اعلام ممنوعیت جدید در فروش تخم مرغ

در برنامه میز اقتصاد با حضور کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار و امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد در خصوص بازار تخم مرغ مطرح شد.

اعلام ممنوعیت جدید در فروش تخم مرغ

به گزارش زنهار، در برنامه میز اقتصاد با حضور کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار و امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد در خصوص بازار تخم مرغ مطرح شد.

امراللهی: سال گذشته همین موقع ما واردات تخم مرغ داشته‌ایم، اما امسال بدلیل مازاد تولید صادرات هم داریم. بنابر آمار روزانه ۳ هزار ۳۰۰ تن تولید داریم، فصل پاییز و زمستان مصرف تخم مرغ افزایش پیدا می‌کند.

از ابتدای سال تاکنون ۳۰ هزار تن تخم مرغ صادرات صورت گرفته است، ولی روز گذشته پس مصرف تخم مرغ افزایش یافته است، باتوجه به آغاز سال نو میلادی افزایش تخم مرغ صورت داشته‌ایم. حدود یک هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری در کل کشور وظیفه تامین تخم مرغ مورد نیاز کشور را به عهده دارند که ماهانه حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تن تخم مرغ تولید و روانه بازار می‌شود که حدود ۴ تا ۵ هزار تن بیشتر از میزان مورد نیاز بازار است.

کاشانی: اگر مواد اولیه ثبات نداشته باشد به طبع برخی از مواد هم افزایش قیمت داریم، لذا باید در این خصوص هماهنگی لازم انجام شود. ۲۱ اردیبهشت همزمان با اصلاح نظام ارز، قیمت هر کیلو تخم مرغ ۳۵ هزار تومان بود که بدلیل قیمت گذاری نامناسب ۷ هزار میلیارد تومان مرغداران متحمل زیان شدند.

با توجه به پروسه تولید تخم‌مرغ، تولیدکنندگان محکوم به تولید هستند و نمی‌توانند تولید را متوقف کنند، بنابراین باید فکری به حال صنعت کرد.

در حال حاضر خرده فروشی‌های سطح شهر باید تخم‌مرغ را بر اساس نرخ اعلامی هر کیلو۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه کنند و فروش بالاتر از این قیمت تخلف محسوب می‌شود. امسال تنها سالی بود که ما واردات تخم مرغ نداشته‌ایم.

امراللهی: خرده فروشی‌های سطح شهر باید تخم‌مرغ را بر اساس نرخ اعلامی، هر کیلو ۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه کنند و فروش بالاتر از این قیمت تخلف محسوب می‌شود. کاشانی: وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید تخم مرغ را تعیین و به تشکل‌ها اعلام کرده است که آنها براین مبنا موظف به تامین تخم مرغ میادین هستند.

قیمت جدید هرکیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و هرشانه ۱.۸۰۰ گرمی تخم‌مرغ را ۷۱ هزار و ۱۰۰ تومان است، براین اساس نرخ هرشانه تخم مرغ ۱.۸۰۰ گرمی برای مصرف کننده ۸۵ هزارتومان است. براین اساس عرضه هر عدد تخم‌مرغ بالاتر از ۳ هزارتومان غیرمنطقی است.

روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن این میزان مازاد بر نیاز بازار است، همچنین علی رغم مازاد تولید، معاونت بازرگانی وزارت جهاد طی نامه‌ای به سازمان دامپزشکی اعلام کرده که هیچ گونه مجوز بهداشتی صادر نشود که براین اساس صادرات محدود هم متوقف شد.

الان فروش تخم مرغ چگونه است؟

امراللهی: فروش شانه‌ای تخم مرغ ممنوع است و باید بر اساس وزن محاسبه و عرضه شود در غیر این صورت تخلف و هموطنان گزارش کنند.

کاشانی: از برج ۲ طلب مرغداران پرداخت نشده است، متاسفانه نوسانات ارز هم مزید بر علت شده است. با توجه به نوسان نرخ ارز و اثر آن بر مواد اولیه، فشار‌هایی به بخش تولید وارد می‌شود که در نهایت این امر منجر به تسریع در حذف گله طی ماه‌های آتی خواهد شد./ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار