قیمت دلار و ارز چهارشنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱

امروز نیز قیمت دلار مانند روزهای گذشته در محدوده مشخصی نوسان دارد. فعلا میل این اسکناس آمریکایی به افزایش قیمت در برابر زور بازارساز برای کاهش قیمت در جدال است و روند نسبتا باثباتی در بازار حاکم است.

قیمت دلار و ارز چهارشنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱

به گزارش زنهار، امروز نیز قیمت دلار مانند روزهای گذشته در محدوده مشخصی نوسان دارد. فعلا میل این اسکناس آمریکایی به افزایش قیمت در برابر زور بازارساز برای کاهش قیمت در جدال است و روند نسبتا باثباتی در بازار حاکم است.

تحلیلگران فنی نیمه کانال ۳۸ هزار تومان را محدوده مهمی برای قیمت دلار می‌دانند. آن‌ها معتقدند اگر اخبار مساعدی به بازار روانه شود و این محدوده بشکند، قیمت دلار به کانال‌های پایین‌تر ورود می‌کند در غیر این صورت رشد دلار حتمی است.

مقاومت قیمت دلار به محدوده قیمت فعلی

از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز عقیده دارند قیمت دلار تحت تاثیر انتظارات تورمی رو به افزایش است و این روند از ابتدای سال به وضوح قابل پیش بینی بود. آن‌ها محدوده‌های بالای ۴۰ هزار تومان را با توجه به تورم و سیاست‌های اقتصادی برای این اسکناس آمریکایی منطقی می‌دانند.

اکنون قیمت دلار بالای محدوده مذکور ایستاده و روند کاهشی و افزایشی آن چندان قابل اغماض نیست. بازارهای موازی نیز سیگنال افزایش قیمت دلار را می‌دهند. دلار هرات با قیمت ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان و دلار سلیمانیه نیز با نرخ ۳۹ هزار و ۳۴۰ تومان در حال معامله است.

درهم امارات نیز در محدوده ۱۰ هزار و ۸۸۰ تومانی معامله می‌شود. این ارز یک ماه پیش هزار تومان از نرخ فعلی ارزان‌تر بود.

قیمت دلار بازار متشکل امروز ۳۶ هزار و ۲۵۰ تومان بود و دلار توافقی نیز در صرافی‌ها با قیمت ۳۶ هزار و ۴۶۵ تومان معامله شد.

روند قیمت دلار در بازار معاملات تهران مانند روزهای گذشته از سایر بازارها جلوتر است و با وجود فضای انتظامی بازار و نداشتن قیمت مشخص دلار بازار آزاد، خریدوفروش دلار همچنان از سوی مردم ادامه دارد. بسیاری ترجیح می‌دهند با وجود تهدیداتی منوط به قطع یارانه، باز هم اندک سرمایه‌شان را تبدیل به ارز کنند.

منتظر مذاکرات اردن باشید

روز گذشته اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای برجام، قوی‌ترین سیگنال برای مهار قیمت دلار در بازار معاملات تهران بود. هفته‌ گذشته پس از ماه‌ها ناامیدی نسبت به توافق درباره مذاکرات هسته‌ای، اما خبر رسید که هیاتی به نمایندگی از گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر خواهند کرد.

هر چند این سیگنال نیز نتوانست قیمت دلار را به کانال‌های پایین‌تر بکشاند و مانند قبل عمل نکرد، اما بازار در حالت انتظاری قرار داشت. بسیاری از معامله‌گران دست از خریدوفروش کشیدند و در انتظار خبری برای تاثیر بر بازار ارز ماندند.

اکنون به آخرین روزهای آذر ماه ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم و فعلا خبری از اخبار مذاکرات هسته‌ای نیست. اما کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی؛ روز گذشته از آمادگی ایران برای عمل به تعهدات برجامی خبر داد.

نشست بعدی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای برجام در اردن برگزار می‌شود. باید دید با وجود امید وزیر امور خارجه کشورمان برای حصول توافقات در نشست مذکور، در بازارهای سرمایه که طی یک ماه‌ اخیر کنترل آن برای نهاد پولی کشور سخت شده چه تاثیری خواهد داشت؟

دلار تک نرخی، قیمت تعادلی

علی‌اصغر سمیعی، رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت هر کالایی به دو عامل عرضه و تقاضا بستگی دارد. بیش از ۸۰ درصد عرضه ارز در کشور نیز در اختیار دولت و بانک مرکزی است.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد از تقاضای ارز در کشور از سوی بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: «اجازه واردات به همان ۵۰ درصد متقاضی ارز داده نمی‌شود. این در حالی است که در شرایط عادی، دولت می‌تواند در تعیین قیمت دلار نقش اساسی داشته باشد.»

سمیعی درباره روند قیمت دلار در ماه‌‌های پایانی سال گفت: «قیمت دلار در کشور بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و تفاضل نرخ تورم در ایران و کشورهای حوزه دلار است. اما باید توجه داشت همین قیمت هم با توجه به سیاست‌های بازارساز و سایر سیاست‌های اقتصادی می‌تواند تغییر کند.»

رئیس هیأت موسس کانون صرافان خاطرنشان کرد: «در حال حاضر حدود ۱۰ نوع قیمت دلار در کشور وجود دارد. اگر این نرخ‌ها برداشته و تک‌نرخی شود، قیمت به نقطه تعادلی و واقعی خود می‌رسد.»/ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار