زمستان آلمان را ورشکسته کرد؟

پس از جنگ اوکراین و روسیه، آلمان‌ها با یک بحران انرژی روبرو شدند، به طوری که حدود 500 میلیارد دلار نیز برای عبور از این بحران هزینه کرده‌اند، این در حالی است که این پول پاشی در حال افزایش بوده و آلمان از بحران انرژی خلاص نشده است.

زمستان آلمان را ورشکسته کرد؟

به گزارش زنهار، پس از جنگ اوکراین و روسیه، آلمان‌ها با یک بحران انرژی روبرو شدند، به طوری که حدود 500 میلیارد دلار نیز برای عبور از این بحران هزینه کرده‌اند، این در حالی است که این پول پاشی در حال افزایش بوده و آلمان از بحران انرژی خلاص نشده است. بر اساس محاسبات رویترز، مبلغ مذکور صرف طرح‌هایی شده که دولت برلین برای تقویت سیستم انرژی کشور از زمان افزایش قیمت‌ها و از دست دادن دسترسی به گاز از تامین‌کننده اصلی روسیه، خرج کرده است.

از این رو «مایکل گروملینگ» در مؤسسه اقتصادی آلمان (IW) معتقد است که شدت و زمان این بحران تا حد زیادی به چگونگی توسعه بحران انرژی بستگی دارد. بر اساس این محاسبات، پول کنار گذاشته شده به 440 میلیارد یورو (465 میلیارد دلار) می‌رسد که اولین آمار ترکیبی از تمام تلاش‌های آلمان با هدف جلوگیری از قطع شدن برق و تامین منابع جدید انرژی را ارائه می‌دهد.

این عدد نیز معادل حدود 1.5 میلیارد یورو در روز از زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه است. از طرفی این عدد حدود 12 درصد از تولید اقتصاد ملی آلمان را در بر می‌گیرد و حدود 5400 یورو برای هر نفر آلمانی نیز محسوب می‌شود. از این رو اقتصاد برجسته اروپا اکنون خود را برای اولین بار در نیم قرن گذشته بدون گاز روسیه، می‌بیند و سهیمه‌بندی سعی دارد که این بی‌گازی را جبران کند.

این کشور برای جایگزینی برخی از منابع از دست رفته روسیه به بازار انرژی گران‌تر یا پول نقد روی آورده که نتیجه آن دو رقمی شدن تورم است. دو جایگزین را برای سوخت روسیه، گاز طبیعی مایع (LNG) و انرژی‌های تجدیدپذیر است که سال‌ها از سطوح هدف‌گذاری شده فاصله دارند، لذا امنیت انرژی آلمان را تضمین نمی‌کند.

در رابطه با این موضوع، استفان کوتس، معاون رئیس جمهور و مدیر تحقیقات چرخه‌های تجاری و رشد در موسسه کیل، گفت: «اقتصاد آلمان اکنون در مرحله بسیار حساسی قرار دارد، زیرا آینده تامین انرژی بیش از هر زمان دیگری نامشخص است.»

وضعیت نا مناسب اقتصاد آلمان

وزارت اقتصاد که مسئول امنیت انرژی است، گفت که به تنوع بخشیدن به عرضه‌های مختلف انرژی ادامه می‌دهد و افزود که LNG و پایانه‌های مورد نیاز برای واردات آن بخش مهمی از این امر را در بر می‌گیرد. به گفته صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی می‌شود در سال آینده، آلمان بیشترین کاهش اقتصادی را در میان کشورهای G7 خواهد داشت.

از این رو بر اساس داده‌های ارائه شده توسط موسسه کیل، صورتحساب واردات انرژی آلمان در سال جاری و سال آینده در مجموع 124 میلیارد یورو رشد خواهد کرد ( پس از افزایش 7 میلیاردی در سال‌های 2020 و 2021) و این موضوع نیز چالش بزرگی برای صنایع پر انرژی این کشور خواهد بود.

بر اساس گزارش انجمن صنایع شیمیایی آلمان (VCI)، بخش مواد شیمیایی این کشور بیشترین آسیب را از افزایش هزینه‌های برق خواهد خود و پیش بینی می‌شود، تولید در سال 2022 به میزان 8.5 درصد کاهش یابد.

440 میلیارد دلار هزینه کرد آلمان در زمستان سخت

علاوه بر آن آلمان 440 میلیارد یورو برای مبارزه با بحران انرژی در نظر گرفته و این عدد در حال نزدیک شدن به 480 میلیارد یورویی است که طبق گفته مؤسسه اقتصادی آلمان (IW) از سال 2020 برای محافظت از اقتصاد خود در برابر تأثیرات همه گیر COVID-19 هزینه کرده است.

این پول شامل چهار بسته امدادی به ارزش 295 میلیارد یورو، از جمله کمک مالی 51.5 میلیارد یورویی به شرکت برق Uniper و یک بسته نجات 14 میلیاردی برای شرکت Sefe، که قبلاً گازپروم آلمان نامیده می‌شد، می شود. تا 100 میلیارد نقدینگی برای شرکت های آب و برق برای تضمین فروش خود در برابر اتفاقات پیش بینی نشده و حدود 10 میلیارد دلار جهت آماده سازی زیرساخت، برای واردات LNG را محیا سازد.

علاوه بر آن بر اساس داده‌های بانک KfW، این مبلغ همچنین شامل تعهدات گزارش‌نشده قبلی شامل 52.2 میلیارد یورویی توسط وام‌دهنده دولتی KfW برای کمک به شرکت‌ و بازرگانان برای پر کردن غارهای گاز، خرید زغال‌سنگ، جایگزینی منابع تامین گاز و پوشش برخی از مارجین‌ها است.

علی‌رغم این تلاش‌ها، اطمینان چندانی در مورد چگونگی جایگزینی روسیه وجود ندارد. بر اساس داده‌های یورواستات و اتحادیه صنعت آلمان (BDEW)، آلمان در سال گذشته حدود 58 میلیارد متر مکعب گاز از این کشور وارد کرده است که حدود 17 درصد از کل مصرف انرژی آن را تشکیل می‌دهد.

آلمان قصد دارد انرژی‌های تجدیدپذیر، حداقل 80 درصد از تولید برق را تا سال 2030 به خود اختصاص دهند چنانچه در حال حاضر، 42 درصد را در سال 2021 به تولید برق از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تعلق گرفته است. با این حال، این یک هدف دور از دسترس به نظر می‌رسد. از طرفی آلمان تنها 5.6 گیگاوات (GW) ظرفیت خورشیدی و 1.7 گیگاوات ظرفیت بادی خشکی در سال 2021، نصب کرده است.

بر اساس گزارش اکتبر دولت فدرال و ایالت های آلمان، برای دستیابی به هدف 80 درصدی، تاسیسات بادی جدید در خشکی باید سالانه حدود 6 برابر تا 10 گیگاوات افزایش یابد. بر اساس این گزارش، تاسیسات خورشیدی باید هر سال، چهار برابر شود و به ۲۲ گیگاوات برسد.

آلمان طرح LNG را شناور می‌کند

در ماه مارس، رابرت هابک، وزیر اقتصاد، هدفی را برای جایگزینی انرژی روسیه تا اواسط سال 2024 تعیین کرد، اگرچه بسیاری از اقتصاددانان و بازیگران صنعت برق معتقدند که این کار دشوار و نشدنی است. به عنوان مثال، مارسل فراتزشر، رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان و مارکوس کربر، مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده برق آلمان RWE، بر این باورند که در صورت پیدا شدن منابع جایگزین و آن هم با سرعت بالا، این پروژه زودتر سال 2025 اجرایی نخواهد شد.

آلمان زیرساخت LNG خود را ندارد زیرا اتکای دیرینه‌اش به گاز روسیه بوده، لذا پس از جنگ اوکراین و با قطع گاز این کشور، اقدام به ایجاد زیر ساخت و واردات LNG کرده است.

در حال حاضر، این کشور قصد دارد برای کمک به تنوع بخشیدن به عرضه گاز به شش پایانه واردات شناور تکیه کند که اولین مورد قرار است روز پنجشنبه وارد شود. سه مورد قرار است در زمستان امسال اجرا شوند و بقیه در پایان سال 2023 مستقر می‌شوند و ظرفیت کل را به حداقل 29.5 میلیارد متر مکعب در سال می‌رساند.

شرکت‌های RWE، Uniper و همتایان کوچکتر EnBW متعهد شده‌اند که حجم‌ها را ارائه کنند تا مطمئن شوند پایانه‌ها تا پایان مارس 2024 با ظرفیت کامل کار می‌کنند. با این وجود، هنوز مشخص نیست که حجم‌ها از کجا می‌آیند. بر اساس داده‌های شورای اروپا در روابط خارجی (ECFR)، آلمان از زمان توقف کامل عرضه گاز روسیه در تابستان، تنها دو قرارداد شرکت LNG منعقد کرده است.

اولین مورد، یک قرارداد سالیانه 1 میلیارد مترمکعبی بین وودساید استرالیا و یونیپر است که از آن زمان به موضوع بزرگترین کمک مالی شرکت‌های بزرگ آلمان تبدیل شده است. دومی بین شرکت ملی نفت ابوظبی و RWE انجام شد و تحویل 137000 متر مکعب در ماه دسامبر و محموله‌های نامشخص بیشتر در سال 2023 را پوشش می‌دهد.

از طرفی کار آلمان برای جایگزینی گاز روسیه بسیاری پیچیده است به طوری که جیووانی سگاراواتی، تحلیلگر پژوهشی در اندیشکده بروگل، می‌گوید :« من فکر می‌کنم آلمان هر کاری که می‌تواند انجام داده است. در بازار LNG آلمان باید از صفر شروع کند که کار آسانی نیست.»/ برنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار