خریداران دلار دست نگه دارید

دامنه نوسانات قیمت دلار از ابتدای هفته محدود بوده و اکنون هم با رشد 81 تومانی نسبت به روز قبل، 27 هزار و 537 تومان است. با این حال زمزمه‌های مبنی بر کاهش قیمتی دلار وجود دارد. گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بیانگر رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال است. این امر بر روی درآمد ارزی کشور هم موثر خواهد بود.

خریداران دلار دست نگه دارید

​به گزارش زنهار، دو گزارش مجزا از بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بخش نفتی کشور در بهار سال جاری رشد خوبی داشته و اگر این میزان فروش به صورت دلار به کشور بازگردد، قاعدتا در روند نزولی قیمت ارز موثر خواهد بود. طبق اعلام جدید بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال 6.2 درصد بوده که علت اصلی آن رشد 23 درصدی در بخش نفت است. آمار مرکز ایران با اندکی اختلاف از بانک مرکزی، این میزان رشد را 7.6 درصد اعلام کرده که ریشه اصلی این میزان جهش هم به رشد 27 درصدی بخش نفت بر می‌گردد.

آیا کاهش قیمت دلار قطعی است؟

اما لازم به ذکر است که میزان تورم 45 درصدی کشور، رشد نقدینگی 40 درصد و پیش بینی رشد شدید پایه پولی 50 درصدی کار را برای کاهش قیمت دلار بسیار دشوار خواهد کرد. ولی به احتمال زیاد رشد بخش نفتی و احتمال بازگشت ارزهای آن به کشور، به صورت مقطعی قیمت دلار را باثبات یا کاهشی خواهد کرد.

ضمن اینکه به این مورد، باید مسئله سفر وزیر امور خارجه ایران به نیویورک و احتمال برگزاری دور هفتم مذاکرات وین را هم اضافه کرد. به اعتقاد برخی از فعالان بازار ارز، به سرانجام رسیدن مذاکرات وین و لغو احتمالی تحریم‌ها روی روابط بین المللی کشور بسیار اثر گذار بوده و این تاثیرات در بازار ارز و روی قیمت دلار به سرعت منعکس خواهد شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار