شوک فوری بانک مرکزی به بازار ارز/ منتظر کاهش قیمت باشید

کارشناس اقتصادی گفت: با دستورالعمل جدید بانک مرکزی در کوتاه مدت، شوک مثبتی به بازار وارد می‌شود و قیمت ارز کاهش می‌یابد.

شوک فوری بانک مرکزی به بازار ارز/ منتظر کاهش قیمت باشید

به گزارش زنهار، هادی حق شناس؛ نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی درباره دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر "مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها" به خبرنگار ایبِنا گفت: توافق در این رابطه که به صرافان اجازه داده می شود، ارز حاصل از صادرات را دریافت و به فروش برسانند، به خودی خود مثبت است.

وی در ادامه اظهار داشت: نکته کلیدی توافق فوق این است که بانک مرکزی به درستی ادعا دارد مشکل ذخایر ارزی و اسکناس وجود ندارد و در اختیار صرافان هم اسکناس قرار می‌دهد و مانند تمام ادوار گذشته که بانک‌های مرکزی چنین کاری را انجام می دادند، بانک مرکزی فعلی هم این کار را می‌کند، اما تفاوت امروز در آن است که یک منشاء ارزی در اختیار صرافان قرار داده که صادرکنندگان آن را تامین می‌کنند.

وی در ادامه اضاف کرد: طبیعی است در کوتاه مدت با شوک مثبتی به بازار آرامش حاکم خواهد شد و در واقع قیمت ارز کاهش می‌یابد، اما در صورتی که عوامل اصلی نوسانات در قیمت ارز مورد توجه قرار نگیرد و منشاء شوک واقعی آن از بین نرود هر چند وقت یکبار شاهد التهاباتی خواهیم بود و مجدد پس از مدتی بازار به روال سابق خود بر می‌گردد.

این نماینده سابق مجلس در این خصوص یادآور شد: دو منشاء التهاب برای بازار ارز وجود دارد که یک منشاء آن خارجی و تحریم‌ها است، منشاء دیگر هم رشد نقدینگی است که در شاخص نرخ تورم تاثیر دارد. به این معنا؛ تورم‌های ۳۰ یا ۴۰ درصدی یا سیاست‌های پولی که منجر به تورم می‌شود از یک منظر و از نگاه دیگر هم تحریم‌ها و شوک ناشی از آن بازار را از حالت عادی خارج و در شرایط التهاب قرار می‌دهد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار