گرانی دوباره دلار در راه است؟

خبر ازسرگیری مذاکرات برای معامله‌گران بازار ارز، مهم‌تر از گزارش جدید FATF باشد. چراکه بودن ایران در لیست سیاه FATF خبر جدیدی نیست و بیش از دو سال است که ایران منتظر خروج از این لیست است.

گرانی دوباره دلار در راه است؟

به گزارش زنهار، گروه ویژه اقدام مالی از فوریه ۲۰۲۰ بررسی وضعیت کشورهایی که در لیست سیاه FATF قرار داشتند را متوقف کرده بود. اما حالا با کم شدن سایه کرونا، این کارگروه فعالیت خود را از سر گرفته و در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که دو کشور همچنان در لیست سیاه قرار دارند، ایران و کره شمالی.

تحریم‌های کارگروه ویژه اقدام مالی علیه ایران شامل محدودیت در روابط مالی با شرکت‌های ایرانی، بررسی بیشتر تراکنش‌های مالی مرتبط با ایران، ارسال گزارش در خصوص انجام هرگونه مبادله مالی با ایران به این کارگروه و ممانعت از احداث شبعه جدید بانک‌های ایران در خارج و بالعکس می‌شود.

اما آیا گزارش جدید FATF و باقی ماندن ایران در لیست سیاه، بر قیمت ارز در ایران اثر می‌گذارد؟
پیش‌بینی قیمت دلار هفته اول آبان ۱۴۰۰

آخرین گزارش‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد که قیمت دلار امروز ۳۰ مهرماه در بازار آزاد حدود ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان بوده. همچنین قیمت دلار صرافی ملی بدون هیچ تغییری نسبت به دو روز گذشته در رقم ۲۶ هزار و ۶۹۰ تومان ثابت ماند.

از ابتدای هفته جاری تاکنون قیمت دلار در کانال ۲۷ هزار تومان در نوسان بوده و تغییر چندانی نداشته است. معامله‌گران بازار ارز، منتظر رویداد سیاسی هفته جاری هستند. یعنی شروع مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا. این خبر تاثیر خود را بر بازار ارز ایران گذاشته است.

البته قیمت دلار در این هفته کاهش چشمگیری نداشته و دلار ارزان نشده. اما این خبر حداقل مقابل اخبار منفی دیگر ایستاده و مانع افزایش قیمت دلار شده است. اکنون هم به نظر می‌رسد خبر ازسرگیری مذاکرات برای معامله‌گران بازار ارز، مهم‌تر از گزارش جدید FATF باشد. چراکه بودن ایران در لیست سیاه FATF خبر جدیدی نیست و بیش از دو سال است که ایران منتظر خروج از این لیست است.
کاهش قیمت دلار محتمل است؟

برای همین به نظر نمی‌رسد این مساله بتواند قیمت دلار را افزایش دهد. اما نکته مهمی که درباره گزارش جدید FATF وجود دارد این است که این گروه در این گزارش به نوعی اعلام کرده که همچنان ریسک معامله مالی و پولی با ایران بالاست، حتی اگر تحریم‌های آمریکا برداشته شود.

پیش از این هم اعلام شده بود که ایران برای از سرگیری معاملات مالی خود با جهان، فقط نباید از دست تحریم‌های آمریکا خلاص شود. حتی در صورتی که تحریم‌های آمریکا برداشته شود، مادامی که ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی باشد، نمی‌تواند با کشورهای دیگر معاملات بانکی خود را آغاز کند.

اما به نظر می‌رسد فعلا مهم‌ترین خبر در هفته اول آبان ۱۴۰۰برای قیمت دلار، احتمال از سرگیری مذاکرات است. آغاز یا تعویق مذاکرات می‌تواند فورا بر قیمت دلار در بازار ایران اثر بگذارد.

بسیاری معتقدند که اگر مذاکرات آغاز نشود، ممکن است قیمت دلار به بالای ۲۸ هزار تومان برسد و رکورد جدیدی بزند. اما در مقابل در صورت آغاز مذاکرات قیمت دلار ممکن است کمی ارزان شود.

اما از طرف دیگر، معامله‌گران حرفه‌ای بازار می‌دانند که قیمت دلار حتی در صورت آغاز مذاکرات افت چندانی نخواهد داشت. کارشناسان بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت دلار نهایتا تا محدوده ۲۵ و ۲۶ هزار تومان پایین می‌آید. اما شاخص‌های اقتصادی ایران به نحوی است که امکان ارزانی بیشتر دلار را سخت می‌کند.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار