آمار نگران‌کننده از مهاجرت کارگران

تعداد کل شاغلین اقتصاد ایران از 23 میلیون و 404 هزار نفر در تابستان سال گذشته به 23 میلیون و 778 هزار نفر در تابستان امسال رسیده است.

آمار نگران‌کننده از مهاجرت کارگران

به گزارش زنهار، تعداد کل شاغلین اقتصاد ایران از 23 میلیون و 404 هزار نفر در تابستان سال گذشته به 23 میلیون و 778 هزار نفر در تابستان امسال رسیده است. بر این اساس بالغ بر 370 هزار نفر به تعداد شاغلین اقصاد ایران در این بازه زمانی افزوده شده است. بررسی ها نشان می دهد بیشترین سهم از بازار کار کشور در اختیار بخش خدمات است، به بیان دیگر 50.4 درصد از جمعیت شاغل ایران در بخش خدمات مشغول هستند. سهم این بخش در تابستان سال گذشته 48.8 درصد بوده است. به طور کلی سهم هر بخش از تعداد شاغلین کل در طول زمان تغییر می کند و متناسب با شرایط اقتصادی نیروی کار از بخشی به بخش دیگر می روند، به عنوان مثال در زمان هایی که کشور دچار خشکسالی شده و بخش کشاورزی وارد رکود می شود، نیروی کار فعال در این بخش به سمت بخش های دیگر می روند و سهم دیگر بخش ها از بازار کار و اشتغال افزایش میابد.

کل نیروی کار شاغل بخش صنعت در تابستان سال گذشته 7 میلیون و 907 هزار نفر برآورد شده، این تعداد در تابستان سال جاری به 8 میلیون و 29 هزار نفر رسیده است. علاوه بر تغییر تعداد افراد شاغل در این بخش در بازه زمانی مذکور، تعدادی از بخش های دیگر به بخش صنعت آمده و تعدادی نیز از این بخش به بخش های کشاورزی و خدمات رفته است. به این فرایند جریان نیروی کار بخش صنعت از تابستان 1400 به تابستان 1401 نام دارد.

بررسی ها نشان می دهد 82.6 درصد کسانی که در تابستان گذشته در بخش صنعت شاغل بوده، در تابستان امسال نیز در همین بخش حضور دارند، تعداد این افراد 6 میلیون و 531 هزار نفر برآورد شده است. همچنین 4.2 از کسانی کسانی که در تابستان سال گذشته در بخش صنعت مشغول بوده در سال جار به بخش کشاورزی رفته اند، تعداد این گروه نیز 332 هزار نفر بوده است.

اما رخداد قابل توجه در بازار کار انتقال گسترده نیروی کار از بخش صنعت به بخش خدمات است. بر اساس برآورد های صورت گرفته 13.2 درصد از کسانی که در تابستان سال گذشته در بخش صنعت شاغل بوده در تابستان 1401 در بخش خدمات مشغول به کار هستند. این بیشترین انتقال بین بخش نیروی کار از تابستان 1400 به تابستان امسال محسوب می شود. محاسبات نشان می دهد جمعیت این گروه نزدیک به یک میلیون و 50 هزار است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار