خطراتی که اقتصاد اروپا را تهدید می‌کند

نشریه "فوکوس" آلمان در مطلبی به بررسی خطراتی که در سال 2023 در کمین اقتصاد اروپا و به ویژه آلمان است پرداخته و نوشت: جنگ، بحران و تورم کار را برای اقتصاد آلمان در سال جاری سخت کرد. مارسل فراتزشر، از اقتصاد دانان ارشد آلمانی البته دیدگاه مثبتی درباره سال پیش رو دارد اما به گفته وی پنج عامل خطر می تواند باعث سقوط اقتصاد آلمان و اروپا شود.

خطراتی که اقتصاد اروپا را تهدید می‌کند

به گزارش زنهار، نشریه "فوکوس" آلمان در مطلبی به بررسی خطراتی که در سال 2023 در کمین اقتصاد اروپا و به ویژه آلمان است پرداخته و نوشت: جنگ، بحران و تورم کار را برای اقتصاد آلمان در سال جاری سخت کرد. مارسل فراتزشر، از اقتصاد دانان ارشد آلمانی البته دیدگاه مثبتی درباره سال پیش رو دارد اما به گفته وی پنج عامل خطر می تواند باعث سقوط اقتصاد آلمان و اروپا شود.

در ادامه این گزارش آمده است: با طرح موسوم به «رونق مضاعف»، ائتلاف موسوم به چراغ راهنمایی در آلمان سعی کرد در سال جاری میلادی خیال مصرف کنندگان و شرکت های آلمانی را راحت کند. یک بسته کمکی بزرگ به ارزش 200 میلیارد یورو جمع آوری شده است تا اوضاع در آلمان در سراشیبی قرار نگیرد. اما سال بعد اوضاع چگونه است؟ مارسل فراتزشر، اقتصاددان برجسته، در مقاله ای مهمان در روزنامه دی ولت نسبت به پنج خطری که می تواند آلمان و اروپا را در سال 2023 وارد رکود کند، هشدار داد.

بر اساس ارزیابی وی اولین تهدید خطر تشدید جنگ اوکراین است. فراتزشر هشدار می‌دهد که هیچ پیش‌بینی اقتصادی نمی‌تواند چنین سناریویی را «معقولانه» نشان دهد. این اقتصاددان می‌گوید: اگر جنگ به مرزها سرازیر شود یا تشدید شود، شرکت‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاری را متوقف کنند و قیمت‌ها از سقف تعین شده فراتر می روند.

دومین خطر این است که گاز و انرژی کمیاب می شود. در این صورت صنعت در آلمان و اروپا با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد. ممکن است برخی از شرکت‌ها مجبور به توقف تولید شوند. رکودی بین یک تا هفت درصد منطقه را تهدید می کند. اگر زمستان به طور غیرمنتظره ای سرد باشد یا عرضه گاز به اروپا قطع شود، این امر قابل تصور است.

سومین خطر این است که زنجیره تامین جهانی قطع شد: دلایل فروپاشی زنجیره‌های تامین جهانی می‌تواند متفاوت باشد و از جمله آن طاعون کرونا در چین یا حادثه کشتی در یک کانال حمل‌ونقل مهم می تواند باشد. اگر دیگر کالایی به اروپا نیاید، محصولات گران می شوند یا قابل تولید نیستند.

فراتزشر همچنین رکود جهانی در تجارت را خطر دیگری برای اقتصاد اروپا می داند و در این باره می گوید: کشورهای نوظهور متعددی با بحران های مالی دست و پنجه نرم می کنند. خطر درگیری اقتصادی نیز بین ایالات متحده و چین وجود دارد. آلمان به دلیل تجارت آزاد خود در چنین سناریویی به ویژه آسیب پذیر است.

پنجمین خطر تورم است که به اعتقاد فراتزشر باعث کاهش قدرت خرید می‌شود. این اقتصاددان می‌گوید: مصرف ضعیف‌تر همچنین به شرکت‌ها آسیب می‌زند که این می‌تواند منجر به مارپیچ کاهش درآمد و کاهش تقاضا شود. به ویژه خانوارهای کم درآمد به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی با مشکل مواجه هستند. در نهایت همه کمتر خواهند داشت.

فراتشر تأکید می کند: حتی اگر این خطرات رخ ندهند یا فقط به میزان کمی رخ دهند، مردم و شرکت ها هزینه های بسیار متفاوتی را برای این بحران پرداخت می کنند. وی بر لزوم دست کم نگرفتن این خطرات از سوی شرکت ها و مردم تاکید کرد./ تسنیم

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار