بحران اقتصادی رکورد زد

افزایش بهای مواد غذایی و جنگ روسیه و اوکراین، مهم‌ترین عواملی هستند که در سال 2022 باعث بحرانی شدن شرایط اقتصادی شده‌اند.

بحران اقتصادی رکورد زد

به گزارش زنهار، افزایش بهای مواد غذایی و جنگ روسیه و اوکراین، مهم‌ترین عواملی هستند که در سال 2022  باعث بحرانی شدن شرایط اقتصادی شده‌اند.

بانک جهانی در گزارش سالانه خود از شرایط اقتصادی جهان، سال۲۰۲۲ را سالی پر از ابهامات دانست و افزود: امسال اقتصاد جهانی کندترین شیب رشد را از سال ۱۹۷۰ (۱۳۴۹) پس از وقوع رکود جهانی، تجربه کرده است.

در گزارش سالانه این سازمان از وضعیت اقتصاد مالی در سال ۲۰۲۲، آمده است: امسال مملو از عدم قطعیت بوده است. اثرات افزایش شدت مخاطرات طبیعی همچنان در جنبه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی تغییرات اقلیمی، آشکار می‌شود.

بر اساس این گزارش، تورم جهانی، اختلال در تامین مواد غذایی، کود و تجهیزات الکترونیکی، مشکلات در بخش آموزش و چالش‌های جهانی، یادآوری می‌کند که اثرات همه‌گیری کرونا نیز همچنان باقی است. همزمان با شکل‌گیری یک بهبود اقتصادی ناپایدار و ناهمگون، توسعه جهانی با یک بحران مواجه شد. کندشدن مسیر رشد، به افزایش فقر و بدهی جهانی شتاب بخشید.

این گزارش می‌افزاید: افزایش بهای موادغذایی و ناامنی غذایی در ۲۰۲۲ که به دلیل بحران‌های اقلیمی از جمله خشکسالی شدید در طول تابستان و همچنین جنگ روسیه و اوکراین تشدید شد، به افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت و کود دامن زد.

در کنار هم قرار گرفتن تمام بحران‌هایی که در سال ۲۰۲۲ به وقوع پیوست، همچنان مانع بهبود وضعیت رشد جهانی می‌شود.

آمریکا، چین و حوزه یورو به عنوان بزرگترین اقتصادهای دنیا نیز به شدت با کندی رشد مواجه هستند. در این شرایط، حتی یک ضربه متوسط به اقتصاد جهانی در سال آینده می‌تواند آن را وارد مرحله رکود شدیدتر کند.

جنگ در اوکراین، تورم بالا، اختلالات در زنجیره تامین و رکود اقتصادی جهانی، همگی باعث افزایشی بزرگ در قیمت بسیاری از محصولات کشاورزی و نهاده‌ها از جمله کودها شده‌اند.

در نیمه نخست ۲۰۲۲، بازارهای جهانی انرژی پس از آغاز جنگ اوکراین با افزایش بها و کمبود فزاینده انرژی و همچنین نگرانی‌های مربوط به امنیت تامین آن، یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های وارده در دهه‌های اخیر را تجربه کرده‌اند.

در سطح جهان، ۷۳۳ میلیون نفر هنوز به برق دسترسی ندارند و در وضعیت فعلی، پیش‌بینی می‌شود ۶۷۰ میلیون نفر در ۲۰۳۰ همچنان بدون برق خواهند ماند که این ۱۰ میلیون بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی است.

همه‌گیری کووید-۱۹، پس از ‌دهه‌ها تلاش برای کاهش فقر جهانی، بزرگترین عقب‌گرد را در این زمینه ایجاد کرد. به طوریکه تا پایان سال ۲۰۲۲، حدود ۶۸۵ میلیون نفر ممکن است در فقر شدید زندگی کنند.

اثرات همه‌گیری در کنار افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، پیش‌بینی‌های قبلی در زمینه کاهش فقر را بسیار کاهش داده است. تا جاییکه پیش‌بینی می‌شود در ۲۰۳۰ همچنان ۷ درصد از جمعیت جهان – حدود ۵۷۴ میلیون نفر – با فقر شدید دست و پنجه نرم خواهند کرد./ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار