دلار ارزان شد

امروز قیمت دلار در بازار معاملات تهران به صورت کاهشی آغاز به کار کرد. در بازارهای موازی نیز دلار سلیمانیه در کف کانال ۴۰ معامله می‌شود و فقط چند پله از دلار هرات جلوتر است.

دلار ارزان شد

به گزارش زنهار، امروز قیمت دلار در بازار معاملات تهران به صورت کاهشی آغاز به کار کرد. در بازارهای موازی نیز دلار سلیمانیه در کف کانال ۴۰ معامله می‌شود و فقط چند پله از دلار هرات جلوتر است.

 

امروز قیمت دلار تهران در صدر بازارهای موازی نشسته و به انتظارات کاهشی بی‌تفاوت است. معامله‌گران بازار از ادامه جو انتظامی در بازار می‌گویند. آن‌ها معتقدند گشت نامحسوس نیز در بازار شکل گرفته و این ترس را به جان معامله‌گران حرفه‌ای کف بازار انداخته که هر خریدار و فروشنده‌ای ممکن است خطرآفرین باشد.

 

هر چند روز گذشته برخی مدعی می‌شدند به دلیل ترس از کاهش قیمت، خریداران خردِ روزهای گذشته برای فروش به بازار آمده‌اند، اما برخی مخاطبان مدعی شده‌اند «خریدار زیاد و فروشنده کم است و حتی دلار با قیمت ۴۰ هزار تومانی هم پیدا نمی‌شود.»

 

تحلیلگران بازار معتقدند قیمت دلار فعلا به واسطه تغییر در مدیریت بانک مرکزی، فضای انتظامی در بازار و سیگنال‌های خبری مبنی بر ادامه توافقات در تهران اندکی میل به کاهش در ابتدای هفته داشت. ضمن این‌که اثر موارد ذکر شده دائمی نیست و در کوتاه مدت بازار معاملات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

مهاجرت و دلارهای بی‌بازگشت

هر چند باید این‌ نکته را در نظر داشت که مردم نیز از تجربیات گذشته بازار درس گرفته‌اند و به راه انداختن بازی روانی و نوسان‌گیری بازارساز از دلار، مانند گذشته آسان نیست.

 

برخی از کارشناسان نیز معتقدند بخشی از خریدهای دلار در روزهای گذشته به دلیل مهاجرت بوده و این دلارها دیگر به بازار برنمی‌گردد.

 

در همین راستا مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نگاه تحلیلی شاید جایگاهی نداشته باشد، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «شوک بانک مرکزی و تعیین نرخ نیما در منطقه مشخص، سیاست بازارسازی همتی در سال ۹۹ بود. به نظر می‌رسد بار دیگر از سوی نهاد پولی کشور در حال اجراست. در آن زمان دلار با حراج قیمتی به ۲۳ هزار تومان رسید و در آن سال این سیاست موفق عمل کرد.»

 

او با این پرسش که آیا کلیت جامعه با سیاست سال ۹۹ همراه می‌شود؟ می‌افزاید: «الان بازارساز با شوک‌های کلامی کار می‌کند. عملا نقدینگی بزرگ از جنس دلار نداریم که با تزریق آن بتوانیم به شکل واقعی سیاست مذکور را پیاده کنیم. این کلام به خریداران جهت می‌دهد.»

 

فروشندگان سال‌های گذشته پشیمان هستند

دیبا می‌گوید: «اکنون خریدارانی که در آن زمان فروختند، احساس پشیمانی دارند. آن‌ها معتقدند اگر نمی‌فروختند، سود می‌کردند.»

 

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: «اگر مردم برای فروش ترغیب شوند و به سیگنال‌های کلامی بازارساز اعتماد کنند و بفروشند، دلار تا قیمت ۳۲ و ۳۳ هزار تومان پایین می‌آید.»

 

دیبا با تاکید بر اینکه تفکر فعلی خرید دلار از سوی مردم مانند گذشته نیست، می‌گوید: «بسیاری دلار را برای مهاجرت و خارج کردن ارز از کشور می‌خواهند. این افراد برای بازار فرصت خرید محسوب می‌شوند. باید ببینیم در روزهای آینده عملکرد واقعی بانک مرکزی چگونه خواهد بود.»/ سلام نو

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار