دریافت وام 600 میلیونی فقط با داشتن این شرایط

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، در ۱۲ شهر ایران وام مسکن ۴۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود.

دریافت وام 600 میلیونی فقط با داشتن این شرایط

به گزارش زنهار؛ وام مسکن یکی از موارد مهمی است که در چند سال اخیر جزو مشغله های جوانان و خانواده ها شده است. از آنجا که مسکن یکی از روش های سرمایه گذاری تبدیل شده است، افراد سعی می کنند به هر طریقی وام مسکن بگیرند تا صاحب خانه شوند. وام مسکن در هر کشور و هر بانک شرایط متفاوتی دارد. وام مسکن عمدتا به افراد مختلف در گروه های سنی مختلف اعطا می شود.  اقساط وام مسکن از جمله موارد مهمی است که باید به آن توجه داشت تا بعدا درگیر مشکل نشد.

مدیر عامل بانک مسکن اعلام کرده که سقف وام ساخت مسکن در ۱۲ شهر «تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت» افزایش پیدا کرده است.

 

به گفته محمد آئینی سقف وام ساخت مسکن در تهران ۶۰۰ میلیون تومان،‌ درمراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۵۰۰ میلیون تومان و در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر ۴۵۰ میلیون تومان است.

از فروش خودتون چشم بر ندارید

پیش از این هم محمد آئینی از افزایش سقف وام مسکن خبر داده و گفته بود این وام تنها به نوسازی واحدهای بافت فرسوده پرداخت می‌شود و سقف آن ۴۵۰ میلیون تومان است.

اما مبلغ این وام در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران ۶۰۰ میلیون تومان است مشروط به اینکه واحد مسکونی در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم شاهچراغ (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) باشد.

یعنی وام تنها به خانه‌های قرار گرفته در بافت فرسوده تعلق می‌گیرد و همچنین خانه‌هایی که در محدوده چهار حرم قرار گرفته باشند. البته پیش از این گفته شده بود که ۱۵۰میلیون تومان از مبلغ وام بدون سود بانکی است.

وام مسکن ۲۰۰ میلیونی با سود ۵ درصد

همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اعطای تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به بانک‌های عامل از هفته آینده خبر داد. به گفته نیکزاد این تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد، ضمانت سفته زنجیره‌ای و بازپرداخت ۲۰ ساله به روستاییان پرداخت می‌شود.

صحابی در ارتباط با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: بانک مرکزی در سال‌های اخیر در راستای تنوع بخشی در روش‌های پرداخت و تسهیلات مسکن ابزار‌های متنوعی را در نظر گرفته است و یکی از این ابزار‌ها که جدید هم نیست صندوق پس انداز مسکن جوان است.

 وی افزود: اساس این صندوق بر مبنای سپرده گذاری می‌باشد یعنی اگر خانواده‌ها بخواهند برای تامین مسکن آینده فرزندانشان فکری کنند، می‌توانند افتتاح حسابی تحت عنوان حساب مسکن جوانان و براساس جدول و پرداخت ماهانه بعد از گذشت دوره مشخص از این تسهیلات استفاده کنند.

رئیس گروه بانک‌های تخصصی اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: در صورتی که خانواده‌ها بخواهند زودتر از این تسهیلات استفاده کنند شرایط ویژه‌ای دارد که پس از پایان ۵ سال تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان فراهم می‌شود و همچنین بین ۵ تا ۱۵ سال یک جدول مشخصی دارد که همان روز افتتاح حساب در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این تسهیلات، افرادی را که قبل از سال ۱۴۰۱ حساب باز کردند هم شامل می‌شود؟ گفت:این حساب هر سال یک شرایط و سقف‌های مشخصی دارد، ولی با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم‌هایی که اتفاق افتاد؛ امسال این حساب را افزایش بیشتری دادیم تقریباً تا دو برابر سقف‌ها را اضافه کردیم یعنی کسی که از فردا حساب باز کند مشمول این سقف‌ها خواهد شد؛ بنابراین گزارش سقف تسهیلات در سال ۱۴۰۱ به مبالغ ۲ میلیارد تومان، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری برای حساب‌های افتتاحی سال جاری افزایش یافته است.

اعطای وام مسکن به روستائیان

اکبر نیکزاد در نشست خبری به مناسبت ۲۱ فروردین سالگرد تأسیس بنیاد مسکن گفت: این بنیاد ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ با عنوان «حساب ۱۰۰ امام» و به فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد. این نهاد انقلابی ظرفیت خوبی برای خدمت‌رسانی به مردم است و با همه دولت‌ها همکاری داشته است.

وی افزود: تقریباً همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی مصوب دارند. طرح هادی مطالعات کامل روستا از بُعد جمعیت، اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و کاربری‌های مختلف است. ۴۰ هزار روستای ما طرح هادی مصوب دارند.

نیکزاد ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ نوسازی و بازسازی مساکن روستایی آغاز شد. در آن سال فقط ۷ درصد واحدهای روستایی مقاوم‌سازی شده بودند اما در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن روستایی معادل حدود ۵۰ درصد خانه‌های روستایی نوسازی، بازسازی یا مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی تأکید کرد: در جلسه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ شورای عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور تصویب شد که وام مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان با سود پنج درصد و ضمانت سفته زنجیره‌ای افزایش یابد اما از آن زمان تاکنون سازمان برنامه و بودجه محکم مقابل این مصوبه ایستاده است. چند نامه به شخص رئیس‌جمهور زدم و وی دستور شروع پرداخت این تسهیلات را داد اما هنوز اجرایی نشده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه بر اساس این مصوبه ۱۳ درصد از وام مسکن با نرخ ۱۸ درصد را دولت باید یارانه پرداخت کند، گفت: استدلال سازمان برنامه، تورم‌زا بودن یارانه این وام است. درحالی‌که اگر تاکنون واحدهای مسکن روستایی بازسازی نمی‌شد، با زلزله‌های معمولی پنج یا ۶ ریشتری تعداد کشته‌های سوانح طبیعی خیلی بیشتر از این می‌شد.

به گفته نیکزاد، روزانه ۵۵۵ واحد مسکن روستایی باید شروع به ساخت شود و هر یک روزی که پرداخت این تسهیلات به عقب بیفتد، به این معنی است که بیش از ۵۵۰ واحد مسکن روستایی را از دست داده‌ایم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره بازسازی مناطق حادثه‌ دیده در سوانح طبیعی گفت: در چهار نقطه کشور شامل ۸ نقطه زلزله‌زده و ۶ نقطه سیل‌زده در حال بازسازی هستیم. سال گذشته تسهیلات بازسازی با نرخ سود ۱۸ درصد ابلاغ شد اما پس از هشدار رئیس‌جمهور، سازمان برنامه و بانک مرکزی تسهیلات بازسازی را به وام‌های بلاعوض یا نرخ سود ۵ درصد تبدیل کردند.

نیکزاد با تأکید بر اینکه بودجه تهیه و اجرای طرح هادی در سال جاری ۴۶ درصد کاهش یافت، گفت: هرساله در لایحه بودجه دولت‌ها مبلغی به عنوان کمک به حساب ۱۰۰ امام (ره) در نظر می‌گرفتند. بنیاد مسکن از محل این حساب معادل کمکی که خیرین مسکن‌ساز به ساخت مسکن محرومان اختصاص می‌دادند، به این پروژه‌ها کمک می‌کردند اما در کمال ناباوری، ردیف کمک به حساب ۱۰۰ امام (ره) در بودجه امسال صفر شده است.

وی ادامه داد: در بازسازی‌های سیل و زلزله نیز از حساب ۱۰۰ امام مبالغی به خانوارهای محروم کمک می‌کردیم. این رقم در بودجه سال گذشته ۹۵ میلیارد تومان بود که در بودجه امسال به صفر رسید.

نیکزاد درباره نقش بنیاد مسکن در نهضت ملی مسکن گفت: سال گذشته ساخت ۵۹ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن شهری را در دست اجرا داشتیم. برای همه واحدها زمین اختصاص یافته، پروانه اخذ و پیمانکار نیز تعیین شده است. همچنین ۱۸۰ هزار واحد به دستور رئیس‌جمهور به شهردار تهران قرار شد در تهران ساخته شود که ۱۰ هزار واحد آن را بنیاد مسکن می‌سازد.

سال گذشته ساخت ۳۰۰۰ واحد آن شروع شد و امسال ۷۰۰۰ واحد آن کلنگ‌زنی می‌شود که امسال در مناطق مختلف تهران بخصوص بافت‌های فرسوده اجرا می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: در جریان طرح نهضت ملی مسکن، دولت زمین را رایگان می‌دهد و شهرداری‌ها پروانه ساخت را با ۳۰ درصد تخفیف می‌دهند که در برخی از شهرها بیشتر از این میزان تخفیف داده شده و نظام مهندسی نیز ۵۰ درصد تعرفه نظارت را تخصیص می‌دهد. از یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن در سال، ساخت ۲۰۰ هزار واحد روستایی و ۲۰۰ هزار واحد شهری بر عهده بنیاد مسکن است.

به گفته وی، میانگین ساخت مسکن برای پروژه‌های ۲ تا ۳ طبقه متری ۴ تا ۴.۵ و ۵ تا ۶ طبقه متری ۶ میلیون تومان است.

نیکزاد با تأکید بر اینکه مجموعاً در ۳۱ استان ۲۰ هزار واحد مسکن محرومان ساخته می‌شود، گفت: ۸۰۰۰ واحد مسکن مهر متعلق به بنیاد مسکن باقی مانده که تحویل داده نشده یا مشکل حقوقی دارند یا تأمین زیرساخت و انشعابات آنها باقی مانده است. سازمان ملی زمین و مسکن قول داده اعتبارات برای تکمیل آنها داده شود یا دستگاه‌های خدمات‌رسان انشعاب بدهند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه آقای میرکاظمی تخصصی در بودجه‌ریزی ندارد، یادآور شد: اگر بودجه به پروژه‌های مسکن روستایی یا طرح هادی تزریق نشود، دچار رکود می‌شویم.

آقای میرکاظمی بداند که بودجه دادن به مسکن روستایی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و چند برابر یارانه ۱۸ درصدی به نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن را روستاییان از محل تولید محصولات دامی و کشاورزی به کشور برمی‌گردانند. ماندن روستاییان در روستا توسعه پایدار و ثبات اقتصادی ایجاد می‌کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار