سقف دلار شکسته شد | آخرین قیمت دلار و ارز در بازار

با روند صعودی قیمت دلار در روزهای گذشته، این اسکناس آمریکایی امروز نیز افزایشی بود. افزایش قیمت تاریخی این اسکناس آمریکایی به گونه‌ای است که حتی معامله‌گران نیز این روند افزایشی لحظه‌ای قیمت دلار را باور ندارند.

سقف دلار شکسته شد | آخرین قیمت دلار و ارز در بازار

به گزارش زنهار، با روند صعودی قیمت دلار در روزهای گذشته، این اسکناس آمریکایی امروز نیز افزایشی بود. افزایش قیمت تاریخی این اسکناس آمریکایی به گونه‌ای است که حتی معامله‌گران نیز این روند افزایشی لحظه‌ای قیمت دلار را باور ندارند.

به نظر می‌رسد تنگنای ایران در مسائل سیاسی انتظارات بازار را تحت تاثیر قرار داده و نوسانانات افزایشی معاملات همچنان پابرجاست. این در حالی است که معامله‌گران نیز شوک قیمتی بازار را ناباورانه می‌دانند و معتقدند باید با احتیاط معامله کرد تا نقره داغ نشد.

قیمت دلار امروز سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱، با روند افزایشی همانند روزهای گذشته آغاز به کار کرد. این روند صعودی در سایر نرخ‌های دلار، اعم از نیمایی، توافقی و مسافرتی نیز وجود داشت.

قیمت دلار نیمایی امروز به ۲۸ هزار و ۹۲۸ تومان رسید و اختلاف قیمت این ارز سهمیه‌ای برای حواله‌های واردکنندگان و صادرکنندگان با بازار آزاد ۳۱.۵۳ درصد شد. یعنی بیش از ۹ هزار تومان اختلاف قیمت داشت.

کسری تراز تجاری رشد کرد

بر أساس گزارش دنیای اقتصاد، با استناد به گزارش ۸ ماهه گمرک ایران از آمار تجارت کشور؛ میزان کسری تراز تجاری رشد کرده است. دلیل این موضوع هم رشد میزان واردات در کشور است.

با توجه به اینکه واردات کالاهای اساسی با دلار نیمایی انجام می‌شود، این اختلاف قیمت دلار نیما و ارز آزاد منجر به رشد واردات و کاهش تولید به جهت نداشتن صرفه اقتصادی شده است.

با تشدید اختلاف قیمت میان دو ارز نیما و آزاد، سیگنال تسریع کاهش صادرات و افزایش واردات به تجارت داخلی این نگرانی را در ماه‌های آینده برای تولیدکنندگان بیشتر می‌کند. زیرا فاصله قیمتی موجود موجب ارزان‌تر شدن واردات نسبت به تولید داخل می‌شود.

در شرایطی که با افزایش قیمت دلار آزاد، هزینه‌های تولید در داخل، خود را با نرخ جدید تطبیق می‌دهند، فاصله به وجود آمده در نرخ نیما باعث می‌شود صادرات گران‌تر از واردات شود. همچنین واردات با وجود محدودیت‌های بی‌شمار بین‌المللی راحت‌تر و با سود بیشتری از تولید و صادرات انجام شود.

 در این شرایط منابع کشور کاهش پیدا می‌کند و در گذر زمان افزایش مصارف به قیمت دلار فشار می‌آورد.

سیگنال تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلار تهران

روز گذشته اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کرد و دلیل این تصمیم را ارائه پهباد به روسیه و سرکوب اعتراضات عنوان کرد.

 این در حالی است که با روند ناامیدکننده روابط خارجی ایران، امید به توافقات هسته‌ای برجام در افق دورتری قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این سیگنال کاهشی قیمت دلار در بازار معاملات تهران غیرفعال و ناکارآمد باشد.

امروز قیمت دلار در بازارهای موازی نیز روند افزایشی داشت اما این روند در دلار سلیمانیه و درهم امارات بیشتر بود.

آمـوزش زبـان بـرنامـه نـویسی پـایــتــون | مــرکز مــالـی ایــران

آمـوزش زبـان بـرنامـه نـویسی پـایــتــون | مــرکز مــالـی ایــران

پیشنهاد امروز

yektanet-logo-sign

قیمت دلار هرات به ۳۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و دلار سلیمانیه نیز ۳۸ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. ضمن این‌که فردایی ارزهای مذکور با روند کاهشی محدود معامله می‌شوند.

اما درهم امارات که روز گذشته برخی معامله‌گران معتقد بودند لیدری بازار دلار تهران را به دست گرفته، از ابتدای معاملات امروز روند صعودی پلکانی داشت و در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱۰ هزار و ۶۳۰ تومان داد و ستد شد.

درهم امارات ۳ روز پیش در محدوده ۹ هزار تومان نوسان داشت و این کانال چند ماهی بود برای درهم حفظ شده بود. اما روند رشد درهم در ۲ روز گذشته بسیار سریع بود.

برخی معامله‌گران در شرایطی بازار را کاهشی می‌دانند که بانک مرکزی با ابزاری قوی وارد کارزار شود.

رشد قیمت دلار قابل پیش بینی بود

در همین راستا مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه  بازار ارز تحت تاثیر برخی اخبار سیاسی نوسان دارد به تجارت‌نیوز گفت: «خبرها ضد و نقیض است و کاملا در فضای مه آلود جلو می‌رود. به همین علت نمی‌توانیم آینده بازار را شفاف پیش بینی کنیم و نمی‌توانیم شفاف صحبت کنیم.»

او با اشاره به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران افزود: «این اخبار نشانه‌هایی است که بازار از آن تاثیر می‌گیرد. اخبار سیاسی این چنینی می‌تواند قیمت دلار را صعودی کند.»

دبیا ادامه داد: «در مقابل این اظهارات، صحبت‌هایی مبنی بر تغییر برخی ساختارها از سوی مسئولین رده بالای کشور عنوان شده که عده‌ای این تغییر را نشانه از سرگیری مذاکرات برجام تلقی کرده‌اند و این سیگنال مثبتی برای بازار به حساب می‌آید.»

او درباره آینده نرخ ارز گفت: «فعلا با اخبار و اطلاعاتی که شاهد آن هستیم نمی‌توانیم بلند مدت را پیش بینی کنیم. باید قدم به قدم حوادث را تحلیل کنیم. این در حالی است که روند افزایشی قیمت دلار از ابتدای سال تا کنون قابل پیش بینی بود و این شرایط فعلی سیاسی نیز به افزیش قیمت دامن زد.»

دیبا فضای داخلی کشور را نیز عاملی جهت بی‌ثباتی قیمت و روند افزایشی دلار عنوان کرد و گفت: «باید دید با توجه به اخبار متفاوت در فضای سیاسی این روزهای کشور و اخبار بی‌شمار ایران در فضای بین‌المللی روند قیمت دلار در بازار ایران با توجه به ارزپاشی و تلاش دولت برای مهار قیمت دلار چگونه رقم می‌خورد.»

در حالی که شرایط سیاست خارجی جمهوری اسلامی در تنگنای شدید تحریم‌ها و روابط نامساعد با سایر کشورهاست، اخباری نظیر سفر رئیس جمهور چین به عربستان و حواشی آن و تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا نیز مزید بر علت شده است.

روز گذشته نیز رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست با وزیر بازرگانی برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که دلار زیاد است.

اما به نظر می‌رسد این سیگنال در بازار امروز ارز معکوس عمل کرد و قیمت دوباره بالا رفت./ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار