رکورد تورم متعلق به کدام ارز است؟

طبق اعلام یورواستات نرخ تورم سالانه در کشورهای حوزه یورو در ماه مارس به هفت و نیم درصد رسید.

رکورد تورم متعلق به کدام ارز است؟

به گزارش زنهار، یورواستات روز جمعه اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در کشورهای حوزه یورو در ماه مارس به هفت و نیم درصد رسید.

این رقم در حالی از سوی اداره آمار اتحادیه اروپا منتشر شد که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین طی هفته‌های گذشته منجر به افزایش قیمت سوخت، گاز و دیگر منابع انرژی شده است. نرخ تورم در ۱۹ کشور حوزه یورو در ماه فوریه به ۵.۹ درصد رسیده بود. رقمی که از زمان اعلام نرخ تورم در حوزه یورو در سال ۱۹۹۷ بی‌سابقه بود.

رکورد نرخ تورم در کشورهای حوزه یورو از ماه نوامبر سال گذشته تاکنون هر ماه شکسته شده است. از رشد قیمت منابع انرژی به عنوان دلیل اصلی افزایش نرخ تورم در کشورهای اروپایی یاد می‌شود. میزان افزایش سالانه بهای منابع انرژی (سوخت، گاز و الکتریسیته) در ماه مارس به ۴۴.۷ درصد رسید. این رقم در ماه فوریه ۳۲ درصد بود.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا روز چهارشنبه گفته بود که جنگ در اوکراین به طور همزمان منجر به افزایش نرخ تورم و کاهش رشد اقتصادی شده است. او همچنین درباره چشم‌انداز اقتصادی ماه‌های آینده از «بلاتکلیفی قابل توجه» سخن گفت.

بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که آمار جدید یورواستات بر میزان فشارها به بانک مرکزی اروپا برای واکنش به افزایش روزافزون قیمت کالاهای مصرفی خواهد افزود. بانک مرکزی آمریکا اخیرا به دنبال افزایش نرخ تورم تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفت. بانک‌های مرکزی آن دسته از کشورهای اروپایی مانند بریتانیا، نروژ و جمهوری چک که عضو حوزه یورو نیستند نیز نرخ بهره را افزایش داده‌اند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار