لج و لجبازی مجلس و دولت/ قالیباف گروگانگیری می‌کند؟

آنچه از خبرها بر می آید این است که دولت لایحه بودجه سال آینده را بر اساس سیاست های کلی برنامه هفتم تدوین و طی نامه ای هفته ی قبل به مجلس ارائه کرده است، این در حالی است که دولت مطابق قانون می بایست یک ماه گذشته (15آذر) لایحه بودجه 1402 را به مجلس ارائه می کرد.حالا که دولت لایحه خود رادرقالب نامه و بر اساس سیاست های برنامه هفتم تدوین کرده است مجلس هنوز آن را اعلام وصول نکرده است.

لج و لجبازی مجلس و دولت/ قالیباف گروگانگیری می‌کند؟

به گزارش زنهار، آنچه از خبرها بر می آید این است که دولت لایحه بودجه سال آینده را بر اساس سیاست های کلی برنامه هفتم تدوین و طی نامه ای هفته ی قبل به مجلس ارائه کرده است، این در حالی است که دولت مطابق قانون می بایست یک ماه گذشته (15آذر) لایحه بودجه 1402 را به مجلس ارائه می کرد.حالا که دولت لایحه خود رادرقالب نامه و بر اساس سیاست های برنامه هفتم تدوین کرده است مجلس هنوز آن را اعلام وصول نکرده است.

توجه به پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت، امینت غذایی و بهبود معیشت مردم، اصلاح ساختار بودجه، ایجاد شفافیت در درآمدها و هزینه‌ها، جلب سرمایه عمومی و خصوصی برای طرح های نیمه‌ تمام، اصلاح الگوی کشت، موضوعات مرتبط با آب و خشکسالی توجه به طرح های مهم و اثرگذار اقتصادی؛ رعایت آمایش سرزمین و توجه به خانواده و بانوان از جمله موارد مهم سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه هستند که در لایحه بودجه به آن توجه ویژه‌ای شده است.

اکنون اگر قرار است سال آینده کشور بر اساس سه دوازدهم بودجه سال جاری اداره شود, نشانه های خوبی برای فعالان اقتصادی وجود ندارد.

مهرداد لاهوتی, معاون امور حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه  بر اساس آئین نامه داخلی مجلس دولت می بایست بودجه تا پایان 15آذر ماه به مجلس ارائه می نمود و تا این تاریخ بودجه در صحن علنی مجلس اعلام وصول نشده است، گفت: توجه به فضای اقتصادی کشور در اولویت است و تأخیر در بررسی بودجه 1402تصویب و ابلاغ آن را متاثر می سازد که در این خصوص می توان 3پیشنهاد ارائه کرد.

نماینده سابق مجلس گفت: مجلس تا زمانی که تکلیف برنامه 5ساله هفتم توسعه مشخص نشود، لایحه بودجه سال آینده را اعلام وصول و بررسی نمی‌کند.

وی گفت:  ابلاغ سیاست های قانون برنامه توسط مجمع تشخیص مصلحت با تأخیر به دولت ابلاغ شده است از این حیث قصوری با توجه به زمان کوتاه، متوجه دولت نیست از سوی دیگر بودجه باید در راستای قانون برنامه رسیدگی شود.

لاهوتی ادامه داد: بررسی  یک برنامه راهبردی که حداقل 50 درصد آن پس از پایان برنامه 5ساله قانون اجرا باشد نیاز به زمان بیشتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه نمی شود  فضای اقتصادی کشور بدون تصمیم گیری رها شود، سه پیشنهاد مطرح کرد.

لاهوتی گفت: ابتدا قانون برنامه رسیدگی شود و بودجه 12.2 مصوب شود و قبل از پایان سال قانون برنامه به اتمام برسد رسیدگی بودجه به فروردین سال بعد منتقل شود.

لاهوتی در بیان پیشنهاد دوم بیان داشت: بودجه رسیدگی شود ولی در رسیدگی ابلاغ سیاست ها قانون برنامه در بودجه لحاظ گردد و رسیدگی لایحه برنامه به فروردین سال بعد منتقل شود.

وی گفت: از سوی دیگر می توان مشابه سال قبل عمل نمود و  قانون برنامه ششم 6ماه تمدید و کار لایحه بودجه آغاز گردد و قبل اسفند و تعطیلات به دولت ابلاغ شود./ تسنیم

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار