وزیر اقتصاد: مالیات کارمندان و کارگران کاهش می‌یابد

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات دولت در راستای مردمی سازی و ایجاد تحول و عدالت در اقتصاد از جمله شفافیت صورت‌های مالی، تسهیل صدور مجوز‌ها و هوشمند سازی یارانه نان گفت: وقتی مردم پای کار اداره اقتصاد می‌آیند بهترین تصمیم‌ها رقم میخورد.

وزیر اقتصاد: مالیات کارمندان و کارگران کاهش می‌یابد

به گزارش زنهار؛ وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات دولت در راستای مردمی سازی و ایجاد تحول و عدالت در اقتصاد از جمله شفافیت صورت‌های مالی، تسهیل صدور مجوز‌ها و هوشمند سازی یارانه نان گفت: وقتی مردم پای کار اداره اقتصاد می‌آیند بهترین تصمیم‌ها رقم میخورد.

احسان خاندوزی در برنامه صف اول شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران به تشریح اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت و گفت: شرایط اقتصادی کشور در پایان دهه ۹۰ شرایط خیلی ویژه‌ای بود و بر خلاف تمام سال‌ها و دهه‌های گذشته، شرایط بدون رشد اقتصادی ملموس و بالاترین نرخ‌های تورمی به جز دو سال میانی این دهه یعنی سال‌های ۹۵ و ۹۶ که تورم خیلی خوبی داشتیم؛ کاهش قدرت خرید مردم و کاهش توانمندی‌های دولت به لحاظ انضباط مالی و کسری بودجه‌ای که برای دولت ایجاد شده و به سایر کالا‌ها هم تسری پیدا کرده بود، فقدان انضباط پولی و مالی در کشور مختصاتی بود که موجب شد دهه ۹۰ دهه سختی برای مردم و فعالان اقتصادی باشد.

 

وی ادامه داد: رویکرد دولت سیزدهم از ابتدا این بود که برای این مسیر معیوب و غلط و پر هزینه‌ای که برای کشور ایجاد شده بود، موجب شد تا در سال اول با سیاست ایجاد ثبات اقتصاد کلان ترمزی بر مسیر‌های رو به وخامت به دلیل تشدید تورم و افت شاخص‌های اقتصادی داشته باشد و بتواند در این زمینه اقدام جدی انجام دهد.

 

خاندوزی گفت: متوقف کردن مسیر‌های وخیم اقتصاد را از طریق اصلاحاتی در نوع اداره اقتصاد با رویکرد برگشتن اقتصاد به سمت منافع مردم دنبال کرد؛ چرا که گروه‌های ذینفعی هم در این سال‌ها چنبره انداخته و به دلیل منافع خاص خودشان در حوزه تجارت، مالی و بانکی، مالیاتی و … منفعت خود را به ملت ترجیح داده و تورم و سوداگری وسیع در بازار‌های مختلف را به مردم تحمیل کردند.

اقتصاد رویکرد دولت را حرکت به سمت ثبات در اقتصاد کلان برشمرد و ادامه داد: دولت تلاش کرد تا زمینه‌هایی را در سال اول ایجاد کند تا اقتصاد را به سمت منافع عامه مردم برگرداند؛ شعار اصلی آقای رئیس جمهور تمرکز و توجه ویژه بر مساله نقش مردم در اقتصاد و از سوی دیگر حرکت به سمت عدالت فراگیر در اقصی نقاط کشور بود.

 

تمرکز دولت سیزدهم بر توزیع عدالت منطقه‌ای

 

خاندوزی تأکید کرد: گروه‌های زیادی در جامعه در سال‌های گذشته تبدیل به گروه‌های حاشیه‌ای شده بودند و کسی به فکر منافع آن‌ها نبود و حس دور افتادگی و اینکه نظام به آن‌ها کمتر توجه دارد و اداره کشور و دولتمردی متعلق به طبقه خاصی است که از جنس مردم نیستند و برای حل مسائل مردم نیستند.

 

وی یادآور شد: بسیاری از نقاط کشور از توزیع منافع و رفاهی که مردم باید از آن برخوردار شوند محروم مانده بودند و صرفا به نقاط پرجمعیت و مناطق مرکزی توجه شده بود.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: فعالیت‌های اقتصادی در استان‌ها و شهرستان‌ها صورت می‌گرفت، کارخانه‌های زیادی در استان‌ها بودند و آلایندگی آن‌ها سلامت مردم آن منطقه را متأثر می‌کرد، اما آنجایی که باید منافع این فعالیت‌های اقتصادی و مالیات این واحد‌ها به استان محل فعالیت بازگردد انجام نمی‌شد، در تهران وصول می‌شد و شهرداری‌های آنجا در پرداخت حقوق اولیه خود مشکل داشتند و بسیاری از پروژه‌های عادی و کم هزینه که می‌توانست مشکلات زیادی را حل کند انجام نمی‌شد.

 

وی یکی از اقدامات دولت در راستای عدالت و توزیع منطقه‌ای را شناسایی ۳۵۰۰ شرکت عنوان کرد که وصول مالیات آن‌ها به جای مرکز، در استان محل فعالیت وصول شود و اضافه کرد: در یکی از سفر‌های استانی اخیر، استاندار می‌گفت که این ماه اولین ماه بود که رقم خوب درآمد مالیاتی واحد‌های اقتصادی فعال در این استان که تا به حال بیرون از استان می‌رفت، در این استان وصول شد.

شاید این عدد برای شهرداری تهران قابل توجه نباشد، اما برای استانی مثلا ایلام عدد بزرگی است.

 

خاندوزی با تشریح یکی دیگر از رویکرد‌های دولت در مردمی سازی اقتصاد گفت: بسیاری از ناکارآمدی‌هایی که در دولت صورت می‌گرفت از جیب مردم پرداخت می‌شد یعنی مردم ایران اموالی داشتند مانند املاک، مستغلات، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های عمومی بخش غیر دولتی که متعلق به همه مردم ایران است، اما در انحصار عده‌ای خاص بود که منافع خود را دنبال می‌کردند و هیچ شفافیتی درباره عملکرد آن‌ها صورت نمی‌گرفت و در آخر هم زیان‌های بسیار به همراه داشتند و می‌گفتند شرکت شما را یک سال نگه داشتیم و نه تنها سودی به مردم ایران نمی‌دهیم بلکه چندین میلیارد تومان نیز به ۸۰ میلیون ایرانی زیان وارد کردیم و البته چقدر هم برای تحمیل این زیان به مردم از حقوق و پاداش برخوردار می‌شدند

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اصلاح نظام مالیاتی و ایجاد پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی، اظهار کرد: راه اندازی این سامانه یک تکلیف قانونی بود که سال‌ها وجود داشت و در عمده اقتصاد‌های مترقی هم اینگونه است که افرادی که استفاده بیشتری از اقتصاد کشور دارند، بار بیشتری از کشور بر دوش بکشند و اکثریت مردم که به لحاظ درآمدی ضعیف‌تر هستنند باید بار مالیاتی کمتری را بر عهده داشته باشند. سال‌های سال اینگونه نبود و از کارمندان، کارگران، شرکت‌های شفاف و کسبه روشن مالیات اخذ می‌کردیم، اما کسانی که فعالیتشان آشکار نبود گرچه ممکن بود گردش مالی بسیار بالایی داشتند و یا دلالان و سوداگرانی که سود‌های زیادی می‌کردند، هیچگاه در تور مالیات قرار نمی‌گرفتند.

 

خاندوزی گفت: برای اینکه بار برای اکثریت مردم سبک‌تر شود امسال برای نخستین بار بعد از ۱۵ سال، ۵ درصد نرخ مالیات بر شرکت‌های کشور با پیشنهاد ما در وزارت اقتصاد، کاهش یافت. این کاهش زمانی موجب کاهش درآمد دولت نمی‌شود که در عوض از فرار‌های مالیاتی بزرگ جلوگیری و با شناسایی درگاه‌های مختلف پرداخت و دریافت مالیات آن را جبران کنیم.

 

وی با اشاره به اتصال همه دستگاه‌های پوز به پرونده مالیاتی تأکید کرد: در این راستا بیش از ۵ میلیون دستگاه غیر فعال شد که یا نیاز به دستگاه نداشتند یا اجاره‌ای بود، اما الان شفاف است و این به هدف عدالتی که مد نظر دولت کمک می‌کند.

 

وزیر اقتصاد گفت: دوستان ما فعال اقتصادی را شناسایی کردند که هزار میلیارد تومان در یک سال گردش مالی داشت، اما حتی ریالی تا به حال مالیات پرداخت نکرده بود و مشخص شد در حوزه رمز ارز و موارد اینچنینی فعالیت می‌کند.

 

وی افزود: با این روال است که در سال‌های آینده برای کارمندان و کارگران می‌توانیم کاهش مالیاتی داشته باشیم.

 

وزیر اقتصاد با اشاره به رویکرد دولت در تسهیل دسترسی به تسهیلات بانکی، گفت: اسامی عده‌ای ابر بدهکار بانکی وجود داشتند که نه در سال‌های دور بلکه در همین سال ۱۴۰۰ در جیب آقایان سیاسی بود و می‌گفتند شما اعلام کنید، اما اعلام نمی‌کردند و تبدیل به ابزار رقابت سیاسی شده بود و امروز به فضل خدا انجام شد و ما امروز برای نخستین بار در تاریخ بانکی کاری کرده‌ایم تا مردم در روستا‌های دورافتاده هم می‌توانند از این ابربدهکاران با خبر شوند.

شناسایی روزانه ۵ هزار تن انحراف یارانه آرد

 

خاندوزی همچنین درباره هوشمند سازی یارانه آرد و نان گفت: در دوره‌ای همین که توانسته بودیم چند پمپ بنزین را هوشمند به هم متصل کنیم دستاورد بزرگی دانسته می‌شد که البته کار بزرگی هم بود، اما با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان برای ۷۵ هزار واحد صنفی که در حوزه آرد و نان کار می‌کردند در کمتر از ۴ ماه گذشته شفافیتی ایجاد شد که امروز روزانه حدود ۵ هزار تن آرد در کشور که باید صرف مردم ایران می‌شد و بیرون از شبکه رسمی هزینه می‌شد، شناسایی شد تا از آن جلوگیری شده و منفعت آن به جیب ملت باز گردد.

 

وی درباره اجرای فاز دوم طرح و تمهیدات دولت برای جبران افزایش هزینه نانوایان، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان شهریور دستورالعمل اینکه در نیمه دوم به چه ترتیبی عمل خواهد شد آماده شود، چون دوستان وزارت کشور، جهاد کشاورزی و سازمان غله پیشنهادی را قرار است با همکاری ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت بیاورند که مساله درستی که نانوایان اشاره می‌کنند، حل شود.

 

شناسایی ۴ هزار ملک دولتی با سوت زنی

 

وزیر اقتصاد در پایان از از همکاری مردم در پیشبرد اقدامات تحولی دولت تشکر کرد و با اشاره به مصادیق آن در بخش‌های مختلف گفت: در حوزه مالیاتی برای نخستین بار ۵۰ درصد خود اظهاری مردم در یک سال افزایش یافته، در زمینه سوت زنی با گزارش‌های مردم در ماه‌های اخیر ۴ هزار ملک دولتی که شناسایی نشده بود را شناسایی کردیم؛ یک اردوگاه ۵ هزار هکتاری در خوزستان، یک ملک ۱۵ هکتاری در قلب تهران که برای این‌ها هم جایزه‌ای در نظر گرفته شده بود.

 

وی تأکید کرد: وقتی مردم پای کار اداره اقتصاد می‌آیند بهترین تصمیم‌ها و سالم‌ترین فرآیند‌ها رقم میخورد و امیدواریم در سال‌های بعد هم از فرصت حضور مردم در اقتصاد استفاده کنیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار