اگر خودرو وارد شود، سایپا ورشکست می‌کند؟

پس از انتشار فهرست اسامی شرکت‌های واردکننده طرح واردات خودرو وارد مرحله اجرایی شد. در این بین مدیرعامل سایپا اعلام کرد که سه شرکت از شش شرکت اصلی واردکننده، زیرمجموعه سایپا هستند و به نوعی این شرکت اصلی‌ترین واردکننده به‌شمار می‌آید.

اگر خودرو وارد شود، سایپا ورشکست می‌کند؟

به گزارش زنهار، پس از انتشار فهرست اسامی شرکت‌های واردکننده طرح واردات خودرو وارد مرحله اجرایی شد. در این بین مدیرعامل سایپا اعلام کرد که سه شرکت از شش شرکت اصلی واردکننده، زیرمجموعه سایپا هستند و به نوعی این شرکت اصلی‌ترین واردکننده به‌شمار می‌آید.

با شانه خالی کردن بانک مرکزی از تأمین منابع ارزی مربوط به واردات حالا ارز به‌دست‌آمده از صادرات تنها منبع سایپا برای خرید خودروهای خارجی به شمار می‌آید. حال با نگاهی به شرایط صادراتی سایپا می‌توان پی برد که دخل و خرج هماهنگی چندانی ندارد.

نکته قابل توجه در رابطه با ناهماهنگی صادرات و واردات این گروه خودروساز این است که صادرات سایپا در شش ماه نخست سال حدود شش میلیون دلار بود.

طبق آماری که نود اقتصادی منتشر کرد، با توجه به شروط در نظرگرفته‌شده در آیین‌نامه واردات خودرو، میانگین قیمت خودروهای وارداتی 10 هزار تا 20 هزار دلار است. در این صورت، با درآمد حاصل از صادرات خودروهای سایپا می‌توان در بهترین حالت 300 تا 600 دستگاه خودرو وارد کشور کرد.

این درحالی است که مدیرعامل سایپا خبر از واردات 36 هزار دستگاهی می‌دهد. محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در گفتگو با سایپانیوز اعلام کرد: از شش شرکت انتخاب‌شده برای واردات خودرو از سوی وزارت صمت، سه شرکت متعلق به گروه سایپاست که با سیاست‌گذاری‌های وزارت صمت و گروه سایپا انتخاب سه مدل خودرو به‌روز و مدرن با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار و دو مدل خودرو زیر 20 هزار دلار در دستور کار قرار دارد.

همراه با پستی‌بلندی‌هایی که آیین‌نامه واردات خودرو پشت سر گذاشت، بانک مرکزی هم مشکلات زیادی را در رابطه تامین ارز واردات خودرو تجربه کرد. در ابتدای تدوین آیین‌نامه، گفته شد بانک مرکزی توان تامین ارز یک میلیارد دلاری برای واردات را ندارد.

حال پس از ماه‌ها بلاتکلیفی در رابطه با مشکلات تامین ارز واردات خودرو، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، در گفتگویی اعلام کرد که در حال حاضر تدارک مالی و ارزی واردات خودرو دیده شده است و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

گرچه بانک مرکزی چنین ادعایی در رابطه با تامین ارز واردات می‌کند، اما ماه‌ها پیش وزارت صمت اعلام کرده بود که ارز مورد نیاز واردات قرار است از محل صادرات خودرو و لوازم یدکی صورت بگیرد.

با اینکه خودروهای وارداتی به پشت مرزهای کشور رسیده‌اند و بیلبوردهای تبلیغاتی خودروهای وارداتی نیز در سطح شهر نصب شده، اما هنوز بلاتکلیفی و ابهامات این طرح به اتمام نرسیده است./ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار