جزئیات دقیق از نحوه افزایش حقوق معلمان

خبر افزایش حقوق معلمان در روز‌های پایانی سال، موجب خوشحالی آن‌ها شد. افزایش حقوق معلمان با توجه به رتبه‌ای که آن‌ها دارند، انجام می‌گیرد. چندین عامل هستند که بر روی افزایش حقوق معلمان تاثیر می‌گذارد. در ادامه به بررسی جزئیات افزایش حقوق معلمان خواهیم پرداخت.

جزئیات دقیق از نحوه افزایش حقوق معلمان

به گزارش زنهار، افزایش حقوق معلمان در سال ۱۴۰۱ تحقق می‌یابد؟

به نقل از گسترش‌نیوز، به گفته ویس کرمی نماینده مجلس در قانون رتبه بندی معلمان همه مدارک تحصیلی فرهنگیان بدون هر گونه محدودیتی اعمال می شود.

حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: بعد از این شبهه افکنی ها، مجددا نشستی با معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شده و ردیف‌های مربوطه چک شدند تا اشتباهی در این خصوص رخ ندهد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: اعضای کمیسیون آموزش مجلس اعلام کردند که حداقل حقوق دریافتی معلمان بعد از رتبه بندی ۸ میلیون تومان است، اما برخی افراد و جریانات در شبکه‌های اجتماعی این موضوع را انکار کرده و از اعداد و ارقام پایین تری خبر دادند.

احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: بعد از این شبهه افکنی‌ها، مجددا نشستی با معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شده و ردیف‌های مربوطه چک شدند تا اشتباهی در این خصوص رخ ندهد.

فلاحی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات پیش روی آموزش و پروش کمبود معلم است که برنامه ریزی برای استخدام‌های جدید در دستور کار قرار دارد. وی در این راستا گفت: حداقل نیاز آموزش و پرورش برای تامین معلم، بیش از ۲۲۰هزار نیرو است که در سال آینده با افزایش بازنشستگی معلمان این عدد بالاتر نیز می‌رود.

سخنگوی شورای نگهبان خبر از تایید لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان داد.با تأیید شورای نگهبان مطالبه ۱۰ ساله فرهنگیان در زمینه اجرای لایحه رتبه بندی معلمان محقق و بالاخره این لایحه تبدیل به قانون شد.

طبق قانون رتبه بندی معلمان، آن دسته از کارکنان آموزش و پرورش که در حکم کارگزینی شان معلم درج شده، این لایحه شامل شان می گردد. تغییراتی در این قانون صورت گرفته و بر اساس آن، آموزشیار معلم» ۴۵ درصد، دومین رتبه «مربی معلم» ۵۵ درصد، سومین رتبه «استادیار» معلم ۶۵ درصد، چهارمین رتبه «دانشیار معلم» ۷۵ درصد افزایش دارد.

حقوق کدام گروه از فرهنگیان دو برابر می شود؟

پنجمین رتبه «استاد معلم» ۹۰ درصد افزایش حقوق را خواهند داشت که این افزایش در سه شاخصه حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل فرهنگیان در رتبه بندی لحاظ می‌شود. ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ و نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

نحوه گروه بندی معلمان چگونه است؟

همچنین طبق اصلاحات رتبه‌بندی معلمان، معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند؛ کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند نیز مشمول این قانون می شوند.

کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرائی این قانون خواهد بود.

فرهنگیان بازنشسته شامل رتبه بندی می شوند؟

طبق اصلاحات رتبه‌بندی معلمان، فوق‌العاده رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال می‌شود؛ معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی‌شوند همچنین به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، اعتبار اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شد.

فرهنگیان و بازنشستگان آموزش و پرورش، تمامی اساتید عضو هیات های علمی دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی کشور از جمله موسسات دولتی، آزاد، پیام نور و همچنین اساتید و مدرسان حق التدریسی می توانند از امکانات این طرح تسهیلاتی در قالب عقد مرابحه و جعاله بهره مند شوند.

میزان این تسهیلات ۵۰، ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومان بوده که تا سقف ۵۰ میلیون تومان در قالب کارت اعتباری مرابحه است که صادر می شود و برای مبالغ بیشتر بدون کارت بوده و فرهیختگان دریافت کننده می توانند از آن برای رفع نیازهای ضروری و اساسی خود استفاده نمایند.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس طرح رتبه بندی که اجرای آن از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ خواهد بود، پایین ترین و حداقل دریافتی معلمان بر اساس طرح رتبه بندی مبلغ ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

علیرضا منادی سفیدان با بیان اینکه، امروز یکشنبه طرح رتبه بندی در دستور جلسه مجلس شورای اسلامی بررسی می شود، افزود: معلمان بر اساس طرح رتبه بندی ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران را دریافتی خواهند داشت.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار