چرا سود سهام عدالت برای برخی واریز نشد؟

سود سهام عدالت بر اساس اطلاعات سامانه سجام برای سهامداران واریز می‌شود و دریافت هرگونه اطلاعات از افراد جهت واریز سود، یکی از شیوه‌های کلاهبرداری است.

چرا سود سهام عدالت برای برخی واریز نشد؟

به گزارش زنهار،  سود سهام عدالت بر اساس اطلاعات سامانه سجام برای سهامداران واریز می‌شود و دریافت هرگونه اطلاعات از افراد جهت واریز سود، یکی از شیوه‌های کلاهبرداری است.

سه شنبه ۲۸ آذر بود که خبر واریز سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۰ شرکت‌ها به شکل رسمی اعلام شد.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: براساس مصوبه شورای عالی بورس، سود سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت از چهارشنبه ۳۰ آذر به صورت متمرکز توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، با توجه به سود تقسیم شده عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، پرداخت می‌شود.

به گفته او، مجموع سود سبد سهام عدالت بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از دو برابر شده است که از این مبلغ در مرحله اول، ۲۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

سود سهام عدالتی که به سبب سبد سهام متفاوت افراد برای همگان به شکل یکسان واریز نشد.

محمد باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در زمینه میزان واریز سود سهام عدالت به حساب افراد مشمول به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سهامدارانی که پرتفوی سهام ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت می‌کنند.

به گفته آقای خاندوزی وزیر اقتصاد، واریز سود سهام عدالت تا روز شنبه ۴ دی ادامه داشت.

اما این سود برای برخی از مشمولان واریز نشد، برای پیگیری بیشتر به سراغ شرکت سپرده گذاری مرکزی رفتیم.

حسین قشمی مدیر پرداخت سود سپرده گذاری مرکزی  در خصوص چرایی عدم واریز سود برای برخی مشمولان عنوان کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وجوه، سود سهام عدالت را از طریق شبکه بانکی به حساب سهامداران واریز می‌نماید و در صورت وجود هر گونه اشکال در حساب شبای افراد، مبلغ واریز شده برگشت خورده و تا زمانی که حساب مذکور اصلاح نشود هیچ‌گونه کنترلی بر روی واریز موفق آن در دست ما نیست.

شماره شبای نامعتبر دلیلی برای عدم دریافت سود سهام عدالت

قشمی در ادامه گفت: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود سود به حساب سهامداران سهام عدالت واریز نشود.

اما همیشه در زمان واریز سود سهام عدالت برخی سود جویان فرصت را غنیمت می‌شمارند تا به اصطلاح پولی به جیب بزنند!

پیامک های حاوی لینک برای دریافت سود سهام عدالت،  کلاهبرداری است

سپرده گذاری مرکزی برای هشدار به سهامداران برای این که در دام این کلاهبردارن نیفتند اعلام کرد: سود سهام عدالت همیشه بر اساس اطلاعات سامانه سجام برای افراد واریز می‌شود و نیاز به مراجعه به هیچ سامانه و یا مکان خاصی نیست. هرگونه پیامک که حاوی لینکی مبنی بر دریافت سود سهام عدالت باشد کلاهبرداری است؛ بنابراین افراد هرگز اینگونه لینک‌ها را باز نکنند.

همچنین اعلام شد صاحبان سهام عدالت که تاکنون سود سهام عدالت سال‌های گذشته را دریافت نکرده‌اند، با مراجعه به نشانی‌های sejam.ir یا sahamedalat.ir نسبت به ثبت نام و احراز هویت در این سامانه اقدام کنند تا سود سهام عدالت خود را دریافت کنند. علاوه بر این شرکت سپرده گذاری مرکزی برای واریز سود سهام عدالت پیامکی ارسال نمی‌کند.

در خصوص کلاهبرداری‌هایی که احتمال رخ دادن آن در زمینه واریز سود سهام وجود دارد، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز روز گذشته اقدام به ارسال پیامک هشدار به افراد کرد.

در متن این پیام آمده بود: دریافت هرگونه اطلاعات از افراد جهت واریز سود سهام عدالت، یکی از شیوه‌های کلاهبرداری است. سود به صورت خودکار به حساب بانکی ثبت شده توسط افراد در سامانه سجام یا سامانه سهام عدالت واریز می‌شود.

بنابر این افراد باید در مقابل فرصت طلبان هوشیار بوده و آگانه اقدام کنند، اما افرادی که سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند از چه مسیرهایی می‌توانند پیگیر سود خود باشند؟

معاون عملیات سپرده‌گذاری مرکزی آقای پارسا گفت: سهامدارانی که تاکنون پیامک واریز سود خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی  ddn.csdiran.ir، تارنمای سهام عدالت به نشانی www.sahamedalat.ir و یا تماس با مرکز تماس ۱۵۶۹ داخلی یک از وضعیت واریزی سود سهام عدالت خود مطلع شوند.

در کل افراد به این موضوع توجه داشته باشند که همواره برخی سودجویان برای کسب منفعت خود به بهانه‌های مختلفی مانند خبر واریز سود سهام عدالت در کمین هستند تا برای افراد ناآگاه تور پهن کنند.

سهامداران توجه داشته باشند که واریز سود تنها از طریق سامانه سجام خواهد بود و در صورت داشتن مشکل یا ابهام می‌توانند با مرکز پاسخگویی سپرده گذاری مرکزی تماس گیرند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار