دلار 28 هزار تومان را هم رد می‌کند؟

قیمت دلار بار دیگر به ۲۸ هزار تومان رسیده است. نرخ ارز در یک هفته اخیر نوسان محدودی داشت، اما امروز دوباره به کانال ۲۸ هزار تومان سرک کشید.

دلار 28 هزار تومان را هم رد می‌کند؟

به گزارش زنهار؛ بازی دلار با مرز مقاومتی ۲۸ هزار تومان آرامش نرخ ارز را شکننده نشان می‌دهد. مذاکرات وین بیش از ۶ هفته در تعلیق بوده است و اگرچه دیروز اعلام شد دیداری بین نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا در دستور کار است اما نسبت به گره‌گشایی این نشست از احیای برجام، تردید وجود دارد. چنانکه ملاقات یک ماه پیش دو طرف نیز به نظر نتوانست در نزدیک کردن مواضع تهران و واشنگتن چندان کارگشا باشد.

بورسان شهریور ۱۴۰۰، زمانی که در انتظار چندین ماهه برای ازسرگیری مذاکرات وین در دولت رئیسی بودیم و قیمت دلار به ۲۸ هزار تومان رسیده بود، در گزارش‌های متعددی همچون «اخطار دلار به دولت رییسی » احتمال رشد بیشتر قیمت دلار را گوشزد کرده بود. حدود سه ماه بعد نرخ دلار تهران برای دومین بار در تاریخ به بیش از ۳۰ هزار تومان صعود کرد.

کارشناسان در شرایط فعلی نیز با اشاره به رشد قیمت‌های جهانی و نیاز به منابع ارزی بیشتر برای واردات هشدار می‌دهند که در صورت عدم توافق با غرب مسیر صعود دلار هموار خواهد بود. طبیعتا در چنین شرایطی بازگشت به سطوحی همچون ۳۰ هزار تومان بعید نخواهد بود.

در همین حال، آمار تورم ۳.۳ درصدی فروردین و همچنین داده‌های غیررسمی از رشد قابل توجه پایه پولی در آخرین ماه سال گذشته، شرایط را برای تحقق سناریوی فوق مهیا نشان می‌دهد. در حالی که هنوز آمارهای رسمی پولی اسفند توسط بانک مرکزی منتشر نشده، طبق گفته همتی، رئیس سابق بانک مرکزی پایه پولی در اسفند ۵ درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر، علیرغم تاکید ایران بر توافق اولیه جهت آزادسازی حجم قابل توجهی از دلارهای بلوکه شده در خارج از کشور، تکذیب این خبر توسط وزارت خارجه آمریکا و همچنین عدم مشاهده تحولی در این زمینه منجر به این گمانه‌زنی در میان برخی فعالان بازار ارز شده است که دولت سیزدهم قصد به اصطلاح خبردرمانی قیمت دلار داشته است.

قابل ذکر است قانون جدید ممنوعیت خرید و نگهداری ارز بیش از حد مجاز اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت از تقاضای ارز بکاهد یا بخشی از دلارهای خانگی را روانه بازار ارز کند، اما راهکار مناسبی برای کاهش نوسانات بازار ارز در بلندمدت نخواهد بود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار