واکنش عجیب بازار ارز به تغییر رئیس بانک مرکزی

بازار ارز هفته پرنوسانی را گذراند، این نوسان به حدی بود که دلار تقریبا هر روز وارد یک کانال جدید می‌شد و در نهایت سقف جدیدی را در کانال ۴۴ هزار تومان در بازار تجربه کرد.

واکنش عجیب بازار ارز به تغییر رئیس بانک مرکزی

به گزارش زنهار، بازار ارز هفته پرنوسانی را گذراند، این نوسان به حدی بود که دلار تقریبا هر روز وارد یک کانال جدید می‌شد و در نهایت سقف جدیدی را در کانال ۴۴ هزار تومان در بازار تجربه کرد.

این شرایط، باعث شد تا این‌که در نهایت روز پنج‌شنبه رییس‌کل بانک مرکزی با ساختمان شیشه‌ای میرداماد خداحافظی کند و محمدرضا فرزین، سکاندار جدید مهم ترین نهاد پولی کشور شود.

فرزین در همان ابتدا با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: براساس سیاست جدید بانک مرکزی برای ثبیت نرخ ارز، نرخ هر دلار در سامانه نیما روی ۲۸هزار و ۵۰۰تومان تثبیت می‌شود.

او با بیان اینکه منابع ارزی بسیار مطمئن است، گفت: بانک مرکزی تمام نیازهای ارزی برای تامین کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات و تجهیزات را در بازار نیما با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین می‌کند.

به‌گفته او، رویکرد مدیریت جدید بانک مرکزی، اعمال سیاست ارزی مبتنی بر سیاست تثبیتی است. نرخ ارز را تثبیت و دغدغه فعالان اقتصادی را برطرف خواهیم کرد.

رییس‌کل جدید با اعلام اینکه برای عبور از شرایط ملتهب بازار ارز،ضروری است مردم به او اعتماد کنند، تاکید کرد:حتما تلاش خواهیم کرد که پاسخ این اعتماد را بدهیم و ثبات را به بازار ارز بازگردانیم.

دلار وارد این کانال می‌شود

اما این تغییر و تحولات، در آینده چه اثری روی بازار آزاد ارز خواهد گذاشت. کارشناسان براین باورند که در شرایط این‌چنینی، فعالان بازار احتیاط عمل بیشتری به خرج داده و همین امر سبب کاهش نوسانات افزایشی می‌شود.

علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین پیش‌بینی کرد که احتمالا در نتیجه تغییر و تحولات جدید بانک مرکزی، نرخ آزاد ارز به کانال ۳۸ و ۳۹ هزار تومان در فاز اول برگردد.

وی در توضیح دلیل این پیش‌بینی خود گفت: نرخ دلار در کشور ما دستوری است و به همین دلیل، تحلیل‌های تکنیکال و علم اقتصاد را باید کنار گذاشت. همچنین نیروهای کنش و واکنش بانک مرکزی، قدرت مافیای واردات و دولت است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: برخی واردکنندگان با یک تخصیص و یک آور اینویس ریز، سود حداقل ۵۰ درصد آربیتراژی را قبل از فروش جنس وارداتی کسب می‌کنند. بنابراین بی‌حرکتی این چند روزه بانک مرکزی و زمزمه‌های حذف ارز نیمایی، این شور روانی را بیشتر می‌طلبید.

شریعتی عنوان کرد: به اعتقاد من تا زمانی که کشور درگیر عدم ورودی منایع و دریافت واقعی پول‌های بلوکه شده باشد و دچار تنش سیاسی باشیم، بستر سیاسی برای حل منطقی مسائل وجود ندارد و چرخه سیاه ناترازی و چاپ پول و تورم ادامه دارد.

وی متذکر شد: این تغییرها در واقع بمانند تغییر راننده همان ماشین جوش آورده است. اولی با توصیه آرام می‌راند و بعدی، گازش را می‌گیرد.

شریعتی عنوان کرد:احتمالا رییس جدید بانک مرکزی کوتاه‌مدت اقدام به خلق ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان می‌کند و با شکننده‌تر کردن وضعیت، نرخ آزاد را در کانال‌های زیر ۴۰ هزار تومان کنترل می‌کند./ خبرآنلاین

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار