خبر نگران‌کننده از بازار دلار و ارز؛ گران شد

در سومین روز هفته بازار ارز نوسانی و رو به بالا بود. روند صعودی قیمت دلار که از ۲ هفته گذشته با تحرکات قیمتی آهسته و پیوسته آغاز شده در روزهای گذشته تسریع شده و امروز قیمت دلار در بازار معاملات تهران نزدیک به ۴ پله در کانال جدید صعود کرد.

خبر نگران‌کننده از بازار دلار و ارز؛ گران شد

به گزارش زنهار، در سومین روز هفته بازار ارز نوسانی و رو به بالا بود. روند صعودی قیمت دلار که از ۲ هفته گذشته با تحرکات قیمتی آهسته و پیوسته آغاز شده در روزهای گذشته تسریع شده و امروز قیمت دلار در بازار معاملات تهران نزدیک به ۴ پله در کانال جدید صعود کرد.

قیمت دلار در بازار تهران امروز در پله ۳ کانال ۳۷ هزار تومانی باز شد و تا لحظه نگارش این گزارش از نیمه کانال مذکور عبور کرد.

برخی معامله‌گران بازار که در ۱۰ روز گذشته انتظار روند نزولی در بازار ارز را داشتند، همچنان امیدوارند بازارساز با اقداماتی بازدارنده، برای اصلاح نرخ در بازار اقدام کند.

اسکناس به جای حواله ارزی

روز گذشته بانک مرکزی با هدف کنترل افزایش قیمت ارز موافقت کرد که نسبت به مبادله و معادل حواله ارزی دریافتی صادرکنندگان از محل صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و محصولات دانش بنیان، اسکناس در اختیار صادرکنندگان قراردهد.

هر چند نهاد پولی کشور تاکید دارد این اقدام در جهت تشویق و توسعه صادرات کشور صورت گرفته است. دنیای اقتصاد این اقدام را با دو هدف مورد بررسی قرار داده است:

اول آنکه صادرکنندگان می‌توانند اسکناس خود را را با نرخ نیمایی از بانک مرکزی دریافت کنند و با نرخ توافقی دربازار بفروشند. با توجه به اختلاف قیمتی دو نرخ مذکور، هدف بانک مرکزی از تشویق صادرکنندگان محقق می‌شود.

از سوی دیگر فروش ارز صادرکنندگان در بازار متشکل موجب می‌شود که عرضه ارز افزایش یابد و این مساله می‌تواند در کنترل افزایش قیمت آن تاثیرگذار باشد.

می‌توان گفت این سیاست‌گذاری در راستای تعادل‌بخشی به بازار ارز است.

براساس آخرین اخبار منتشرشده از سوی بانک مرکزی، در حال حاضر صادرکنندگان گروه‌های خاص ذکرشده می‌توانند حواله ارزی خود را با بانک مرکزی مبادله کنند و مابه‌ازای آن اسکناس دریافت کنند.

این مساله از چند جنبه قابل بررسی است. اول آنکه صادرکنندگان می‌توانند حواله ارزی خود را به بانک مرکزی تحویل دهند و با نرخ نیمایی اسکناس دریافت کنند.

در مرحله بعدی این اجازه را خواهند داشت که اسکناس‌های دریافت‌شده را در معاملات بازار توافقی به فروش برسانند.

تفاوت نرخ این دو بازار می‌تواند اهمیت چنین اجازه‌ای را مشخص کند. در حال حاضر نرخ خرید حواله نیما ۲۸هزار و ۲۷۹تومان است. این در حالی است که نرخ فروش اسکناس دلار به نرخ نیمایی ۲۹هزار و ۹۵۲تومان است.

بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، نکته حائز اهمیت آن است که مجوز فروش اسکناس دلار توسط صادرکنندگان نه به نرخ نیمایی، بلکه به نرخ بازار متشکل است.

بازار دلار راه خود را می‌رود

باید در نظر داشت که در نیمه دوم سال بانک مرکزی تلاش زیادی برای مهار قیمت ارز و ساماندهی بازار معاملات انجام داد.

آنچه از برآیند بازار می‌توان نتیجه گرفت این موضوع است که؛ هر چه بازارساز و نهاد پولی کشور تلاش بیشتری می‌کنند واکنش بازار به اصلاح و کاهش قیمت کمتر است.

به عنوان مثال؛ پیش از این بانک مرکزی به صرافی‌ها مجوز داد بود که ارز صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری کرده و به متقاضیان بازار ارز بفروشند.

این سیاست باعث شد تا چند روز نرخ دلار کاهشی شود اما در طولانی مدت قیمت دلار راه خود را رفت.

از ابتدای سال تا کنون بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که نرخ تورم در بازار کالاها و خدمات با قیمت دلار همخوانی ندارد و فنر فشرده دلار در مقطعی از دست دولت در می‌رود.

به نظر می‌رسد با نزدیکی به تعطیلات ژانویه و سال نوی میلادی این روند صعودی در بازار معاملات داخلی شتاب بیشتری گرفته است.

هر چند برخی معاله‌‌گران نیز معتقدند مقطع پسانوسانی قیمت دلار و یورو بعد از کریسمس منجر به کاهش تقاضا می‌شود و این دوره افزایشی تا أواخر آذرماه ادامه دارد.

لیدری بازار ارز به دست درهم افتاد؟

فعلا فعالان بازار، لیدر بازار ارز را درهم می‌دانند و معتقدند تا تقاضای حواله قوی است، اصلاح قیمت رخ نخواهد داد.

روز گذشته قیمت دلار در بازارهای موازی افزایشی بود اما درهم پس ۳ ماه نوسان در محدوده ۹ هزار تومانی به کانال ۱۰ هزار تومان ورود کرد.

از روز گذشته تا این لحظه این اسکناس با قیمت ۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان معامله می‌شود و این یعنی بیش از ۴ پله صعود در یک روز!

این گروه از معامله‌گران معتقدند اگر درهم محدوده ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی را بشکند دلار در بازار معاملات تهران در کانال ۳۷ هزار تومان کف‌سازی می‌کند.

امروز دلار هرات محدوده مقاومتی ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را شکست و در نخستین ساعات معاملاتی امروز بالای مرز مقاومت باز شد و با قیمت ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

این در حالی است که در معاملات فردایی قیمت دلار هرات با نرخ ۳۷ هزار و ۱۸۰ تا ۲۰۰ تومان پیش بینی و معامله می‌شود.

این سیگنال برای معامله‌گران بازار تهران حاکی از روند افزایشی قیمت برای روزهای آینده دلار در پایتخت است.

قیمت دلار سلیمانیه نیز امروز ۳۷ هزار و ۴۲۰ تومان بود و این روند در لحظه نگارش این گزارش به صورت پله‌ای صعودی بود. برای فردایی این ارز نیز روند افزایشی پیش‌ بینی شده است. قیمت دلار فردایی در بازار معاملات تهران نیز روند افزایشی دارد.

باید دید با توجه به پیش بینی کارشناسان از ابتدای سال مبنی بر روند افزایشی قیمت دلار در ماه‌های پایانی سال بازارساز با چه سازوکار جدید در روزهای آینده وارد بازار می‌شود تا قیمت را مدیریت کند؟/تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار