طالبان قیمت دلار را افزایش داد؟

تجارت‌نیوز نوشت: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و کنترل قیمت دلار، این بار به هرات چشم دوخت تا به امدادهای طالبان متوسل شود. چنانکه دولت افغانستان با ممنوع‌کردن خروج ارز از هرات، راه میان‌بری مقابل بانک مرکزی ایران برای مدیریت قیمت دلار گذاشت.

طالبان قیمت دلار را افزایش داد؟

به گزارش زنهار، مدیریت قیمت دلار از طریق بهره‌گیری از اختلاف نرخ با هرات شیوه‌ای قدیمی در بازار ارز ایران است. اما اکنون طالبان با جلوگیری از خروج ارز از هرات به کمک بازارساز آمد.

قیمت دلار که در اواسط هفته در بازار فردوسی تا ۹۰۰ تومان افزایش یافت، در پایان روز چهارشنبه با افت ۶۰۰ تومانی به ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. البته آخرین قیمت دلار فردایی در روز پنج‌شنبه ۵۰ تومان بالا رفت و با مظنه ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان بسته شد. همزمان نرخ فردایی هرات روی رقم ۲۴ هزار و ۸۹۰ تومان ایستاد.

حالا با ایجاد شکاف ۱۰۰۰ تومانی بین قیمت دلار هراتی و تهران، شائبه همکاری بانک مرکزی با دولت طالبان برای کنترل بازار ارز را مطرح می‌سازد. بدین شکل که بازارساز با ارائه نرخ‌های هرات سعی در تنظیم بازار دارد.

البته این موضوع لزوما به معنای هماهنگی بانک مرکزی و طالبان نیست، اما طالبان با توقف خروج ارز از هرات به کمک این بانک در ایران آمد تا در پایان هفته جاری شرایط بهتری را در بازار حاکم کند.

در بازار رسمی و صرافی‌های مجاز نیز نرخ دلار ۱۰۰ تومان افزایش داشت و به ۲۴ هزار و ۵۷۵ تومان رسید. اما اتفاق اصلی بازار ارز روز چهارشنبه را باید در ورود قیمت دلار نیمایی به کانال ۲۳ هزار تومان دید.

مهم‌ترین دست‌انداز ریزش قیمت دلار

از سوی دیگر، اکنون مذاکرات وین بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک است. آخرین اظهارات وزیر خارجه ایران این است که توافق در دسترس است مشروط بر آنکه طرف آمریکایی وافع‌بینانه رفتار کند.

حتی همین اظهار نظر هم می‌تواند روند کاهشی قیمت دلار را تداوم بخشد. بعد از مخابره اخبار مثبت از وین دیگر خبری از لفظ‌های جدیدی قیمتی در بازار ارز نیست. حال نهایی‌شدن توافق می‌تواند شوکی بزرگ به فعالان بازار وارد کند و حتی نرخ دلار را تا چند هزار تومان کاهش دهد.

با این حال برخی فعالان بازار از کمبود ارز در بازار، به‌ویژه در سلیمانیه خبر می‌دهند. اتفاقی که می‌تواند مهم‌ترین دست‌انداز بازار برای ریزش دلار پس از توافق احتمالی وین باشد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار