نقش باور نکردنی عراق در افزایش قیمت دلار

گفته می شود قیمت دلار در اولین روز هفته جار شاهد افزایش قیمت دلار بود. اسکناس آمریکایی امروز شنبه 26 آذر ماه در تهران وارد کانال جدید شد.

نقش باور نکردنی عراق در افزایش قیمت دلار

به گزارش زنهار، گفته می شود قیمت دلار در اولین روز هفته جار شاهد افزایش قیمت دلار بود. اسکناس آمریکایی امروز شنبه 26 آذر ماه در تهران وارد کانال جدید شد.

شوک افزایشی درهم و دلار هرات

البته امروز نرخ دلار در سلیمانیه و هرات هم جهش قابل توجهی را ثبت کرد. همین امر موجب شد بازیگران ارزی تهران هم بدون ترس در موقعیت خرید قرار بگیرند.

از سوی دیگر  گفته می شود نرخ حواله درهم امروز آرایش صعودی به خود گرفته و به یک مرز حساس رسیده است. مجموع این عوامل باعث شده سطح انتظارات برای اسکناس آمریکایی در تهران افزایش یابد.

دلایل افزایش قیمت دلار

از سوی دیگر برخی تحلیگران ارزی در کنار عوامل یاده شده افزایش قیمت دلار را ناشی از حضور چشم بادامی ها در عربستان و امارات و صدور ۲ بیانیه درباره ایران، جایگزینی نفت ایران با روسیه در بازارها ، توقف مذاکرات برجام ، کسری بودجه دولت، افت صادرات پتروشیمی به دلیل قطعی گاز ، افزایش تقاضا برای خرید ارز در روزهای پایانی سال 2022 ،افزایش نرخ تورم ، رشد پایه پولی و... می دانند.

در شرایط فعلی فعالان بازار معتقدند تا زمانی که دولت سطح انتظارات را کنترل نکند در واقع اقدامات نهاد سیاستگذار از جمله تزریق عرضه در حکم مُسکنی برای کاهش التهاب قیمت دلار  عمل خواهد کرد.

نرخ دلار در بازار آزاد ارز واقعی نیست؟

افزایش قیمت دلار در حالی است که  رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تلویزیونی شب گذشته گفت: علت افزایش نرخ دلاردر افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا، نوسانات فصلی و ناآرامی‌های اخیر در کشور بوده است. آن طور که صالح‌ابادی گفته افزایش نرخ در بازار آزاد ارز واقعی نیست و حتما تعدیل خواهد شد و بازارساز برای آن برنامه دارد.

نرخ دلار رسمی پایین آمد

در بازار رسمی هم امروز نرخ دلار متشکل و توافقی اندکی پایین تر از روز قبل معامله شد.اسکناس آمریکایی امروز به صورت توافقی در محدوده 36 هزار و 328 تومان به فروش رسید. قیمت دلار متشکل هم عصر امروز 36 هزار و 346 تومان بود.

سیگنال های منفی درباره برجام  

در حالی که عده ای از معامله گران دلار در انتظار سفر نمایندگان آژانس به تهران هستند؛ امروز  میخائیل اولیانوف گفت انتظاری برای پیشرفت در این سفر  وجود ندارد.

نماینده روسیه خاطرنشان کرد که مذاکرات برجام برای نیمه دوم نوامبر برنامه ریزی شده بود، اما قطعنامه «نابه موقع و معکوس» که ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه در جلسه شورای حکام آژانس برای اعمال فشار بر ایران تصویب کردند، مذاکرات را به تعویق انداخته بود.

مذاکرات بر سر احیای برجام از ماه سپتامبر به واسطه اختلاف میان طرف‌های گفت‌وگو تاکنون متوقف مانده است. تحقیقات ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد منشا اورانیوم کشف شده در سه سایت اعلام نشده مهم‌ترین مسئله مورد مناقشه میان طرفین است.

از سوی دیگر  معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت برجام در حال حاضر مورد تمرکز ما نیست، و صراحتاً نسبت به هر چیزی که از سوی تهران در مورد این موضوع ابراز می‌شود، بسیار شک داریم.

قیمت طلا و سکه پیشروی کرد

بازار جهانی طلا امروز شاهد رشد قیمت اونس طلا بود. فلز زرد رنگ جهانی امروز  در محدوده 1793 دلار به فروش رسید. در بازار داخلی ایران هم  قیمت طلا  18 عیار امروز با 1 میلیون و 716 هزارو700 تومان مبادله شد.این قیمت در مقایسه با 2 روز قبل 23 هزار و 500 تومان گران تر بود. سکه امامی هم  امروز در بازار رسمی با 18 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد که در مقایسه با روز قبل 350 هزار تومان افزایش را نشان نمی دهد./ اقتصادنیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار