اگر توافق نشود، قیمت دلار چقدر می‌شود؟

ازسرگیری مذاکرات وین در سال ۱۴۰۰ نوسان قیمت دلار را به همراه داشت و باعث شد نتوان چشم‌انداز این بازار را به‌طور قطعی دید. یک کارشناس بازارهای مالی درخصوص آینده دلار در سال ۱۴۰۱ گفت: دو سناریو برای دلار وجود دارد، اگر توافق صورت بگیرد کف دلار ۲۵ هزار تومان و سقف آن ۲۸ هزار تومان می‌شود.

اگر توافق نشود، قیمت دلار چقدر می‌شود؟

به گزارش زنهار، ازسرگیری مذاکرات وین در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ باعث شد قیمت دلار در بازار آزاد بین کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومان نوسان داشته باشد.

 

دو روز از سال ۱۴۰۱ گذشته و هنوز به‌طور قطعی نتیجه مذاکرات مشخص نیست و باید دید در صورت امضای برجام و عدم حصول توافق، چه چشم‌اندازی برای بازار دلار وجود دارد؟

 

پیش‌بینی کف ۲۵ هزار تومانی برای دلار

 

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص چشم‌انداز دلار در سال ۱۴۰۱ گفت: دو سناریو برای دلار وجود دارد، اگر توافق صورت بگیرد من کف ۲۵ هزار تومان و سقف ۲۸ هزار تومان را پیش‌بینی می‌کنم و احتمالا بعد از یک سال و نیم روند حرکتی دلار به سمت بالا پیش می‌رود.

 

او ادامه داد: اگر به هر دلیلی مذکرات وین به نتیجه‌ای نرسد حدود پنج ماه بازار خود را در نرخ فعلی نگه می‌دارد و سپس در نرخ‌های بالای ۳۰ هزار تومان تثبیت می‌شود.

 

وابستگی نرخ دلار به برجام

 

علی صادقین دیگر کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: روند برجام به دلار بستگی دارد و اگر برجام را تصویب شده بدانیم انتظار می‌رود دلار در کوتاه‌مدت تا کانال ۲۳ هزار تومانی نیز کاهش پیدا کند.

 

صادقین در این باره ادامه داد: با این وجود هنوز روند نقدینگی همچنان صعودی و نرخ تورم بالای ۳۵ درصد است و انتظار می‌رود طبق روند متغیرهای اقتصاد کلان دلار تا کانال ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان در میان‌مدت به تعادل برسد و متناسب با تورم روندی افزایشی داشته باشد.

 

بازدهی دلار در سال ۱۴۰۰

 

دلار در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ با بازدهی ۲/۷۹ درصدی ۲۴ هزار و ۵۸۴ هزار تومان ثبت شد. قیمت دلار در ۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۲۳ هزار و ۹۱۶ هزار تومان تعیین شده بود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار