خبر فوری از بازار آیفون 14؛ ریجستری می‌شود؟

معاون دفتر پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، درباره مسئله و دغدغه رجیستری گوشی‌های محبوب آیفون ۱۴ به فردا اقتصاد گفت: مسئله رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ حل و مدیریت خواهد شد.

خبر فوری از بازار آیفون 14؛ ریجستری می‌شود؟

به گزارش زنهار، امیرمحمد پرهام فر، معاون دفتر پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، درباره مسئله و دغدغه رجیستری گوشی‌های محبوب آیفون ۱۴ به فردا اقتصاد گفت: مسئله رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ حل و مدیریت خواهد شد.

به دلیل نوسانات رو به بالای نرخ ارز و به ویژه دلار، قیمت کالاهای وارداتی افزایش قابل توجهی داشته است. یکی از کالاهایی که مردم به صورت روزمره با آن سر و کار دارند و جزو کالاهای ضروری زندگی امروز گمارده می‌شود، گوشی‌های هوشمند و تلفن همراه هستند. براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در هشت ماهه نخست امسال حدود ۹ میلیون دستگاه تلفن موبایل هوشمند وارد کشور شده است و ارزش حدودی آن یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

نگاه دولت به مقوله تلفن بعد از شیوع بیماری کرونا همانند کالاهای ضروری بوده است و به همین واسطه در راستای تامین منایع مورد نیاز برای واردات آن باید تمهیدات مقتضی اتخاذ شود. علاوه بر آن باید بین دستگاه‌های ذیربط همچون وزارت صمت، وزارت ارتباطات، اتاق بازرگانی و سازمان حمایت از خدمات پس از فروش هماهنگی لازم وجود داشته باشد. جدای از این موارد بانک مرکزی می‌بایست توجه ویژه‌ای را به این موضوع برای تامین منابع ارزی مورد نیاز برای آن داشته باشد. چراکه در شرایط فعلی منابع محدودی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد. گوشی‌ آیفون ۱۴ از دوبرابر سقف ۶۰۰ دلاری که برای واردات گوشی‌های تلفن همراه که در نظر گرفته شده است، بالاتر است و جزو گوشی‌های لوکس محسوب ‌شود و سیاست‌گذار می‌بایست روی ارزبری آن حساب ویژه‌ای باز می‌کرد. اما باید در نظر داشت که در حال حاضر ستاد مبارزه با قاچاق، مصوبه و ابلاغیه‌ای در راستای ممنوعیت واردات آن نداشته است.

وی در ادامه این موضوع را تشریح کرد که قابلیت اتصال گوشی‌های آیفون به اینترنت ماهواره‌ای مسئله‌ای نبوده که مشکل رجیستری را برای این گوشی ایجاد کند. چراکه احتمالا از این به بعد گوشی‌های دیگر هم این قابلیت را داشته باشند. به همین دلیل ممنوعیت و بستن را نمی‌توان راهکاری مناسب برای مواجهه با این موضوع دانست. به عقیده وی منشا مشکل فعلی ریشه در مشکلات و کمبود منابع ارزی کشور دارد.

پرهام فر، معاون دفتر پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، درباره مسئله و دغدغه رجیستری گوشی‌های محبوب آیفون ۱۴ به فردای اقتصاد گفت: مسئله رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ حل و مدیریت خواهد شد. نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد آن است که توصیه می‌شود کاربران مادامی که این موضوع و رجیستری قانونی‌ آن حل نشده است، اقدام به خرید و وارد کردن آن نکنند. اما افرادی که تا کنون این کالا را وارد کرده‌اند ویا علاقه به استفاده از آن دارند، حتما این گوشی در مبادی رسمی کشور در بدو ورود آن را ثبت کنند./فردای اقتصاد 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار