اعلام جزئیات افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی

جزئیات افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی اعلام شد.

اعلام جزئیات افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی

به گزارش زنهار، بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم گفت: طرح سوال از وزیر وجود دارد اما بحث استیضاح هنوز محرز نیست. عدم رعایت پیشرفت در زمینه‌های متفاوت کاری، یکی از اصلی‌ترین مواردی که درست به آن عمل نشده است. این استیضاح فعلا فقط در حد حرف باقی مانده است.

موضوع مورد بحث این روزهای محافل آموزشی کشور رتبه‌بندی و تعیین حق و حقوق متناسب با عملکرد معلمان است. بحثی که تعویق آن را، مجلس، وزارتخانه و نهاد‌های مربوطه به یکدیگر پاس می‌دهند اما حالا بنظر می‌آید که اجرایی شدن آن نزدیک است. عده‌ای به تعویق افتادن آن را تدوین آیین‌نامه‌ای نامناسب و خلاف قانون اساسی دانستند و عده‌ای بدقولی‌های آقای وزیر! اکنون که رتبه‌بندی به گفته نمایندگان مجلس در جریان است، بسیاری از کارشناسان خبر از افزایش قابل توجه حقوق معلمان می‌دهند. همانطور که یکی از کارشناسان مطرح این حوزه، از افزایش درآمد حداقل یک میلیون و چهارصد هزارتومانی تا پنج میلیون تومانی برای معلمان پیش‌بینی کرده بود. با طرح رتبه‌بندی معلمان، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شاغل و حقوق مزایا برای آنها لحاظ می‌شود. تناسب حقوق این قشر از جامعه با تورم از مطالبات اصلی آنها است که با وجود گرانی‌های بی‌سابقه اخیر حق مسلم آنها محسوب می‌شود.

 در میان تمامی این اخبار، اخیرا خبری مبنی بر استیضاح وزیر در رسانه‌ها پیچید. اینکه وزیر عملکرد ضعیفی داشته یا برای مسائل دیگر انتقاد خانه دولتی‌ها را برانگیخته، سوال همگان است. همه این موارد علتی شد تا با خلیل بهروزی‌فر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کنیم.

علت حذف ۸ دسته از گروه معلمان در رتبه‌بندی

بهروزی‌فر قانون رتبه‌بندی معلمان را در آستانه اجرایی‌شدن برآورد کرد و گفت: آیین‌نامه اخیر رتبه‌بندی تصویب و ابلاغ شده اما ایرادی اساسی داشته که آن هم وزیر آموزش و پرورش قول اصلاح آن را برای همین روزها داده است. بنابراین رتبه‌بندی معلمان به همین زودی‌ها، عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

او ادامه داد: خروج ۸ دسته از معلمان که در آیین‌نامه مشمول این طرح نشده‌اند نیز از جمله ایرادات مذکور در قانون است. همه این اشکالات و کم و کاستی‌های آیین‌نامه در دست بررسی و اصلاح است اما علت خارج شدن این ۸ گروه از رتبه‌بندی معلمان هنوز مشخص نیست.

این عضو کمیسیون اجتماعی در پاسخ به این سوال که اجرای رتبه‌بندی تا چه حد به سیستم آموزشی کشور کمک می‌کند، اظهار کرد: تا حد زیادی تلاش شده که این قانون از زوایای مختلف بررسی شود. محور اصلی رتبه‌بندی، بحث آموزشی آن است؛ یعنی همه معلمان و فرهنگیانی که در مسیر آموزش قرار گرفتند، در حال تدریس هستند و بهای مضاعفی نسبت به سایر مشاغل به آنها داده شده است. احکام و قوانین در رابطه با اینکه، معلمی از نظر علمی خود را به روزرسانی نکند نیز درنظر گرفته شده است. همچنین در رتبه‌بندی، شیوه و روش آموزش از نظر علمی و همچنین خروجی بحث مورد توجه قرار داده شده است. درباره این موضوع معیارهایی در برخی از احکام قوانین مربوطه مشخص شده که باید مد نظر معلمان قرار گیرد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار