سیگنال مهم برجام به بازار ارز

در معاملات پشت خطی روز گذشته خالی فروش ها برجسته کردن از بن بست خارج شدن مذاکرات وین توانستند آرامش نسبی به دلار را برگردانند و جلوی روند صعودی اسکناس آمریکایی را بگیرند. دلار در مقطعی به از نیم کانال ۳۰ هزار تومان و مرز مقاومتی ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان عقب نشینی کرد.

سیگنال مهم برجام به بازار ارز

به گزارش زنهار؛ بازار ارز تهران در هفته گذشته به سود معامله گران افزایشی حرکت کرد و قیمت دلار در نیمه دوم هفته گذشته دو کانال شکنی را تجربه کرد.

اسکناس آمریکایی روز سه شنبه گذشته از مرز مقاومتی ۲۸ هزار و ۸۰۰ عبور کرد و وارد کانال ۲۹ هزار تومان شد. روند صعودی دلار در روز چهارشنبه هم ادامه پیدا کرد و نرخ دلار به نزدیک مرز ۳۰ هزار تومان رسید. روز پنجشنبه با افزایش نرخ دلار در هرات و سلیمانیه و چراغ سبز نرخ حواله درهم هر برگ اسکناس آمریکایی تا محدوده ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت و به اولین قله سال ۱۴۰۱ رسید.

سیگنال مهم برجام به بازار دلار

با به پایان رسیدن سفر انریکه مورا، معاون مسوول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا، در تهران سیگنال‌های امیدوارکننده‌ای نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای وین مطرح شد. در همین راستا جوزپ بورل، مسوول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای وین، گفت: این طور بگویم که مذاکرات به بن‌بست رسیده بود و حالا بن‌بست رفع شده و به این ترتیب چشم‌اندازی از رسیدن به یک توافق وجود دارد. دیگر سیگنال‌های داخلی در حوزه سیاست‌گذاری‌های ارزی نیز حاکی از تسهیل روند ورود ارز به کشور بود.

عقب نشینی قیمت دلار در معاملات پشت خطی

در معاملات پشت خطی روز گذشته خالی فروش ها با برجسته کردن از بن بست خارج شدن مذاکرات وین توانستند آرامش نسبی به دلار را برگردانند و جلوی روند صعودی اسکناس آمریکایی را بگیرند. دلار در مقطعی از نیمه کانال ۳۰ هزار تومان و مرز مقاومتی ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان عقب نشینی کرد.

دستور فوری رئیسی درباره قیمت دلار

عده ای از معامله گران به دستور جدید سید ابراهیم رئیسی اشاره می کردند. رئیس جمهور گفت سریعا باید همین فردا جلوی افزایش قیمت ارز گرفته شود و مدیر متخلف دولتی را بلافاصله برکنار کرده و به دادگاه معرفی کنید. اگر با مدیر متخلف برخورد نشود، به‌شدت با مسئول بالادستی او برخورد خواهم کرد. از نظر معامله گران این دستور هم می تواند تا حدی جلوی پیشروی اسکناس آمریکایی را بگیرد.

نگاه معامله گران دلار به نرخ حواله درهم

اما عده از معامله گران معتقدند که نرخ حواله درهم همچنان بالای ۸ هزار و ۳۰۰ تومان قرار دارد و تا زمانی که قیمت درهم در این محدوده به فعالیت می پردازد نباید انتظار افت چشمگیر در بازار دلار را داشت.

خداحافظی احیای برجام در بازار دلار

از طرفی هم عده ای از معامله گران معتقدند بازار با احیای برجام خداحافظی کرده است و معامله گران تصور می کنند که حذف ارز کالاهای اساسی به دلیل اصلاحات اقتصادی صورت نگرفته است. باور بخشی از معامله گران این است که بازارساز دیگر ارز کافی برای تخصیص به کالاهای اساسی نداشته است و سیاست گذار از آنجایی که احتمال می دهد برجام به سرانجام نرسد، ‌ تصمیم گرفته است که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف شود. در این شرایط به نظر می رسد که اگر بازارساز بتواند اثبات کند که حذف ارز کالاهای اساسی به دلیل کمبود منابع ارزی صورت نگرفته است، میزان التهاب دلاری کاهش خواهد یافت.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار