اظهارات رئیس انجمن مهندسی گاز کشور در باره قرارداد ایران و چین

رئیس انجمن مهندسی گاز کشور گفت: ایران باید از ظرفیت سند همکاری با چین برای جبران کمبود انرژی با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند.

اظهارات رئیس انجمن مهندسی گاز کشور در باره قرارداد ایران و چین

به گزارش زنهار، منصور دفتریان گفت: شرایط طبیعی ایران آن قدر مناسب است که می‌توان به جای گازرسانی به مناطق مختلف از قبیل روستاهای صعب العبور، با استفاده از خورشید، انرژی مورد نیاز را تامین کرد.

به گفته او، استفاده از انرژی خورشیدی، علاوه بر کاهش مشکل کمبود گاز، مشکل کمبود آب را نیز حل خواهد کرد؛ زیرا به علت پدیده گرمایش زمین، بسیاری از حجم آب پشت سدها در اثر تبخیر از بین می‌رود که می‌توان با قراردادن صفحات پلاستیکی روی آب و نصب پنل‌های خوشیدی روی این صفحات، همزمان با تولید انرژی خورشیدی، تبخیر آب را نیز مدیریت کرد.

رئیس انجمن مهندسی گاز کشور می‌گوید، فرآیند گذار انرژی یعنی تغییر رویکرد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای انرژی‌های فسیلی، منجر به این می‌شود که تمام کشور‌های دنیا، خواستار خرید پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی شوند که ایران با دارا بودن مواد اولیه پتروشیمی در این زمینه، باید به سمت تولید این تجهیزات برود.

دفتریان گفت: به علت اینکه کشور چین در این مورد توانمند است، مسئولان دولتی باید تلاش کنند تا با استفاده از ظرفیت سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، تولید تجهیزات مربوط به پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی را در کشور توسعه دهند تا هم کمبود انرژی داخلی رفع شود و هم امکان ارزآوری با صادرات این تجهیزات را به وجود آورند.

محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) روز چهاردهم بهمن در مراسم تفاهم نامه تولید ۶ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر و پاک در استان کرمان گفت: دولت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدید پذیر برنامه دارد و تلاش بر تامین برق کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف حفظ منابع فسیلی و آبی و کاهش آلایندگی است.

طبق آمار‌های وزارت نیرو، تولید بیش از ۹۰ درصد از برق کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی و گازی انجام می‌شود که با توجه به ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور، با بحران کمبود سوخت مواجه شده‌اند.

اوجی وزیر نفت هم گفته سالانه روند افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی، صنعتی و نیروگاهی را داریم و اولویت ما در بخش گاز تامین مصرف خانگی است که به همین علت، در مورد نیروگاه‌ها به سمت تامین سوخت مایع رفته‌ایم.

بخشی از محتوای سند همکاری ایران و چین، شامل تشویق مشارکت شرکت‌های چینی برای سرمایه گذاری و تامین مالی طرح‌های برق، انرژی، آب و فاضلاب در ایران است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار