سازمان محیط زیست اعلام ورشکستگی کرد؟ | بودجه نداریم!

حدود یک هفته از پیدا شدن دو قلاده توله یوز ایرانی در منطقه توران می‌گذرد. ماجرایی که بار دیگر توجهات را به این گونه در معرض انقراض جلب کرد.

سازمان محیط زیست اعلام ورشکستگی کرد؟ | بودجه نداریم!

حدود یک هفته از پیدا شدن دو قلاده توله یوز ایرانی در منطقه توران می‌گذرد. ماجرایی که بار دیگر توجهات را به این گونه در معرض انقراض جلب کرد.

ایران به عنوان آخرین پناهگاه یوز آسیایی شناخته می‌شود. گونه‌ای که به گفته کارشناسان اگر غفلت کنیم، طولی نمی‌کشد که ردی از آن‌ها در طبیعت پیدا نمی‌شود.

جمعیت یوز ایرانی به طور دقیق مشخص نیست. به طور کلی برآوردها از 30 تا 50 قلاده متغیر است. آماری که بر پایه حدس و گمان است، نه اطمینان. امروز اما یکی از کارشناسان سازمان محیط زیست جمعیت آنها را کمتر از این بازه هم عنوان می‌کند.

کارشناس پستانداران گوشتخوار دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در این مورد گفت: «کمتر از ۲۵ فرد یوز در طبیعت و شرایط تکثیر در اسارت در کشور داریم.»

مرضیه موسوی به ایسنا گفت: «البته در خردادماه سال جاری هم انجمن یوز تعداد یوزپلنگ‌های موجود در کشور را کمتر از ۳۰ فرد تخمین زد.»

موسوی، کارشناس سازمان محیط زیست گفت: «مشاهدات ما و گفته‌های همکارمان نشان‌دهنده آن است که بسیار با کمبود بودجه و منابع مالی مواجه هستیم. سازمان منتظر تزریق بودجه است و در صورت تامین آن برنامه‌های خود را انجام خواهیم داد.»

او با اشاره به این‌که سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوز ایرانی برنامه‌های زیادی دارد، ادامه داد: «همه معتقد هستند که نباید یوز ایرانی به سرنوشت شیر ایرانی و ببر مازندران دچار شود. در عمل اما سازمان از نظر بودجه حمایت نمی‌شود.»

این کارشناس سازمان محیط زیست گفت: «به عنوان نمونه برای ایمن‌سازی جاده‌ها جلسات بسیاری برگزار و قرار شد تا با کمک‌های مالی این اقدام انجام شود اما هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته چراکه حمایت مالی نشده است.»(ایسنا)

ایمن سازی جاده‌ها سال‌هاست که به عنوان یکی از برنامه‌های حفاظت از یوز ایرانی عنوان می‌شود. پیش از این موسوی گفته بود که از 38 مورد تلفات یوز آسیایی، 19 مورد بر اثر تصادفات جاده‌ای بود. (ایسنا)

از این میان تلفات جاده‌ای، هشت فرد یوز فقط در جاده عباس‌آباد تلف شده‌اند. جاده‌ای مرگبار که بارها از لزوم علامت‌گذاری، نصب تابلو و… برای آن گفته شده، اما چندان به آن توجهی نمی‌شود.

بودجه حفاظت از یوز ایرانی چقدر است؟

پیش‌تر معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست درباره میزان بودجه اختصاص‌یافته به حفاظت از یوز ایرانی توضیحاتی را ارائه داد.

حسن اکبری به رکنا گفت: «در سال 1400 مجموعا حدود 3 میلیارد و 600 میلیون تومان بودجه برای حفاظت از زیستگاه‌های یوزپلنگ و اجرای پروژه تکثیر در اسارت در اختیار ما قرار داده شد.»

او ادامه داد: «هیچ اعتبار مخصوصی برای جلوگیری از انقراض یوز آسیایی در بودجه سال 1401 پیش‌بینی نشد.»

اکبری گفت: «در سال 1401 هرچقدر هم بخواهیم از اعتبارات مربوط به سایر گونه‌های حیات وحش کم کنیم و یوز آسیایی را به طور خاص مورد توجه قرار دهیم، بازهم حداکثر می‌توانیم 6 میلیارد تومان برای اجرای یوزپلنگ آسیایی در سال جاری هزینه کنیم.»

هزینه برای یوزها از بودجه سایر گونه‌های در معرض خطر

معاون سازمان محیط زیست گفت که ناچاریم برای تقویت حفاظت از یوزپلنگ، بودجه مربوط به سایر گونه‌های حیات وحش را کاهش دهیم.

این در حالی است که به گفته اکبری همین حالا گونه‌هایی مثل خرس سیاه، هوبره یا پلنگ ایرانی در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: «اگر نتوانیم به وضعیت پلنگ ایرانی به خوبی رسیدگی کنیم، شرایط این گونه هم ده سال دیگر مثل وضع امروز یوز آسیایی می‌شود.»

اخیرا دو توله یوزپلنگ ایرانی در منطقه توران پیدا شد. این ماجرا بار دیگر وضعیت نامناسب زیستگاه و خطرات پیش روی این گونه را یادآور شد.

هنوز مادر این توله‌ها پیدا نشده است و به گفته مقامات محیط زیستی احتمال بازگرداندن آن‌ها به طبیعت کم است./تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار