اعلام قیمت رسمی دلار امروز 22 آذر 1401 / دلار به 40 هزار تومان رسید؟

امروز هم قیمت دلار افزایشی است و در پله‌های بالایی کانال 37 هزار تومانی پیشروی می‌کند. این در حالی است که قیمت دلار صرافی ملی 35 هزار و 400 تومان اعلام شده است! این فاصله نشان می‌دهد بانک مرکزی همچنان تلاش می‌کند واقعیتی که در حال رخ دادن در بازار ارز است را انکار کند.

اعلام قیمت رسمی دلار امروز 22 آذر 1401 / دلار به 40 هزار تومان رسید؟

به گزارش زنهار، امروز هم قیمت دلار افزایشی است و در پله‌های بالایی کانال 37 هزار تومانی پیشروی می‌کند. این در حالی است که قیمت دلار صرافی ملی 35 هزار و 400 تومان اعلام شده است! این فاصله نشان می‌دهد بانک مرکزی همچنان تلاش می‌کند واقعیتی که در حال رخ دادن در بازار ارز است را انکار کند.

از سوی دیگر قیمت دلار توافقی هم که به نظر می‌رسد نسبت به نرخ‌های دیگر کمتر، از روند دستوری قیمت اثر می‌پذیرد امروز در سطح 36 هزار تومان نوسان می‌کند. بدین ترتیب فاصله قیمت دلار توافقی و بازار آزاد به تدریج در حال کاهش است و بر همین اساس گامی مثبت برای کاهش جذابیت معاملات دلالی دلار محسوب می‌شود.

بانک مرکزی طی هفته‌های گذشته سیاست‌های مختلفی را برای کنترل قیمت دلار پیاده کرده اما هنوز موفق نشده است که مسیر قیمت دلار را به سمتی که تمایل دارد، تغییر دهد. از جمله این سیاست‌ها، شیوه جدید عرضه ارز صادرکنندگان است؛ بانک مرکزی با هدف کنترل قیمت ارز موافقت کرده است که نسبت به مبادله و معادل حواله ارزی دریافتی صادرکنندگان از محل صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و محصولات دانش بنیان، اسکناس در اختیار صادرکنندگان قراردهد.

بر اساس تحلیلی که دنیای اقتصاد منتشر کرده است، از جمله پیامدهای این طرح می‌توان به این مورد اشاره کرد که صادرکنندگان می‌توانند اسکناس خود را را با نرخ نیمایی از بانک مرکزی دریافت کنند و با نرخ توافقی در بازار بفروشند که با توجه به اختلاف قیمتی دو نرخ مذکور، هدف بانک مرکزی از تشویق صادرکنندگان محقق می‌شود. از سوی دیگر فروش ارز صادرکنندگان در بازار متشکل موجب می‌شود که عرضه ارز افزایش یابد و این مساله می‌تواند در کنترل افزایش قیمت آن تاثیرگذار باشد.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا با فعال شدن صاددرکنندگان در بازار متشکل، به تدریج سامانه نیما کارکرد خود را از دست خواهد داد؟ باید اشاره داشت که امروز در حال قیمت دلار آزاد در بالاترین پله کانال 37 هزار تومانی قرار گرفته و قیمت دلار توافقی هم به 36 هزار تومان رسیده است که قیمت خرید دلار نیمایی 28 هزار و 667 تومان و قیمت فروش آن نیز 28 هزار و 928 هزار تومان شده است! به این ترتیب قیمت دلار نیمایی نیز همچنان در حال سرکوب است و حالا دچار فاصله بیش از 30 درصدی با قیمت واقعی دلار در بازار آزاد شده است. بدین ترتیب هر روز از جذابیت‌های عرضه دلار صادراتی در سامانه نیما کاسته می‌شود.

قیمت دلار در بازارهای همسایه

قیمت دلار در بازارهای همسایه هم افزایشی است. در بازار هرات، قیمت دلار به 37 هزار و 630 تومان رسیده و همچنان روندی صعودی را طی می‌کند. در بازار سلیمانیه هم قیمت دلار از روز گذشته در کانال 38 هزار تومانی حرکت می‌کند و حالا به قیمت 38 هزار و 520 تومان رسیده است. بدین ترتیب بازارهای همسایه همچنان در حال ارسال سیگنال رشد به دلار بازار آزاد ایران هستند./ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار