بازار سهام در ابتدای تابستان سراسر قرمزپوش

بورس تهران در شرایطی به کار خود در روز‌های ابتدایی تابستان پایان داد که شاخص کل، افت محسوسی را داشت و تابلو‌های بازار سهام به رنگ سرخ درآمدند.

بازار سهام در ابتدای تابستان سراسر قرمزپوش

 

به گزارش زنهار،  بورس تهران امروز در شرایطی به کار خود در روز‌های ابتدایی تابستان پایان داد که شاخص کل، افت محسوسی را داشت و تابلو‌های بازار سهام به رنگ سرخ درآمدند.

شاخص کل بورس تهران امروز با افت ۱۳هزار واحدی مواجه شد و بازار سهام با تابلو‌های قرمز رنگ معاملات را به پایان رساند. افت ۱۳هزار و ۵۹واحدی شاخص کل باعث شد تا این شاخص در محدوده یک میلیون و ۵۲۰هزار واحدی قرار ببگیرد. شاخص هم‌وزن، اما برخلاف شاخص کل رشدی ۰.۰۹درصدی را تجربه کرد و در کانال ۴۲۲ هزار واحدی باقی ماند.

ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز که این روز‌ها به عنوان یکی از مهمترین شاخصه‌های بازار سهام برای فعالان تلقی می‌شود به چهار هزار و ۴۵میلیارد تومان رسید.

دلیل سرخی تابلو‌های بازار سهام چیست؟

معاملات بازار سهام تهران امروز در شرایطی انجام شد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران سفر کرده است. بسیاری از تحلیلگران نیز از این سفر به عنوان آخرین فرصت برای احیای برجام یاد می‌کنند. این اتفاق بازار ارز را نیز تحت تاثیر گذاشت و قیمت دلار را وارد فاز نزولی کرد.

البته کارشناسان بازار سهام اعتقاد دارند اتفاقی که امروز در بورس رقم خورد ارتباط چندانی به سفر بورل به تهران ندارد. بلکه دلیل اصلی افت شاخص کل، از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به این بازار است. با نگاهی به جریان پول در بورس نیز می‌توان دریافت که بسیاری از سهامداران حتی نسبت به انجام معاملات با ریسک متوسط نگرانی‌های شدیدی دارند.

هرچند برخی از تحلیلگران بر این باورند که در حال حاضر شکاف عمیق بین نرخ ارز نیما و بازار آزاد، مهمترین دلیل درجا زدن شاخص کل است. شکافی که به باور بسیاری از ناظران، الگوبرداری عجولانه‌ای از طرح ارز ۴۲۰۰ تومانی است و برای کلیت اقتصاد مخرب خواهد بود.

البته دولت تلاش‌هایی در راستای حل این معضل انجام داده که از آن جمله می‌توان به طرح جدیدی تحت عنوان «ارز توافقی» اشاره کرد. اما با توجه به شواهدی که در بازار سرمایه دیده می‌شود به نظر می‌رسد این سیاست هم نتوانسته کارساز باشد. به باور اغلب منتقدان، دولت نمی‌تواند با حربه‌های عجیب و غیرعلمی سعی در دور زدن مکانیسم بازار کرده و انتظار داشته باشد که به نتیجه مطلوبی هم دست پیدا کند.

اعتمادی که مدام تضعیف و تهدید می‌شود

از طرفی هم بسیاری از کاربران بورسی در شبکه‌های اجتماعی از عملکرد دولت شدیدا ناراضی هستند. بسیاری از کارشناسان نیز بر بی‌پشتوانه بودن وعده‌هایی که ابراهیم رییسی در دوران انتخابات ۱۴۰۰ می‌داد، تاکید دارند. وعده‌هایی که حداقل در حوزه بازار سهام نه تنها عملی نشد بلکه در بسیاری موارد حرکت دولت برخلاف قولی بود که به سهامداران می‌داد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد زنگ خطر برای مسئولان اقتصادی دولت به صدا درآمده است. چرا که بزرگترین سرمایه بورس «اعتماد» بود که با این وضعیت روز به روز در حال رنگ باختن است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار