کاهش شدید خرید نوشت‌افزار در آستانه سال تحصیلی

رییس اتحادیه لوازم‌التحریر و لوازم مهندسی گفت: بازار صنعت نوشت‌افزار به علت شیوع کرونا و توقف آموزش حضوری با رکود ۸۰ درصدی مواجه شده است و کارخانجات با ۲۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

کاهش شدید خرید نوشت‌افزار در آستانه سال تحصیلی

به گزارش زنهار؛ با آغاز شیوع کرونا در ایران بسیاری از اصناف به دلیل اعمال محدودیت و ممنوعیت ها با مشکلات فراوانی مواجه شدند و زنجیره صنعت نوشت افزار از تولید تا فروش یکی از بخش هایی بود که به سرعت رکود پیدا کرد.

در سال های گذشته که سایه ویروس کویید ۱۹ یا همان کرونا وجود نداشت، در هفته های منتهی به مهرماه و به دلیل آغاز سال تحصیلی، شهرها حال و هوای دیگری به خود می گرفتند و دانش آموزان برای آغاز مقطع جدید آموزشی به سراغ خرید لوازم التحریر می رفتند، اما مهرماه سال ۹۹ به عنوان نخستین سال تحصیلی در زمان شیوع ویروس کرونا،  به منظور حفاظت از دانش آموزان، روش آموزش مجازی و آنلاین اجرا و کلاس ها به صورت مجازی در فضای نرم افزاری با نام شاد برگزار شد.

البته این موضوع فقط محدود به مدارس نبود بلکه کلاس های دانشجویان نیز غیرحضوری برگزار شد و بخشی از کاهش تقاضای نوشت افزار به همین دلیل رخ داد و این روند در سال جاری نیز ادامه داشته است، اما ماجرای مشکلات صنف نوشت افزار به سال تحصیلی گذشته ختم نشد،  با وجود سرعت گرفتن روند واکسیناسیون عمومی به ویژه معلمان همچنان تاریخ مشخصی برای بازگشایی وجود ندارد.

در همین راستا، رییس اتحادیه لوازم التحریر و لوازم مهندسی با بیان اینکه سال گذشته روند تولید آهسته به سمت رکود حرکت می کرد، خاطرنشان کرد: امسال توان تولید نیز کاهش یافته و انبارهای کارخانجات نیز پر شده است.

«موسی فرزانیان» با اشاره به اینکه زمان بازگشایی حضوری مدارس با گمانه زنی های فراوانی همراه است، تصریح کرد: به طور معمول در شهریورماه خانواده ها اقدام به خرید اقلام تحصیلی می کردند و این دوره زمان اوج فروش سالانه بود اما از سال گذشته شاهد رکودی هستیم که ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم التحریر در چرخه رکود بازار به یکدیگر متصل هستند، اظهار داشت: کارخانجات با ۲۰ درصد ظرفیت به فعالیت خود با تعدیل نیرو ادامه می دهند اما همین اندک کالاهای تولیدی دچار انباشت هستند.

فرزانیان با بیان اینکه در انتظار بازگشایی مدارس و عرضه این محصولات به بازار هستیم، گفت: کالاهای بسیاری در انبارهای تولیدکنندگان وجود دارد و در صورت آغاز حضوری دانش آموزان در مدارس، کمبودی در عرضه نخواهیم داشت.

به گفته وی، با توجه به تولیدات داخلی نوشت افزار و لوازم التحریر نیازی به واردات کالا وجود ندارد البته به دلیل قرار داشتن این محصول در گروه ۲۷ کالایی ورود آن نیز با ممنوعیت مواجه است.

منبع: ایرنا
    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار