با خرید این خودرو از بورس ۲۶۵ میلیون سود می کنید/ جزئیات

خریداران خودرو در بورس، شاهین سایپا را ۱۷ درصد و هایما اس۷ ایران خودرو را ۲۱ درصد ارزان‌تر از بازار خریدند.

با خرید این خودرو از بورس ۲۶۵ میلیون سود می کنید/ جزئیات

​به گزارش زنهار، دو هزار دستگاه شاهین سایپا و دو هزار دستگاه هایما اس۷ ایران خودرو امروز در بورس کالا عرضه شد. شاهین ۱۷ درصد ارزان‌تر از بازار برای خریداران افتاد و خرید هایما هم از بورس ۲۱ درصد کمتر از بازار آزاد هزینه داشت.

بازگشت سایپا به بورس پس از ۳ ماه

این اولین عرضه شاهین در بورس کالا نیست و در ۲۲ شهریور هم این خودروی ایرانی در بورس عرضه شد. اکنون سایپا پس از سه ماه عرضه خودرو در بورس کالا را از سر گرفته است.

در شهریور به دلیل کمبود تقاضا، رقابتی برای شاهین شکل نگرفته بود و این خودرو در قیمت پایه معامله شده بود (یعنی خریداران آن را به قیمت کارخانه خریداری کردند). اما این بار معاملات شاهین با رقابت ۱۴ درصدی همراه بود (یعنی معاملات به طور میانگین ۱۴ درصد بالاتر از قیمت پایه انجام شد). چراکه برای ۲۰۰۰ دستگاه عرضه‌شده ۴۳۰۱ عدد تقاضا وجود داشت.

هایما S۷ هم این بار در چهارمین مرتبه عرضه خود در بورس کالا با رقابت تقریبا ۱۰ درصدی همراه شد. برای ۲۰۰۰ دستگاه عرضه‌شده ۲۶۱۲ عدد تقاضا وجود داشت.

شاهین با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان عرضه شده بود و معاملات آن در بورس کالا به طور متوسط در قیمت ۳۴۷ میلیون تومان انجام شد.

اگر به مبلغ معامله ۱۲ درصد هزینه مالیات بر ارزش افزوده و عوارض را اضافه کنیم، ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان هزینه ثابت (بابت هزینه‌هایی همچون شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث) را بیافزاییم و ۶ درصد هزینه خواب پول برای سه ماه فرض کنیم، هزینه تمام‌شده خرید شاهین از بورس ۴۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. با توجه به آنکه قیمت شاهین در بازار ۵۰۱ میلیون تومان است، قیمت تمام‌شده بورس همچنان بالغ بر ۸۴ میلیون تومان (معادل ۱۷ درصد) ارزان‌تر از بازار است.

آمار معاملات هایما اس۷

هایما S۷ هم با قیمت پایه ۷۴۳ میلیون تومان عرضه شده بود و معاملات آن در بورس کالا به طور متوسط در قیمت ۸۱۵ میلیون تومان انجام شد.

اگر به مبلغ معامله ۱۳ درصد هزینه مالیات بر ارزش افزوده و عوارض را اضافه کنیم، ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان هزینه ثابت (بابت هزینه‌هایی همچون شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث) را بیافزاییم و ۶ درصد هزینه خواب پول برای سه ماه فرض کنیم، هزینه تمام‌شده خرید هایما S۷ از بورس ۹۸۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. با توجه به آنکه قیمت هایما S۷ در بازار یک میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان است، قیمت تمام‌شده بورس همچنان ۲۶۵ میلیون تومان (۲۱ درصد) کمتر از بازار است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار