اعلام قیمت دلار امروز 27 آذرماه 1401

قیمت دلار در آخرین هفته آذر ماه ۱۴۰۱ در نخستین ساعات معاملاتی در بازار تهران با روند کاهشی آغاز به کار کرد اما در ادامه روز با افزایش به خود گرفت.

اعلام قیمت دلار امروز 27 آذرماه 1401

به گزارش زنهار، قیمت دلار در آخرین هفته آذر ماه ۱۴۰۱ در نخستین ساعات معاملاتی در بازار تهران با روند کاهشی آغاز به کار کرد اما در ادامه روز با افزایش به خود گرفت.

روند کاهشی قیمت دلار در ابتدای روز بسیاری از معامله‌گران را به این ظن انداخت که به جهت سفر روز یکشنبه نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، دلار مسیر کاهشی به خود گرفته است. اما در ادامه روز قیمت دلار در بازارهای موازی، این اسکناس آمریکایی را نیز به کانال‌های قیمتی که هرگز ندیده، کشاند.

قیمت دلار تهران پرچم‌دار بازارهاست

پیش از این قیمت دلار سلیمانیه بیشترین نرخ را در بازارهای همسایه داشت اما حدود ۲ هفته‌ای است که دلار تهران پیشتاز بازارهاست.

قیمت درهم امارات هم تقریبا هر ۲ ساعت یک پله در کانال ۱۰ هزار تومان افزایش دارد. همچنین احتمال اینکه تا پایان امروز به کانال ۱۱ هزار تومان ورود کند، بسیار است. درهم امارات اکنون با قیمت ۱۰ هزار و ۸۴۰ تومان معامله می‌شود.

قیمت دلار سلیمانیه در لحظه نگارش این گزارش ۳۹ هزار و ۵۰ تومان بود و برای فردایی آن نیز قیمت ۳۹ هزار و ۴۵۰ تومانی پیش‌ بینی شده است. قیمت دلار هرات نیز ۳۸ هزار و ۴۵۰ تومان است.

در یک ماه‌ گذشته با توجه به شتاب‌گیری قیمت دلار، سکه و طلا در بازار تلاش مردم برای تبدیل سرمایه‌هایشان به دارایی‌هایی با ریسک پایین بیشتر شده است.

امروز بازار معاملات تهران شاهد فضای انتظامی بود. حجم معاملات خرد افزایش یافت و ارز توسط بانک مرکزی مستمر تزریق می‌شود. این در حالی است که در هفته‌ گذشته بسیاری از معامله‌گران، اخبار مربوط به سفر گروسی، نماینده آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را سیگنال کاهشی قیمت دلار در ابتدای هفته جاری می‌دانستند.

به نظر می‌رسد فعلا بازار ارز و طلا و سکه به تلاش‌های بازارساز واکنش نشان نمی‌دهد و روند افزایشی قیمت دلار همچنان ادامه دارد.

بازار منتظر برجام است

امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۱، روند معاملات فردایی افزایش داشت. برخی معامله‌گران معتقد بودند این افزایش معاملات فردایی با هدف فروش دلار در نرخ‌های بالاتر توسط معامله‌گران حرفه‌ای است، زیرا قیمت دلار در روزهای آینده با سفر گروسی به ایران کاهش خواهد داشت.

از سوی دیگر در هفته ‌گذشته بازدهی بازار ارز مثبت بود و تقاضا نیز روند صعودی داشت. این چراغ سبز بازار سرمایه از سوی تحلیلگران بازار، زنگ خطری بود برای کاهش قیمت دلار و سکه در روزهای آینده، زیرا بخشی از سرمایه‌ها به سوی بورس سرازیر می‌شود و از حجم تقاضا در بازار سکه کم می‌شود.

با پایان معاملات نقدی امروز و بسته شدن قیمت دلار در بالاترین نرخ تاریخ معاملاتی خود، فعلا خریداران، معامله‌گران و تحلیلگران در فضایی انتظاری به سر می‌برند تا فردا. باید دید بازار نسبت به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای برجام در تهران و با میانجی‌گری قطر چه واکنشی نشان می‌دهد.

خریداران دست بالا را دارند

در همین راستا مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی درباره قیمت دلار در روزهای پیش رو به تجارت‌نیوز می‌گوید: «به نظر می‌رسد محدوده قیمتی ۳۸۵۰۰ و  ۴۰۷۰۰ مناطق مهم آینده دلار باشد. با توجه به قدرت حرکتی دلار در روزهای اخیر، عده‌ای عقیده دارند دولت با توجه به کسری بودجه‌ای که دارد در مناطق یاد شده به ایجاد حرکت‌های مصنوعی اقدام می‌کند و بازار را به تلاطم می‌اندازد.»

او با اشاره به رفتار خریداران در پی اقدامات دولت می‌افزاید: «در پی تلاطم بازار و افزایش قیمت‌ها خریداران به صرافت خرید می‌افتند. با تصمیمی که معامله‌گران برای حفظ سرمایه‌شان می‌گیرند، دلار روند افزایشی می‌گیرد.»

دیبا در مورد عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار در هفته آخر آذر می‌گوید: «تنها یک خبر حتی از جنس اخبار فیک می‌تواند بازار را کمی آرام کند و از این سراسیمگی و خریداران پرحرارت خالی کند. اما در مجموع عوامل سیاسی و ریسک‌های سیستماتیک حاضر در جامعه به ما می‌گوید که خریداران دست بالا را دارند.»/ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار