خبر داغ شرکت ملی نفت | ایران ثروتمندتر شد

شرکت ملی نفت ایران از کشف ذخایرنفتی جدید در جنوب غرب ایران خبر داده و اعلام کرده است که به زودی از ذخایر گازی جدید در خلیج فارس بهره‌برداری می‌شود.

خبر داغ شرکت ملی نفت | ایران ثروتمندتر شد

به گزارش زنهار، شرکت ملی نفت ایران از کشف ذخایرنفتی جدید در جنوب غرب ایران خبر داده و اعلام کرده است که به زودی از ذخایر گازی جدید در خلیج فارس بهره‌برداری می‌شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اعلام کرد: در جنوب غرب کشور منابع جدید نفتی کشف شده که جزییات آن در آینده نزدیک توسط وزیر نفت اعلام خواهد شد.

همچنین یک بلوک اکتشافی دریایی در آب‌های خلیج فارس توسط متخصصان ایرانی طراحی شده که حجم ذخایر گازی این بلوک اکتشافی، بالغ بر ۳۰ تریلیون فوت مکعب است.

میزان برداشت ایران از ذخایر نفتی

تا کنون نزدیک به نیمی از ذخایر نفتی اثبات ‌شده جهان شامل انواع نفت خام و میعانات برداشت شده است، اما با وجود اینکه ایران یکی از نخستین کشورها در آغاز تولید تجاری نفت بوده، کمی بیشتر از یک ‌سوم ذخایر اثبات ‌شده ‌اش را برداشت کرده است. از سوی دیگر مقایسه ذخایر درجای نفت و گاز ایران در سال 97 با سال 57 نشان می‌دهد با وجود برداشت و مصرف مستمر ذخایر، به‌واسطه اکتشاف‌ها و جایگزینی‌های انجام شده، میزان ذخایر نفت درجای کشور با میزان این ذخایر در 40 سال قبل برابری می‌کند و ذخایر درجای کنونی گاز نیز با وجود گازرسانی به شهرها و روستاها و مصرف مستمر آن، هشت برابر میزان این ذخایر در سال 57 است. نتایج حاصل از اکتشافات نفت و گاز نشان می‌دهد که 25 درصد ذخایر نفتی در دوران پس از پیروزی انقلاب کشف شده، در حالی که در بخش گاز، عمده اکتشاف‌ها (75 درصد) مربوط به دوران پس از پیروزی انقلاب بوده است. از مجموع ذخایر نفتی کشف شده، 45 درصد توسعه نیافته است که این مقدار در بخش گاز به 77 درصد می‌رسد. همچنین این آمار، اطمینان خاطر و حق انتخاب کافی برای صنعت نفت و کشور در زمینه توسعه میدان‌های نفتی و گازی ایجاد می‌کند.

وضعیت ذخایر گاز در کشور

بر اساس گزارش شرکت ملی نفت ایران، با توجه به برخورداری کشور از ذخیره قابل استحصال گاز به میزان حدود 33 تریلیون مترمکعب و تولید تجمعی سالانه فعلی حدود 0.3 تریلیون مترمکعب، ذخایر گازی موجود برای تامین نیاز کشور تا بیش از 50 سال آینده کافی خواهد بود. افزون بر این، ظرفیت‌های گازی اکتشافی که در ‌آینده به میزان ذخایر گازی کشور افزوده خواهد شد نیز می‌تواند پاسخگوی روند افزایش تقاضای گاز باشد. بر اساس آمار مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت، سرعت جایگزینی اکتشاف نسبت به نفت و گاز تولید شده در ایران در دو دهه گذشته مطلوب بوده، به‌طوری که در این مدت در حوزه گاز، به ازای هر 100 واحدی که تولید شده، 180 واحد جایگزین شده است، همچنین 70 درصد نفت تولید شده در این 20 سال نیز با اکتشافات جایگزین شده است./ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار