مردم ایران حتی توان خرید بلیط هواپیما را دارند

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، امروز اعلام کرد: «نیاز صنعت هوایی کشور 550 فروند هواپیماست. اما در حال حاضر 330 فروند هواپیما در کشور وجود دارد که از این تعداد فقط 98 فروند هواپیما در سال گذشته فعال بود.

مردم ایران حتی توان خرید بلیط هواپیما را دارند

به گزارش زنهار، محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، امروز اعلام کرد: «نیاز صنعت هوایی کشور 550 فروند هواپیماست. اما در حال حاضر 330 فروند هواپیما در کشور وجود دارد که از این تعداد فقط 98 فروند هواپیما در سال گذشته فعال بود.

این بدان معناست که در سال گذشته 232 فروند هواپیما به دلایل مختلف همچون افزایش سن ناوگان، فرسودگی و نبود قطعه به دلیل تحریم زمین‌گیر بودند. با این حال معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد که در یک سال اخیر توانسته‌اند 77 فروند هواپیما را با انجام تعمیرات به خط پرواز بازگردانند.

با فرض صحت این موضوع باید گفت که در حال حاضر 175 فروند هواپیما در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور فعال است؛ اما روی دیگر ماجرا را باید این گونه توصیف کرد که اکنون کشور با کمبود 375 فروندی هواپیمای فعال مواجه است. حال در صورت تعمیر و تامین قطعه، امکان فعال کردن 155 هواپیمای دیگر وجود دارد، اما به دلیل تحریم و بی‌اعتنایی به احیای برجام تاکنون این موضوع میسر نشده است.

به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری پس از ناامیدی از خرید هواپیمای نو، سیاست بازگرداندن هواپیماهای فرسوده به خط پروازی را در پیش گرفته و نام آن را «نهضت تعمیر قطعه» گذاشته است. در این بین رئیس سازمان هواپیمایی تأکید کرده است که هیچ هواپیمایی را برای تعمیر به خارج از کشور نفرستاده‌اند.

گره صنعت هوایی به روابط بین‌الملل

علیرضا منظری، معاون پیشین سازمان هواپیمایی کشوری، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: با شرایط فعلی نمی‌توان آینده خوبی را برای صنعت هوایی کشور متصور بود.

او افزود: گره صنعت هوایی در روابط بین‌الملل است. تا زمانی که برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده نشود نمی‌توان برای آینده صنعت هوایی تجاری اظهارنظری کرد.

این کارشناس صنعت هوایی تصریح کرد: بعد از اینکه امیدها برای احیای برجام ناامید شد، سازمان هواپیمایی کشوری راهی جز در پیش گرفتن سیاست «تعمیر هواپیماهای فرسوده» نداشت.

تامین قطعه مشکل اصلی صنعت هوایی

منظری در پاسخ به اینکه آیا امکان تعمیر هواپیماهای فرسوده در کشور وجود دارد، توضیح داد: در حال حاضر یک سری تعمیرات در کشور انجام می‌گیرد و طبق استانداردها امکان پرواز این هواپیماها وجود دارد.

او به مشکل تأمین قطعه هواپیما اشاره کرد و افزود: در برخی موارد، امکان تعمیر و ساخت قطعه هواپیما مانند موتور هواپیما وجود ندارد. همین امر موجب شد تا بخش زیادی از هواپیماها امروزه زمین‌گیر باشند.

این تحلیلگر مسائل صنعت هوایی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل عدم تأمین قطعه حدود 70 درصد هواپیماهای برجامی زمین‌گیر شده‌اند. حال اگر برخی از مسئولان ادعای ساخت بخش زیادی از قطعات هواپیما را دارند باید بتوانند این هواپیما را به خط پروازی بازگردانند.

مشکلات اقتصادی تقاضا برای سفر هوایی کاهش داد

منظری در پاسخ به این سؤال که کمبود بیش از 370 فروندی هواپیما چه مشکلاتی را در چرخه حمل‌ونقل هوایی به وجود آورده است، تشریح کرد: معمولاً سفر هوایی موتورهای محرک فعال شدن اقتصاد کشور است. یعنی به هر میزان که در استان‌ها و شهرهای مختلف فعالیت‌های اقتصادی رونق و گسترش پیدا کند به همان میزان رفت‌وآمد با سفر هوایی نیاز است.

او ادامه داد: با کاهش فعالیت اقتصادی، شاهد کاهش تقاضا برای سفر هوایی هستیم. از همین رو می‌توان گفت که وضع موجود در حمل‌ونقل هوایی پاسخگو نیاز کشور است.

این کارشناس صنعت هوایی با تأکید بر اینکه در حال حاضر متقاضیان سفرهای هوایی عده‌ای خاص شده‌اند، بیان کرد: وضعیت موجود به سمتی رفته که مردم با درآمد ماهانه بین شش میلیون تا هفت میلیون تومان امکان سفر با هواپیما را ندارند. در چنین شرایطی می‌توان گفت که تعداد ناوگان هوایی با وضعیت اقتصادی کشور همخوانی دارد.

به گفته وی، طبیعی است که با بهبود شرایط اقتصادی کشور و افزایش درآمد مردم، تقاضا برای سفر هوایی نیز افزایش خواهد یافت.

منظری ابراز داشت که در حال حاضر 10 درصد افراد جامعه شرایط مالی برای سفر با هواپیما را دارند که بخش زیادی از آنها افرادی هستند که یا به مأموریت می‌روند، یا دانشجو، پزشک، متخصص و … هستند که برای رفت‌وآمد نیاز به سفر هوایی دارند.

بر اساس این گزارش، در حالی صنعت هوایی ایران با مشکل زمین‌گیری هواپیما به دلیل عدم تامین قطعه مواجه است که طی چند ماه گذشته رئیس دولت دستور ساخت هشت فروند هواپیما تا سه سال آینده را داد./ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار