خبر اسفناک از توان خرید مردم؛ برنج از سفره ایرانی حذف شد؟

تا همین چند سال پیش خرید برنج همواره جزو خریدهای سالانه و عمده خانوار محسوب می‌شد. طوری‌که بسیاری از خانوار برنج موردنیاز خود را به‌طور سالانه خریداری می‌کردند.

خبر اسفناک از توان خرید مردم؛ برنج از سفره ایرانی حذف شد؟

به گزارش زنهار، تا همین چند سال پیش خرید برنج همواره جزو خریدهای سالانه و عمده خانوار محسوب می‌شد. طوری‌که بسیاری از خانوار برنج موردنیاز خود را به‌طور سالانه خریداری می‌کردند. اما با توجه به افزایش شدید قیمت برنج به‌ویژه در یک سال اخیر و از سمت دیگر کاهش قدرت خرید مردم، عرضه برنج در بسته‌های نیم کیلویی رواج پیدا کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر بسیاری از مردم حتی در مناطق شهری توانایی خرید کیسه‌های 10 کیلویی برنج را از دست داده‌اند. این افراد برنج را در وزن‌های کم خریداری می‌کنند.

خرید برنج چقدر خرج روی دست خانوار می‌گذارد؟

در سال 99 قیمت انواع برنج ایرانی بین 13 هزار تا 32 هزار تومان بود. آمار حاکی از آن است که سرانه مصرف برنج هر ایرانی در محدوده 35 کیلوگرم قرار داشت؛ به عبارت دیگر، یک خانواده پنج‌نفره در گذشته حدود 175 کیلوگرم برنج در سال مصرف می‌کرد.

هزینه خرید برنج سالانه این خانواده پنج نفره، به‌طور میانگین در سال 99 کمتر از چهار میلیون تومان بود، اما این رقم در سال 1401 به 19 میلیون و 550 هزار تومان رسیده است. همین مثال ساده به‌خوبی نشان می‌دهد که حتی دهک‌های متوسط جامعه که در گذشته کالاهای اساسی و مهم خود را سالانه و به صورت عمده تهیه می‌کردند؛ امروزه قدرت خرید آنها به خرید کیلویی تنزل یافته است.

عرضه برنج در شیشه مربا!

نگاهی به قفسه محصولات غذایی در فروشگاه‌ها از رواج بسته‌های نیم کیلویی برنج حکایت دارد. اتفاقی که شاید تا همین دو سال گذشته دور از ذهن بود. در این فروشگاه‌ها، فروش برنج در شیشه‌های کوچک 500 گرمی که بیشتر شبیه شیشه‌های مرباست، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب می‌کند.

افزایش شدید قیمت برنج و به تبع آن کاهش تقاضا برای خرید برنج شیوه جدیدی از خرید را رونق داد. در حال حاضر برخی از فروشگاه‌ها و سایت‌ها فروشگاهی اقدام به فروش برنج از طریق چک و اقساط کرده‌‎اند.

یکی از فروشگاه‌هایی که اقدام به فروش اقساطی برنج کرده، در سایت خود درباره این اقدام نوشته است: «اگر شما نیاز به کالایی دارید و به دلیل قیمت بالای آن نمی‌توانید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید، می‌توانید از شیوه خرید قسطی استفاده کنید. به دلیل شرایط موجود و رشد تورم بازار، بیشتر مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. بنابراین این بهترین روش برای آن‌هاست که این راهی بسیار معقولانه و به‌صرفه است.».

بر اساس این گزارش، چندی پیش روزنامه شرق در گزارشی تحت عنوان «معاوضه لوازم خانگی با غذا» منتشر کرد. این روزنامه در گزارش خود به انتشار آگهی‌های تعویض لوازم شخصی با غذا در سایت خرید و فروش آنلاین خبر داد که با وجود تورم افسارگسیخته غذا در ایران و سقوط سرانه مصرف بسیاری از اقلام غذایی، حاکی از تشدید فقر غذایی خانواده‌های ایرانی است./ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار