کدام بازار بیشترین سود را دارد؟

جابجایی تورم از کالاهای سرمایه‌ای به کالاهای مصرفی وضعیت ویژه‌ای را پیش روی خانوارها قرار داده و مساله سرمایه‌گذاری برای مصون ماندن از تورم را به مساله‌ای مهم بدل ساخته است.

کدام بازار بیشترین سود را دارد؟

به گزارش زنهار از قرن نو، کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بازار مناسب‌تری است؟ این سئوالی است که این روزها به وفور در افکار عمومی مطرح می شود .

جابجایی تورم از کالاهای سرمایه‌ای به کالاهای مصرفی وضعیت خاص و ویژه‌ای را پیش روی خانوارها قرار داده و مساله سرمایه‌گذاری برای مصون ماندن از تورم و پیشگیری از کاهش ارزش پول ملی را به مساله‌ای مهم بدل ساخته است .

 اگر در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در خرید طلا و سکه و مسکن و خودرو و ... همگی موجبات سودی تضمین شده را برای سرمایه‌گذار فراهم می‎کرد امروزه با خوابیدن تب قیمتی و تقاضا در بازار، سرمایه‌گذاری به ماهیت خود، متضمن سوددهی نیست.

 در این فضاست که بسیاری به استناد دامنه محدود نوسان در بازار ارز این سئوال را مطرح می‌کنند که چرا با وجود عدم افزایش نرخ دلار قیمت‌ها در بازار ایران روندی افزایشی را تجربه می‌کنند؟ تورم ریالی به یکی از مهمترین بحران‌های اقتصادی ایران تبدیل شده است.

 نظرخواهی قرن‌نو از کارشناسان نشان می‌دهد که اغلب معتقدند دوره دریافت سودهای بالا در بازارهای سرمایه‌گذاری سنتی سپری شده است . وحید شقاقی شهری معتقد است سال ۱۴۰۱ نمی‌توان انظتار دریافت سودهای کلان و چند صد درصدی را در بازارها داشت چرا که حتی در صورت نپیوستن به برجام دولت مانع از افزایش شدید نرخ دلار می‌شود و در نتیجه سایر بازارها نیز همگام با ارز دایره نوسان محدودی را تجربه می‌کنند.

 از سوی دیر علی قنبری می‎‌گوید مهمترین مساله اینجاست که دیگر پول چندانی در جامعه نیست تا بتواند با ورود به بازارها، شرایط قیمتی را دستخوش تغییر کند و همین امر موید این نکته است که نباید انتظار سود بالا از بازار را داشت.

دلار سودآور است؟

 بازار ارز در سال ۱۴۰۰ سود چندانی را نصیب سرمایه‌گذارانش نکرد. هر چند دامنه نوسان در نیمه دوم سال بالا بود اما در نهایت قیمت دلار ابتدا تا انتهای سال تفاوت بسیار اندکی را شاهد بود.

 دست‌اندرکاران بازار ارز معقدند این روند در سال جاری نیز طی خواهد شد و در صورت پیوستن به برجام می‌توان حتی انتظار زیان سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت را داشت. البته انچه مسلم است اینکه قیمت دلار در بازار ایران از هسته سخت ۲۳ هزار تومان عقب‌تر نمی‌رود چرا که نرخ تسعیر ارز در بودجه به این میزان تعیین شده است.

طلا و سکه

 طلا و سکه تحت‌تاثیر دو مولفه مهم یعنی قیمت جهانی طلا و قیمت ارز در بازار داخلی قرار دارند.

 طلا و سکه در سالی که نرخ تورم بالاتر از ۴۰ درصد بود به سرمایه گذاران سودی در حدود ۱۱ تا ۱۴ درصد را دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری نیز احتمال نوسان شدید بهای طلا در بازارهای جهانی چندان جدی نیست و در نتیجه نمی‌توان انتظار رشد عجیب و غریب قیمت سکه و طلا را داشت.

 در آخرین روز کاری سال گذشته، ۲۸ اسفند، یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۹۶۷ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در همین روز در سال ۱۳۹۹، به قیمت یک میلیون و ۹۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده بود.

قیمت اونس نیز در سال گذشته بین کانال ۱۸۰۰ تا دو هزار در نوسان بود. طلای جهانی اسفند ۱۴۰۰ را در کانال ۱۹۰۰ دلاری به پایان رساند.

قیمت سکه در آخرین روز کاری سال گذشته، ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان اعلام شد، اما سکه طرح جدید سال ۱۳۹۹ را با قیمت ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان به پایان رساند.

قیمت طلا و سکه هر دو سال گذشته تحت تاثیر اخبار مذاکرات، تحرکات بازار ارز و قیمت اونس نوساناتی داشتند. طلا هم کانال ۱ میلیون و ۱۰۰ را تجربه کرد و هم کانال ۱٫۲ میلیون تومان را. سکه نیز بین کانال ۱۱ و ۱۲ میلیونی در نوسان بود و به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم رسید.

بورس

آنچه کارشناسان متفق‌القول می‌گویند احتمال بالای سوددهی بورس در صورت احیای برجام است . احیای برجام و به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌تواند شرکت‌های بورسی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

 سال ۱۴۰۰ البته برای سهامداران بورس چندان سال خوشی نبود و محدوده سود بورس کمتر از سه درصد براورد شده است.

 بورس از نیمه سال ۱۳۹۹ وارد دوره ریزشی خود شده و همچنان در این وضعیت به سر می‌برد . با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند دستیابی به سود سی صدرصدی در بورس در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات دور از ذهن نیست.

مسکن

 هر چند قیمت مسکن از ۲۹ میلیون و سیصد هزار تومان در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳۳ میلیون تومان در اسفند ماه همین سال رسید اما بازار مسکن با رکود تورمی شدیدی مواجه بود.

 کندی خرید و فروش و آسان نبودن تبدیل ملک به نقدینگی ، در سال ۱۴۰۰ خود را به رخ سرمایه‌گذاران کشید. با این حال سود بازار مسکن برای کسانی که چندان نیاز فوری به پولشان نداشتند در محدوده ۲۷ درصد گزارش شده است. برآوردها اما نشان می‌دهد این رکود تورمی در سال جاری نیز پابرجاست و همین رکود سبب می‌شود افزایش قیمت نجومی در راه نباشد. سرمایه گذاران مسکن به عقیده کارشناسان باید انتظار سود کمتر از سال ۱۴۰۰ را در این بازار داشته باشند.

 خودرو

 بازار خودرو یکی زا سودده‌ترین بازارها در سال گذشته بود اما این بازار نیز با کندی خرید و فروش روبرو بود و شمار متقاضیان فروش از خریداران بیشتر بود. کارشناسان افزایش شدید قیمتی و سوددهی بالا در این بازار را دور از ذهن می‌دانند و معتقدند با افزایش عرضه حتی روند افزایش قیمت در این بازار کند می‌شود.

 با این حال سرعت افزیش قیمت در بازار کالاهای بادوام صرفی نظیر لوازم خانگی و ... بالاست و همین فشاری بر اقتصاد خانوار تلقی می‌شود.

 سود بانکی

 سود بانکی در سال ۱۴۰۱ قرار نیست دستخوش افزایش یا کاهش شود اما با توجه به احتمال سوددهی اندک سایر بازارها یکی از مهمترین و مطمئن‌ترین مراکز سرمایه‌گذاری برای پس‌اندازهای خرد مردمی خواهد بود.

 با این حال همچنان احیا یا عدم حیای برجام می‌تواند بر پیش‌بینی‌ها تاثیرگذار باشد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار