با 50 میلیون می‌توان جهیزیه خرید؟

مدیرکل دفتر لوازم‌ خانگی وزارت صمت، در اظهارنظری عنوان کرد که با یک حساب سرانگشتی با ۵۰ میلیون تومان هم می‌شود یک جهیزیه ایرانی که در آن تلویزیون و ماشین لباسشویی هم موجود باشد، تهیه کرد.

با 50 میلیون می‌توان جهیزیه خرید؟

به گزارش زنهار، به‌تازگی محسن شکراللهی، مدیرکل دفتر لوازم‌ خانگی وزارت صمت، در اظهارنظری عنوان کرد که با یک حساب سرانگشتی با ۵۰ میلیون تومان هم می‌شود یک جهیزیه ایرانی که در آن تلویزیون و ماشین لباسشویی هم موجود باشد، تهیه کرد.

اما آیا واقعاً امکان خرید جهیزیه با 50 میلیون تومان وجود دارد یا چنین اظهارنظری را هم باید گذاشت در کنار توئیت حجت‌ا… عبدالملکی که پیش از حضور در دولت سیزدهم اعلام کرده بود با یک میلیون تومان هم می‌توان کار تولیدی کرد؟ آیا مسئولان واقعیت بازار را دیده‌اند یا در رؤیا و خاطرات به سر می‌برند؟

سقف و کف قیمت خرید جهیزیه

با توجه به افزایش قیمت شدید یخچال‌های «سایدبای‌ساید» که قیمت برخی از برندهای خارجی قاچاق آن تا 120 میلیون تومان رسیده است، بسیاری از زوجین بهترین گزینه را خرید یخچال‌های دوقلو می‌دانند و البته چاره‌ای جز آن ندارند.

با توجه به قانون ممنوعیت واردات لوازم خانگی و قاچاق‌بودن برندهای موجود در بازار، در این گزارش بیشتر به برندهای ایرانی و قانونی موجود در بازار می‌پردازیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای خرید یخچال دوقلو از برند ایرانی باید بین 22 میلیون تا 36 میلیون تومان هزینه کرد. قیمت برندهای خارجی این نوع یخچال‌ها حتی به حدود 80 میلیون تومان نیز می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین وسایل موجود در فهرست خرید جهیزیه ماشین لباسشویی است. در حال حاضر ارزان‌ترین ماشین‌لباسشویی موجود در بازار با برند ایرانی حدود هفت میلیون تومان و گران‌ترین آن حدود 18 میلیون تومان است.

همچنین برای خرید یک تلویزیون باید بین 9 میلیون تا 18 میلیون تومان دست‌ به‌ جیب شد. البته این قیمت متناسب با سایز تلویزیون و امکانات آن حتی می‌تواند به 25 میلیون تومان هم برسد.

در جدول زیر به مهم‌ترین و اساسی‌ترین وسایل موجود در جهیزیه در کف و سقف قیمتی پرداخته شده است. همان‌طور که اعداد نشان می‌دهند فقط خرید همین 9 قلم کالا با پایین‌ترین قیمت‌ها هم حدود 55 میلیون تومان آب می‌خورد. اگر سقف قیمت برندهای ایرانی این 9 قلم را در نظر بگیریم، حدود 100 میلیون زوجین باید هزینه کنند. یعنی دو برابر قیمتی که مسئولان وزارت صمت برای تهیه کل جهیزیه ادعا کرده‌اند.

حال اگر سرویس چوب و اقلام دیگر را به این فهرست اضافه کنیم، آیا با حتی 10 برابر هزینه مورد ادعای وزارت صمت می‌توان جهیزیه‌ای کامل و بادوام جمع کرد؟

خرید آبمیوه‌گیری از برند ایرانی به نقدینگی حدود یک میلیون تا چهار میلیون تومان نیاز دارد. البته آبمیوه‌گیری‌های قاچاق با برند خارجی در بازار 11 میلیون تومان هم قیمت خورده‌اند.

خرید یک اتو معمولی نیز حدود یک میلیون تومان آب می‌خورد. قیمت ارزان‌ترین و گران‌ترین چرخ‌گوشت برقی موجود در بازار بین دو میلیون تا سه میلیون و 500 هزار تومان است.

میانگین خرید چرخ‌خیاطی نیز حدود پنج میلیون و 500 هزار تومان است.

در حالی مدیرکل لوازم‌خانگی وزارت صمت اعلام می‌کند که می‌توان با 50 میلیون تومان جهیزیه تهیه کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد با این میزان فقط امکان خرید یخچال، لباسشویی و در احتمالاً تلویزیون، آن هم ارزان‌ترین برندهای بازار وجود دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با سرمایه 50 میلیون تومانی حتی امکان ارزان‌ترین لوازم برقی موجود در بازار هم‌چون یخچال، لباسشویی، مایکروفر، تلویزیون، آبمیوه‌گیری، چای‌ساز برقی، اجاق‌گاز و جاروبرقی هم وجود ندارد.

چه بسا این لوازم ارزان از کیفیت مطلوبی هم برخوردار نیستند. تهیه این لوازم برقی ارزان در بازار به معنای صرفه‌جویی و یا آسان گرفتن در خرید جهیزیه نیست؛ چراکه نداشتن کیفیت مناسب لوازم برقی مجدد هزینه روی دست زوجین می‌گذارد.

از سوی دیگر خرید یک جهیزیه تنها به خرید چندتکه لوازم برقی محدود نمی‌شود. برای مثال فقط برای خرید سرویس غذاخوری، سرویس کارد و چنگال، کریستال، ظروف موردنیاز آشپزخانه باید حدوداً 15 میلیون تومان نیازمند نقدینگی است.

علاوه بر این، اگر زوجین مشکل اصلی، یعنی «تأمین مسکن» را نداشته باشند، برای خرید جهیزیه شامل فرش، مبلمان، لوازم چوب، وسایل آشپزخانه، لوازم برقی و سایر ضروریات در کمترین حالت نیاز به 250 میلیون تومان نقدینگی دارند. این در حالی است که وام ازدواج 120 میلیون تا 150 میلیون تومان است/ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار