمولا تقویت ارزش پول ملی کشور را به همراه دارد و به همین دلیل است که اکنون معامله‌گران بازار جهانی به خرید ین ژاپن متمایل شده‌اند. MUFG، بزرگ‌ترین بانک ژاپن می‌گوید که حتی پس از رشد اخیر، ین هنوز کمتر از حد ارزش‌گذاری شده است، که زمینه را برای سودهای بیشتر آماده نشان می‌دهد. بانک سوئیسی «پیکتت» هم پیش‌بینی کرده است که قیمت هر دلار تا پایان سال به ۱۲۵ ین کاهش می‌یابد که به معنای تقویت ۴ درصدی ارزش ین نسبت به سطوح فعلی است.

مقامات ژاپنی در ماه سپتامبر (حدود ۴ ماه پیش) وارد بازار شدند تا ین را برای اولین بار از سال ۱۹۹۸ تقویت کنند و بار دیگر در ماه اکتبر، زمانی که قیمت هر دلار به ۱۵۱.۹۴ ین رسید و در واقع ین در کمترین ارزش ۳۲ سال اخیر قرار گرفته بود، بار دیگر مداخله کردند. حالا به نظر می‌رسد که برای بهبود ارزش ین آنها فقط باید کمی بیشتر صبر کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار