سورپرایز یارانه‌ای رئیسی در اردیبهشت ماه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که دولت به صورت تدریجی و با برنامه‌ای دقیق و شفاف می‌تواند برای اصلاح یارانه‌های پنهان اقدام کند که آثار مثبت اقتصادی برای کشور به همراه دارد.

سورپرایز یارانه‌ای رئیسی در اردیبهشت ماه

به گزارش زنهار؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که دولت به صورت تدریجی و با برنامه‌ای دقیق و شفاف می‌تواند برای اصلاح یارانه‌های پنهان اقدام کند که آثار مثبت اقتصادی برای کشور به همراه دارد.

فتح الله توسلیدرباره اینکه اقدام دولت برای اصلاح یارانه‌های پنهان چگونه منجر به از بین رفتن فقرمطلق خواهد شد، گفت: پیش از این به دلیل شرایط اقتصادی کشور، مجموع حاکمیت به این نتیجه رسیدند که باید در برخی از بخش ها برای کالاهای اساسی و خاص یارانه تعلق بگیرد. این تصمیم هرچند در ابتدا عاقلانه بود ولی در ادامه ضعف مدیریت در برخی از مقاطع و بخش ها، منجر به فساد در تامین و توزیع یارانه شد که در عمل به اقتصاد کشور ضربه زد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم که مبارزه با فساد در همه بخش ها را در دستور کار دارد، اصلاح یارانه پنهان و چگونگی انجام آن در برنامه ریزی دولت قرار گرفت. اما چگونگی نحوه اجرای آن به دقت نظر و حساسیت خاصی نیاز دارد.

وی توضیح داد: اگر اصلاح یارانه‌های پنهان با سرعت انجام شود، دهک های پایین جامعه که اطلاعی از این موضوع ندارند، آسیب خواهند دید. بر همین اساس در بررسی دقیق و کارشناسی شده، باید مشخص شود این یارانه از چه اقلامی و چه گروه هایی باید کسر و حذف شود و ساز و کار آن برای جلوگیری از آسیب به اقتصاد کشور و مردم به چه نحوه باشد.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار تاکید کرد: درغیراین صورت اصلاح یارانه های پنهان، سبب آسیب به دهک های پایین جامعه خواهد شد که در ادامه امنیت ملی کشور آسیب می بیند.

توسلی با بیان اینکه دولت باید به صورت دقیق و شفاف، ساز و کار اصلاح یارانه های پنهان را بیان کند، اظهار کرد: به عنوان نمونه در حذف یارانه دارو باید مشخص شود چه بخش ها و نهادهایی را در برمی گیرد. به عنوان نمونه آیا بیماران سرطانی، صعب العلاج و بیماران خاص شامل این حذف خواهند شد یا خیر. همچنین شفاف شود که اصلاح ارز ترجیحی داروهایی که صدها هزار نفر هم به آن نیاز دارند به چه صورت خواهد بود.

وی با اشاره به یارانه نهاده های دامی گفت: در برخی از مناطق کشور دامداران و کشاورزان به شدت به نهاده های دامی نیاز دارند، ولی برای آنها این نهاده ها فراهم نیست و شاهد فروش آنها در بازار آزاد هستیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: سوال اینجاست اگر در صورت اصلاح یارانه های پنهان در اقلامی مانند نهاده های دامی، کشاورز چگونه باید نسبت به تامین آن اقدام کند. یا در اصلاح یارانه آرد و بنزین، آثار تورم آن به چه صورت خواهد بود. تمام این مسائل و پرسش های شبیه آن باید به صورت کارشناسی شده و دقیق پاسخ داده شود.

وی با اشاره به یارانه تامین نهادها دامی و تحویل آن به کشاورزان به عنوان یکی مواردی که منجر به فساد شده بود، اظهار کرد: پس از اینکه موضوع تامین و توزیع نهاده های دامی از وزارت صنایع و معادن به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، همچنان وزارت جهادکشاورزی به آمادگی لازم، نیروهای کافی و زیرساخت های مناسب برای اجرای درست تامین و توزیع دقیق نهاده های دامی نیاز دارد تا از مشکلات کشاورزان در این بخش کاسته شود. البته دولت برای بهبود شرایط این بخش تلاش های قابل قبولی انجام داده ولی همچنان نیاز به سازماندهی دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برای اصلاح یارانه پنهان، اطلاعات همه بخش ها، گروه ها و مردم موجود است، گفت: سامانه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارتخانه های صنایع، کشاورزی و دیگر نهادهای اجرایی از اطلاعات ریز مردم و گروه های مختلف ٖآگاه هستند و کشور فقر اطلاعات ندارد. به عبارتی دستگاه های اجرایی می توانند با استفاده از این اطلاعات نسبت به اصلاح یارانه ها پنهان تصمیمات درستی اتخاذ کنند.

وی با اشاره به موضوع ارز ترجیحی خاطرنشان کرد: ارز ترجیحی هم از مسائلی شبیه یارانه پنهان است که اقتصاد ملی به چنین روندهایی گره زده شده است. با این حال اگر دولت بخواهد به یکباره اقدام به اصلاح یارانه های پنهان کند،‌ مانند مسائل مطرح شده برای اصلاح ارز ترجیحی، قطعا آثار تورمی و التهاب بازار را به همراه دارد. اما پس از آماده شدن شرایط لازم‌، دولت به صورت تدریجی و برنامه ای دقیق و شفاف می تواند برای اصلاح یارانه های پنهان اقدام کند که آثار مثبت اقتصادی برای کشور به همراه دارد./ایرنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار