شرط‌های جدید برای واردات خودرو

شورای نگهبان بار دیگر با مصوبه مجلس در مورد واردات خودرو مخالفت کرد. این موضوع مخالفان سرسختی در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم دارد. نمایندگان مجلس، برای جلب نظر نهادهای بالادستی، شروطی را برای ورود خودرو، به مصوبه خود اضافه کردند. شروط تازه چه می‌گویند؟ آیا خودروهای خارجی جدید سال آینده به بازار می‌آیند؟

شرط‌های جدید برای واردات خودرو

به گزارش زنهار، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، شورای نگهبان روز گذشته مصوبه بودجه‌ای نمایندگان را در مورد واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، به مجلس بازگرداند. اما به نظر می‌رسد نمایندگان مصمم هستند که راه را به روی خودروهای جدید وارداتی باز کنند.

شروط جدید برای واردات خودرو

مجلس امروز مصوبه پیشین خود را اصلاح کرد و دوباره آن را برای شورای نگهبان فرستاد. در اصلاحات جدید شروطی برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است. آنگونه که باشگاه خبرنگاران گزارش داده، این شروط عبارتند از:

– تعیین ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز از سوی دولت

-تعیین سقف ۲۵ هزار یورو برای قیمت خودرو وارداتی سواری

-حجم موتور کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی

-آسیب نرسیدن به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت

-ایجاد شرایط رقابت.

خودروهای خارجی به بازار می‌آیند؟

آیا با این شروط، می‌توان امیدوار بود خودروهای خارجی جدید، سال آینده به کشور وارد شوند؟ آیا می‌توان امیدوار بود ورود این خودروها به بازار، شرایط موجود را بهبود بخشد؟

بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو بندهایی از این مصوبه را نقض عرض می‌داند. او این پرسش را مطرح می‌کند که حتی اگر واردات صورت گیرد اگر قرار باشد هیچ تاثیری بر تولید داخل نداشته باشد، فایده آن چیست؟

این کارشناس بازار خودرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: هدف از واردات، قاعدتا باید ایجاد رقابت باشد. مردم از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و مسئولان نیز این موضوع را تایید کرده‌اند.

او می‌افزاید: اگر قرار باشد با ایجاد محدودیت‌های شدید، واردات را سخت و بی‌اثر کرد تا هیچ لطمه‌ای به خودروسازان داخلی وارد نشود، در شرایطی که تامین ارز برای کشور با چالش‌هایی مواجه است، چرا باید وارداتی صورت گیرد؟

صدرایی می‌گوید: مساله این نیست که واردات خودرو به حیات و تداوم فعالیت خودروسازان آسیب جدی وارد کند. اما نباید موضوع را به گونه‌ای مهندسی کرد که جلوی ایجاد رقابت هم گرفته شود.

ورادات خودروهای اقتصادی و کاهش تدریجی تعرفه‌ها

این کارشناس بازار خودرو توضیح می‌دهد: برای ایجاد رقابت، در وهله نخست ورود خودروهای اقتصادی و رده متوسط ضروری است.

او می‌افزاید: در گام بعدی دولت باید به صورت پلکانی و در برنامه‌ای مثلا ۵ ساله، تعرفه واردات خودرو را کاهش دهد. در این صورت خودروسازان می‌دانند که در پایان این برنامه باید از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت با رقیب خارجی را داشته باشند.

منتظر خودروهای کمتر از یک میلیارد تومان نباشید

نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی، بارها بر ضرورت ورود خودروهای اقتصادی به کشور تاکید کرده‌اند و گفته‌اند که این بار واردات نباید منحصر به محصولات لوکس شود. تعیین سقف ۲۵ هزار یورویی، تا چه حد این هدف را تامین می‌کنند؟

صدرایی در این مورد توضیح می‌دهد: خودروهای رده متوسط در اروپا حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار یورو قیمت دارند. با توجه به اینکه این نرخ، سقف در نظر گرفته شده است، واردکنندگان می‌توانند محصولات ارزان‌تر را نیز وارد کنند.

او می‌افزاید: به نظر می‌رسد این رقم معقول باشد اما با توجه به هزینه‌ها و تعرفه واردات بعید است که این خودروها با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده برسند.

امکان ورود خودروهای دست دوم سالم

این کارشناس بازار خودرو می‌گوید: دولت و مجلس می‌توانند برای کاهش قیمت نهایی محصولات وارداتی، با تغییر قوانین و مقررات موجود، امکان ورود خودروهای سالم اما دست دوم یا استوک اروپایی را به کشور فراهم کنند.

او می‌افزاید: برای مثال می‌توان خودروهای دست دوم تولید ۲۰۲۰ به بالا را که از گواهینامه سلامت برخوردار باشند، به کشور وارد کرد. همچنین در انبار خودروسازان خارجی یا نمایندگی‌های آنها در کشورهای اطراف، خودروهای صفر کیلومتر تولید مثلا ۲۰۲۰ وجود دارند که ورود آنها هم می‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد. ولی تولیدات قبل از این سال دیگر توصیه نمی‌شود.

حجم موتور شاخص مناسبی است؟

یکی دیگر از شروط جدید واردات خودرو، حجم موتور کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی است.

صدرایی در این مورد می‌گوید: این مضوع از ابتدا ملاک اشتباهی برای تعیین ارزش خودرو بود. خودروها با حجم موتور کمتر و بیشتر می‌توانند قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تری داشته باشند.

او در مورد تاثیر این عامل بر مصرف سوخت و آلایندگی‌های محیط‌زیستی نیز معتقد است: می‌توان با اطمینان گفت خودروهای ۸ سیلندر پنج لیتری روز در دنیا، از نظر مصرف سوخت و آلایندگی، شرایط بهتری نسبت به خودروهای تولید داخل که از حجم موتور کمتری برخوردارند، دارند.

قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

صدرایی توضیح می‌دهد: اگر واردات در عمل به صورت انبوه، یعنی حداقل ۵۰ هزار دستگاه به بالا، اتفاق بیفتد می‌تواند از نظر روانی روی قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار و برخی محصولات مونتاژی اثر بگذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در روزهای گذشته رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت، بر واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ تاکید کرده‌اند.

چندی پیش فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به تجارت‌نیوز گفت: اکنون رئیس‌جمهور هم با واردات موافق است و دستور آزادسازی آن را صادر کرده. احتمالا از خرداد ثبت سفارش واردات خورو انجام می‌شود. اواخر تابستان نیز محصولات وارداتی به بازار می‌آیند.

اما بنیامین بهرامی، واردکننده خودرو معتقد است: به نظرم واردات خاصی قرار نیست صورت بگیرد. ماجرا احتمالا انحصاری است. سال ۹۶ واردات ممنوع شد. در آن زمان کشور تحریم نبود. اما به بهانه حمایت از تولید داخل واردات بسته شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار