وزیر انرژی لبنان: صادرات سوخت ایران به لبنان ابتکار سیدحسن نصرالله است

وزیر انرژی لبنان با اشاره به اینکه همه لبنانی‌ها از دریافت سوخت ایران استقبال می‌کنند، اعلام کرد که این امر در نتیجه ابتکار سید حسن نصرالله و پیشنهاد جبران باسیل بود.

وزیر انرژی لبنان: صادرات سوخت ایران به لبنان ابتکار سیدحسن نصرالله است

به گزارش زنهار، «ولید فیاض» وزیر انرژی در دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کرد که صادرات سوخت ایران به لبنان گامی راهبردی برای راه‌‌اندازی نیروگاه‌های برق این کشور است؛ چرا که نقطه شروعی برای اجرای طرح برقی خواهد بود که توسط وزارت انرژی طراحی شده و به تصویب شورای وزیران رسیده است. این طرح در راستای افزایش ساعات برق‌رسانی و مقدمه‌ای برای لغو تعرفه و تامین توازن مالی برای اداره برق جهت رسیدگی به نیازهای آن در آینده است. همچنین با این طرح، برق شهروندان لبنانی با هزینه‌ای کمتر از مولد‌های شخصی تولید خواهد شد.

ولید فیاض در دیدار با «مجتبی امانی» سفیر ایران در لبنان و شماری از مقامات سفارت کشورمان در بیروت و نیز اعضای تیم فنی لبنانی که قرار است برای صحبت درباره واردات سوخت از ایران به تهران سفر کنند، اظهار داشت، ما از سوخت ایران استقبال می‌کنیم و صادرات سوخت ایران به لبنان در نتیجه ابتکار سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و پیشنهاد «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی ، صورت می‌گیرد.

وی افزود، در مرحله بعدی دولت موقت لبنان به ریاست نجیب میقاتی این پیشنهاد را دریافت کرد و او سپس با «نبیه بری» رئیس پارلمان دیدار و در این باره صحبت کرد. بعد از آن تماس‌هایی میان مسئولان لبنانی با نماینده جمهوری اسلامی ایران برقرار شد و در نهایت این ابتکار (صادرات سوخت ایران به لبنان) با استقبال همگانی در عرصه سیاسی و ملی مواجه شد.

مجتبی امانی نیز به نوبه خود در این دیدار تاکید کرد که ایران آماده است تا نه تنها در زمینه تامین سوخت بلکه در همه اموری که مربوط به بخش انرژی و به طور خاص ساخت ایستگاه‌های تولید برق می‌شود طبق قراردادهای «بی او تی» (BOT) و نگه‌داری و تعمیر شبکه برق لبنان به این کشور کمک کند.

 (قراردادهای بی او تی(BOT)  در زبان ساده به قراردادهای ساخت، بهره برداری، انتقال و واگذاری گفته می‌شود. در این نوع از قراردادها شرکت و یا مجموعه‌ای از شرکت‌‌ها پس از اخذ امتیاز، پروژه‌‌های سنگین مالی را اجرا خواهند کرد. اینگونه شرکت‌‌ها پس از طی شدن بازه زمانی محدودی از پروژه‌‌های مذکور نفع خواهند برد و سپس پروژه را به طوری که امکان فعالیت کامل بر روی آن وجود داشته باشد به صورت بلاعوض آن را به طرف دیگر واگذار می‌کنند که اغلب طرف دیگر دولت و یا شرکت‌‌های خصوصی وابسته به دولت است).

سفیر کشورمان در بیروت همچنین اشاره کرد که یک اراده سیاسی در دولت لبنان برای دریافت سوخت ایران وجود داشته و تماس‌ها با مسئولان لبنانی به منظور دستیابی به نتایج مطلوب ادامه دارد و امیدواریم صادرات سوخت ایران به لبنان سرآغاز همکاری در سایر زمینه‌ها نیز باشد.

این درحالی است که چند روز قبل منابع آگاه لبنانی اعلام کردند که سازوکار صادرات سوخت جمهوری اسلامی ایران به لبنان فراهم شده است تا بخش عمده‌ای از مشکلات نیروگاه‌های برق را حل کند.

منابع مذکور تأکید کردند، نجیب میقاتی نخست وزیر دولت موقت لبنان، ولید فیاض را مأمور کرده است هیئتی فنی را آماده کند و این هیئت به‌زودی برای گفتگو با مقامات ایرانی عازم تهران می‌شود.

بحران معیشتی و اقتصادی در لبنان متأثر از نیاز مبرم این کشور به سوخت، زندگی شهروندان این کشور را با تنش روزافزون مواجه کرده است. تحریم‌ها علیه لبنان موجب کاهش ارزش پول این کشور شده و کمبود واردات سوخت برای دو نیروگاه آن، این کشور را وارد چرخه‌های متناوب خاموشی کرده است. ارگان‌های مختلف لبنان طی چند ماه اخیر برای دستیابی به خواسته‌های خود در خصوص افزایش حقوق دست به اعتصاب زدند، در همین حال تعداد زیادی از نانوایی‌ها و جایگاه‌های سوخت لبنان هم به‌دلیل کمبود سوخت تعطیل شده‌اند و نیروهای آن بیکار شده‌اند.

شرکت برق لبنان نیز اعلام کرد، درصد بالایی از لبنانی‌ها در تاریکی مطلق زندگی می‌کنند و برخی از آنها حتی تا 5 روز برق ندارند، به‌ویژه روستاهای منطقه کسروان و جنوب کشور، در واقع لبنانی‌ها به جایی رسیده‌اند که آرزو می‌کنند شب‌ها یک ساعت برق داشته باشند و دیگر اعتمادی به دولت برای حل این بحران ندارند.

طبق اعلام شرکت برق لبنان این کشور فقط متکی به سوخت عراق است که حدود 3 ساعت برق را تأمین می کند؛ در همین حال وزیر امور عمومی و حمل‌ونقل لبنان اخیراً تأکید کرده است که کشورش آماده همکاری با ایران در زمینه اجرای پروژه‌های راهبردی سازنده است.

منابع لبنانی گزارش دادند، در حالی که مقامات لبنان از اجرای وعده‌های آمریکا برای واردات انرژی از مصر و اردن ناامید شده‌اند انتظار می‌رود که اصرار ملت و مسئولان این کشور برای دریافت سوخت ایران بیشتر شود و جهت نجات از این شرایط بحرانی بار دیگر به ابتکار سید حسن نصرالله متوسل گردند.

 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار