چرا دلار گران شد؟

شنیده ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران در هفتمین روز از زمستان ۱۴۰۱ از فضای انتظامی بازار حکایت دارد.

چرا دلار گران شد؟

به گزارش زنهار، شنیده ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران در هفتمین روز از زمستان ۱۴۰۱ از فضای انتظامی بازار حکایت دارد.

بازداشت دلالان ارز توسط پلیس

 گفته می شود مأموران پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ پس از اقدامات اطلاعاتی، امروز تعدادی از دلالان دلار که باعث ایجاد اخلال در بازار ارز شده بودند را بازداشت کردند.طرح برخورد با دلالان و اخلالگران بازار ارز از امروز شروع شده و تا ایجاد آرامش کامل در بازار ارز ادامه خواهد داشت. 

نرخ حواله درهم یک کانال بالا رفت

در این شرایط نرخ حواله درهم امروز هم مانند روزهای گذشته هیجانات ارزی معامله گران دلار را تقویت کرد. گفته می شود نرخ درهم امروز وارد کانال جدید شده بود و همین امر انتظارات صعودی برای نرخ دلار در تهران را بیشتر کرد.

افزایش ۲ هزار تومانی قیمت دلار در هرات و سلیمانیه

البته از سوی دیگر نرخ دلار در هرات و سلیمانیه هم امروز در مقایسه با ۲ روز قبل هر کدام در حول و حوش ۲ هزار تومان رشد کرد. از نظر معامله گران تهران شوک ارزی سه بازار یاد شده موجب شد بازیگران ارزی تهران در موقعیت خرید قرار بگیرند.

۲ دلیل جدید درباره افزایش قیمت دلار

درباره افزایش قیمت دلار علاوه بر عواملی مثل خروج سرمایه، افزایش تقاضای تجاری و نااطمینانی ناشی از اعتراضات، دو دلیل دیگر اضافه شده است.

معامله‌گران می‌گویند ۵ بانک ایرانی در عراق، همکاری ارزی خودشان را با ایران کاهش دادند. صرافی‌های دبی هم در همکاری با ایران به مشکل خوردند. گفته می‌شود برخی سرویس‌های جاسوسی با شناسایی صراف‌ها اطلاعات آن‌ها را در اختیار وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار می‌دهد.

مقایسه قیمت دلار با یک کیلو موز و پیاز!

برخی از فروشندگان ارز قیمت دلار را با قیمت موز و پیاز مقایسه کرده اند و با مقایسه رشد قیمت اقلام خوراکی ادعای ارزانی برای دلار می کردند.

در بازار ارز معامله‌گران برای اینکه قیمت دلار تهران را ارزان یا گران تشخیص بدهند، رو به شاخص موز آوردند. شاخص موز ابداعی بر پایه شاخص بیگ‌مک هست. براساس بیگ‌مک، با مقایسه قیمت ساندویچ مک‌دونالد در کشورهای مختلف، به صورت غیررسمی ارزش پول ملی آن کشور را بدست می‌آورند.

در ایران برخی اقتصاددان‌ها پیشنهاد می‌دهند موز به عنوان یک کالای وارداتی چنین کارکردی را دارد. معامله‌گران با اشاره به اینکه قیمت موز در تهران کیلویی ۷۰ هزار تومان است معتقد بودند دلار تهران خیلی هم گران نیست.گفته می شود قیمت پیاز هم به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده است.

برجام عامل صعود و نزول قیمت دلار

کارشناسان و فعالان اقتصادی می گفتند به نظر می رسد یکی از دلایل رشد اسکناس آمریکایی در تهران ناشی از توقف مذاکرات برجام‌، تحریم ها و سیگنال های منفی برجامی بوده است.

امروز رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که درباره سفر گروسی و سایر مسولان آژانس به ایران و روند گفت و گوها و مذاکرات گفت: تمایلی نشان داده شده، قرار است هماهنگی بعد از تعطیلات ژانویه انجام شود.از نگاه معامله گران این سفر اگر اتفاق بیفتد تا حدودی هیجانات ارزی کنترل خواهد شد. 

دلار توافقی از سایت بازار متشکل حذف شد!

بخش هایی از سایت بازار متشکل ارزی که اطلاعات معاملات توافقی و آمار لحظه ای معاملات دلار و یورو را منتشر می کردند، بدون اطلاع قبلی و هیچ نوع توضیح، از سایت این بازار، حذف شده است!

بانک مرکزی در حذف بخش حواله‌های نیما از سایت sanarate نیز به همین روش عمل کرد و بدون هیچ توضیحی، بخش اطلاعات نرخ حواله‌های ارزی نیما و میانگین‌های روزانه، هفتگی و ماهانه را حذف کرد.

آنطور که شنیده می‌شود به بهانه این اتفاق، امروز در صرافی‌ها دلار سهمیه فروخته نمی‌شد.

قیمت دلار متشکل هم امروز وارد کانال ۳۷ هزار تومان شد.

قیمت اونس طلا ریزش کرد

قیمت اونس طلا در بازار امروز بر خلاف مسیر روز گذشته حرکت کرد. قیمت طلای جهانی عصر امروز در محدوده 1803 دلار معامله شد که در مقایسه با روز قبل 17 دلار ریزش کرده بود.

قیمت طلا ۱۸ عیار بالا رفت

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار امروز با 1 میلیون و 938 هزار و 800 تومان مبادله شد.این قیمت در مقایسه با ۲ روز قبل 63 هزار و 700 تومان افزایش را نشان می دهد.

قیمت سکه رسمی در بازار امروز مسیر افزایش را دنبال کرد .قیمت سکه امامی به صورت رسمی امروز در محدوده 20 میلیون و 50 هزار تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با دو روز قبل 1 میلیون و 450 هزار تومان افزایش را نشان می دهد . قیمت سکه بورسی هم امروز در محدوده 19 میلیون و 296هزار تومان به فروش رسید.

اطلاعیه مهم بورس کالا درباره سکه بورسی

شرکت بورس کالا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به درخواست بانک مرکزی از پایان روز کاری شنبه هر فرد حقیقی که بیش از ۱۰۰ سکه بورسی داشته باشد ممنوع المعامله می‌شود و نمی‌تواند دارایی خود را نقد کند.

در روزهای اخیر گپ قیمتی موجود در سکه رفاه و سکه امامی تقاضای سفته‌بازی را تشدید کرده بود زیرا اگر کسی موفق به خرید گواهی سکه شود با دریافت فیزیکی و فروش آن در بازار آزاد می‌توانست از اختلاف قیمت به وجود آمده منتفع شود./ اقتصاد نیوز 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار