صدور احکام رتبه بندی یک گروه دیگر از معلمان

وزیر آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی معلمان و پرداختی های آن توضیحاتی ارائه داد.

صدور احکام رتبه بندی یک گروه دیگر از معلمان

به گزارش زنهار؛ وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف اصلی رتبه بندی معلمان، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگی‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت است.

به عبارت دیگر اگر رتبه‌‌‌بندی این سه مورد را انجام ندهد، ماهیت خود را از دست خواهد داد.

درباره رتبه‌بندی معلمان هم، مطالب متعددی در فضای مجازی منتشر شده است و برخی افراد، حاشیه‌هایی را ایجاد کردند؛ در حال حاضر آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان چیست؟

هدف اصلی رتبه بندی، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگی‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت است. یعنی اگر رتبه‌‌‌بندی این سه را انجام ندهد، ماهیت خود را از دست خواهد داد و البته اصلاح نظام پرداخت هم چهارمین بند آن است که باید انجام شود و در حال حاضر بیشتر به بند چهارم آن پرداخته می‌شود. نظرم اطلاع‌رسانی این بند چهار خواسته معلمی نیست اما در رسانه‌ها خیلی برجسته شد.

درحال اگر از دانشگاهیان بپرسید برای یک تعیین و تصویب رتبه استاد دانشگاه حداقل ۱۰۰ نفر ساعت وقت می‌برد. این در حالیست که می‌خواهیم ۹۰۰ هزار معلم را رتبه‌بندی کنیم؛ اواخر مرداد آیین‌نامه ساماندهی معلمان تکمیل شد و معلمان مستندات و مدارک خود را بارگذاری کردند. این بارگذاری با تأخیر تا دهم مهرماه مواجه شد و اکنون هم که از ۱۰ مهر حدود ۴۰ روز می‌گذرد، تعدادی از احکام ماه گذشته صادر شد، تعدادی از احکام این ماه صادر می‌شود و تعدادی از احکام هم، ماه بعد صادر می‌شود.

فعالیت در سامانه در حال انجام است؛ معلمان باید مدارک و مستندات خود را بارگذاری و تکمیل کند و بعد از آن، مدیر مدرسه علاوه بر اینکه مدارک را تطبیق می‌کند، باید مشاهدات رفتاری‌اش را هم بنویسد و ارسال کند. برخی از تأخیرات همین است. تعدادی از مدیران هنوز نرسیدند برای همه همکاران مشاهدات رفتاری، ارائه کنند و در سامانه بارگذاری شود.

در ادامه، همکاران بخش شایستگی‌های عمومی، همکاران گزینش و حراست باید نظر بدهند. و همچنین ارزیابان باید نظر دهند. آموزش ارزیابان حدود سه ماه طول کشید و حدود ۳ هزار نفر آموزش دیدند که از بین آنها ۲ هزار نفر انتخاب شدند. در حال حاضر هیأت ممیزه‌ها هم در حال فعالیت هستند که رتبه‌ها را تعیین کرده و در نهایت احکام صادر می‌شود.

آیا تمام پرداخت‌های رتبه‌بندی هم امسال انجام می‌شود؟

اعتبار رتبه بندی معلمان ۳۸ همت(۳۸ هزار میلیارد تومان) است. آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه  معتقد است که اول باید همه را احکام بزنیم تا رقم نهایی از این ۳۸ همت بالاتر نرود و بعد پرداخت‌ها را آغاز کنیم. ممکن است اینگونه باشد که یک تعدادی از معلمان رتبه‌های بالاتر بگیرند اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد، یعنی رتبه‌اش را اعلام می‌کنیم اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.

 یعنی مابه‌التفاوت پرداخت نشده، دیون معلمان می‌شود؟

هنوز تصمیمی گرفته نشده چون اعلام شده است که در سقف تعیین شده باید پرداخت‌ها صورت گیرد. حالا نمی‌دانم دیون می‌شود یا نمی‌شود. ولی برای سال آینده باید بر اساس رتبه‌ای که معلمان استحقاقش را دارند، دریافتی داشته باشند و حقوق و مزایا پرداخت شود.

در آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان آمده است رتبه یکبار صادر شد و ۵ سال بعد می‌توانید حکم جدید را صادر کنید. مصوبه‌ای را گرفتیم که بتوانیم علی‌الحساب به همکاران‌مان پرداخت کنیم تا یکی، دو ماه آینده که رتبه‌ برای آنها صادر می‌شود. ان‌شاءالله رتبه‌بندی معلمان به پایان سال نمی‌خورد. سامانه هم مشکلی ندارد اما در هر صورت باید به اولش یعنی کیفیت فرایند آموزش و پرورش، ارتقای شایستگی معلمان و رقابت تعلیم و تربیت برسیم.

تکلیف معلمان مهرآفرین چه می‌شود؟

 برای معلمان طرح مهرآفرین از قبل هم برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده بودیم و علی‌الحساب هم به آنها پرداخت کرده بودیم. از اول مهرماه برای مهرآفرینان پرداخت‌ها انجام می‌شود و آزمون هم ندارند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار