کارگران اروپایی چقدر حقوق می‌گیرند؟

گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) حاکی از آن است که در میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، بالاترین میانگین دستمزد ناخالص سالانه کارکنان تمام وقت در لوکزامبورگ و به میزان 72 هزار و 200 یورو ثبت شده که بیش از 60 هزار یورو افزون‌تر از پایین‌ترین درآمد ثبت شده در میان کشورهای عضو است که در بلغارستان و به میزان 10 هزار و 300 یورو گزارش شده است.

کارگران اروپایی چقدر حقوق می‌گیرند؟

به گزارش زنهار، گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) حاکی از آن است که در میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، بالاترین میانگین دستمزد ناخالص سالانه کارکنان تمام وقت در لوکزامبورگ و به میزان 72 هزار و 200 یورو ثبت شده که بیش از 60 هزار یورو افزون‌تر از پایین‌ترین درآمد ثبت شده در میان کشورهای عضو است که در بلغارستان و به میزان 10 هزار و 300 یورو گزارش شده است.

پس از لوکزامبورگ، بیشترین متوسط حقوق ناخالص سالانه کارکنان تمام وقت، به ترتیب، در کشورهای دانمارک (60 هزار و 300 یورو) و ایرلند (50 هزار و 300 یورو) ثبت شده است.

بر پایه گزارش یورواستات، پایین‌ترین میانگین دستمزد ناخالص سالانه کارکنان تمام وقت نیز پس از بلغارستان، به ترتیب، در کشورهای مجارستان (12 هزار و 600 یورو) و رومانی (13 هزار یورو) گزارش شده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که متوسط حقوق ناخالص سالانه کارکنان تمام وقت در 9 کشور عضو یعنی لوکزامبورگ، دانمارک، ایرلند، بلژیک، اتریش، سوئد، آلمان، فنلاند و فرانسه از میانگین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بالاتر است. 

شاخص «متوسط حقوق ناخالص سالانه کارکنان تمام وقت» برای اعطای مجوز کار به کارگران خارجی با مهارت بالا در قالب دستورالعمل کارت آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف این دستورالعمل، جذب کارگران بسیار ماهر به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با امکان نقل مکان آسان‌تر آنها به دیگر کشورهای عضو این اتحادیه است.

گزارش ها نشان می دهد که نرخ یورو در بازار آزاد ایران در روز 29 آذر 1401 برابر با 41 هزار تومان است که اگر دستمزدها را با این نرخ محاسبه کنیم شاهد آن خواهیم بود که میانگین دستمزد اروپایی ها سال 2021 برابر با 114 میلیون و 431 هزار تومان خواهد بود.

این در حالی است که با احتساب حقوق کارگر و کارمندان، میانگین دستمزد در بهترین حالت چیزی بین 8 تا 12 میلیون تومان خواهد بود.

فاصله دستمزد در ایران و اروپا، به حدی زیاد است که حتی نباید اختلاف آن را محاسبه کرد و این در شرایطی است که متاسفانه هزینه های زندگی به خصوص هزینه های مسکن و خوراک در کشور ما لحظه به لحظه به هزینه های زندگی در اروپا نزدیک می شود، اما دستمزدها در ایران همچنان از قافله عقب مانده اند و همین مساله نیز به عنوان اصلی ترین عامل فقر و ناتوانی در تامین رفاه زندگی توسط مردم شناخته می شود./ اقتصاد ۱۰۰

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار