گاز در اروپا ارزان شد

رویترز در گزارشی نوشت، تاکنون تنها ۱۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر گازی اروپا مصرف شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان زمستان ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز در مخازن باقی بماند.

گاز در اروپا ارزان شد

به گزارش زنهار، رویترز در گزارشی نوشت، تاکنون تنها ۱۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر گازی اروپا مصرف شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان زمستان ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز در مخازن باقی بماند.

همچنین الجزیره، قیمت گاز اروپا را در پایان هفته گذشته در پایین‌ترین سطح طی هفت ماه گذشته اعلام کرد.

بر اساس آخرین آمار، بهای معاملات گاز ماه آتی هلند که قیمت پایه بازار اروپایی است، صبح پنج‌شنبه به وقت آمستردام، ۳.۸ درصد کاهش یافت و به ۹۴ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. بهای این معاملات برای اولین بار در یک ماه اخیر، به پایین ۱۰۰ یورو نزول کرد.

کاهش قیمت گاز با توجه به توسعه واردات LNG و صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان اروپایی رخ داده است. حال باید دید روند کاهشی قیمت گاز در اروپا تداوم دارد یا خیر؟

مرتضی بهروزی‌‌فر، کارشناس انرژی، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با توجه به سیاست تعیین سقف قیمت گاز روسیه به نظر می‌رسد روند کاهشی قیمت گاز در اروپا ادامه‌دار باشد. چراکه میانگین قیمت گاز کاهش پیدا می‌کند و خریداران با توجه نرخ میانگین نسبت به خرید گاز اقدام می‌کنند نه بیشتر.

وی ادامه داد: با اجرای این سیاست انحصار خرید گاز به دست اروپا می‌افتد. چراکه تغییر بازار گاز و یافتن خریدار جدید برای این محصول به راحتی امکان‌پذیر نیست. محدودیت در ظرفیت خطوط انتقال گاز و واحدهای تولید ال.ان.جی از جمله عوامل ایجاد انحصار در بازار خریداران است.

بهروزی‌فر گفت: در حال حاضر روسیه برای تغییر بازار گاز خود تنها چین را به عنوان خریدار دارد که ظرفیت خطوط انتقال به این کشور محدود است و ایجاد خطوط جدید زمان‌بر. بنابراین در چنین بازه زمانی تنها بازار اروپا مشتری گاز روسیه به حساب می‌آید.

همزمان با گذر اروپایی‌ها از چالش‌های زمستان، در ایران که روزی قرار بود منجی تامین گاز در قاره سبز باشد، صنایع، پتروشیمی‌ها و … یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند.

غلامرضا کوشکی، رئیس مرکز کنترل گاز شرکت ملی گاز، با اشاره به افزایش محدودیت‌های گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها اعلام کرد: میزان محدودیت‌های شرکت گاز متفاوت است، در صنایع سیمان حدود ۷۰ درصد، در صنایع پتروشیمی حدود ۳۵ درصد و در صنایع فولاد حدود ۵۰ درصد نسبت به فصل تابستان محدودیت اعمال کردیم.

همزمان دبیر انجمن صنایع سیمان از قطع کامل گاز ۵۰ کارخانه سیمان خبر داد و اعلام کرد: عرضه برق صنایع سیمان هم به نصف کاهش یافته که منجر به توقف یا کاهش شدید تولید سیمان در کشور شده است.

تعطیلی تنها یک واحد تولیدی پتروشیمی‌ در ایران به از دست رفتن ۱۸ میلیارد تا ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری در کشور ختم می‌شود. آن هم در شرایطی که عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی با مشکل مواجه است و یکی از راه‌های ارزآوری پتروشیمی‌ها به حساب می‌آیند. حال باید دید برای تبعات چنین تصمیمی چه تدبیری اندیشیده شده است؟

همچنین مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، گفت: از ابتدای اجرای طرح پایش مصرف گاز دستگاه‌های اجرایی و اماکن دولتی و عمومی کشور با هدف مدیریت انرژی و رعایت الگوی مصرف تاکنون، جریان گاز بیش از ۸۴۰ سازمان و نهاد دولتی و عمومی در پی اخطارهای صادرشده، قطع شده است.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد گزاره زمستان سخت که بارها توسط دولتمردان ایران تکرار شد توهمی بیش نبوده است و حال چنین بحرانی گریبان مردم و تولیدکنندگان کشور را گرفته است.

وزیر نفت بارها از مردم خواست تا همکاری لازم را در مدیریت مصرف گاز داشته باشند. در حالی که چندی پیش همین مقام مسئول از زمستان سختی که در انتظار اروپایی‌ها است سخن می‌گفت./ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار