گمانه‌زنی‌های خوشبینانه درباره فروش نفت ایران

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: درصورتی که تحریم های ایران نیز لغو نشود باز هم ممکن است کشورهای آسیایی با ایران قراردادهایی را در خصوص خرید نفت منعقد کنند، درحال حاضر بالای یک میلیون بشکه نفت صادر می شود و بعید نیست که این میزان افزایش یابد و تعداد خریداران نفت ایران بیش از حال حاضر شوند.

گمانه‌زنی‌های خوشبینانه درباره فروش نفت ایران

به گزارش زنهار، محمد خطیبی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه وضعیت بازار به گونه ای است که تقاضا به سرعت به حالت قبل از کرونا باز می گردد و در حال رشد بوده اما عرضه نمی تواند به همان تناسب افزایش یابد به همین دلیل بازار با یک افزایش قیمت مواجه است، اظهار کرد:علی رغم اینکه مصرف کنندگان بزرگ از ذخایر خود برداشت می کنند اما شرایط بازار متعادل نیست.

وی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی بازار بیانگر اوضاع نامطلوب بازار و عدم کفایت عرضه است، گفت: در چنین شرایطی برخی کشورها همچون هند، ژاپن و کره پالایشگاه های خود را برای خرید نفت از ایران آماده می کنند، ممکن است این کشورها با آمریکا مذاکره و بدون توجه به رفع تحریم ها اقدام به آماده سازی پالایشگاه ها کرده باشند.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه حتی ممکن است این کشورها با آمریکا نیز مذاکره ای نداشته باشند و باتوجه به نیاز خودشان تمایل به خرید نفت از ایران داشته باشند، اظهار کرد: باتوجه به رشد تقاضا و ناتوانی عرضه در تامین تقاضا بعید نیست که دچار یک کمبود در بازار شویم.

خطیبی  افزود: به مرور زمان این کمبود در بازار بیشتر نمایان می شود چراکه با رشد سالیانه تقاضا نیز مواجه هستیم، البته باورود به فصل تابستان وفصل پائیز وزمستان سال آینده شاهد رشد تقاضا خواهیم بود در این شرایط این کشورها تمایل دارند امنیت عرضه نفت ونیازمصرفی خود را از هم اکنون تامین کنند، در چند جا به کاهش قیمت ها درفصل بهار اشاره شده که بهتراست بجای کاهش قیمتها ازتعدیل قیمت ها استفاده شود.

ایران یک منبع مطمئن در بازار نفت است

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت فعالیت می کنند تامین مازاد تقاضا مشکل خواهد بود، در این شرایط یک منبع مطمئن به نام ایران وجود دارد که همه می دانند به دلیل تحریم ها از تمام پتانسیل خود استفاده نمی کند، بنابراین سعی می کنند که تا دیر نشده از این پتانسیل استفاده کنند، هر کشوری زودتر وارد کار شود تصمیم خردمندانه ای گرفته چراکه ممکن است اگر دیر شود پتانسیل ایران نیز پر شود و جایی برای تامین تقاضا وجود نداشته باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه شرایط بازار و نیاز کشورها به گونه ای است که تحریم ها دیگر معنایی ندارد، گفت: بحث تحریم روسیه که مطرح شد، آمریکایی ها بیانیه دادند و اعلام کردند که تحریم های روسیه منهای انرژی است، یعنی به هیچ عنوان تحریم جدیدی در حوز انرژی اعمال نخواهد شد، درحالی که تنش ها با اکراین و روسیه بسیار جدی است.

خطیبی با بیان اینکه علی رغم اینکه آمریکا اعلام کرد که تحریم های سنگینی علیه روسیه اعمال می کند اما انرژی شامل آن نشد چراکه می دانند اگر انرژی تحرم شود بحران بزرگ ایجاد خواهد شد که قیمت ها دیگر قابل پیشبینی نیست، گفت: وضعیت فعلی نشان می دهد که بازار بسیار حساس شده است و تحریم ها دیگر پاسخگو نیست.

به گفته وی به نظر کشورهای اروپایی قصد دارند تا آخرین نفس با آمریکایی ها همکاری کنند اما کشورهای آسیایی به فکر خودشان افتادن تا راهی برای پاسخ به تقاضا بیابند به همین دلیل نیز اقدام به آماده سازی پالایشگاه های خود برای ورود نفت ایران کرده اند.

بعید نیست قیمت ها بالا بماند

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به وضعیت قیمت ها در بازار نفت  در صورت شکست توافق و عدم تحقق برجام، گفت: با شروع فصل بهار قیمت ها تا حدودی کاهش می یابد یعنی سیستم های گرمایشی خاموش می شود اما مجدد در اواخر تابستان به شدت تقاضا رشد خواهد کرد و بازار نیازمند عرضه جدید است.

خطیبی با بیان اینکه عرضه جدید به دلیل کاهش سرمایه گذاری ها کاهش یافته و در خیلی بخش ها کلا سرمایه گذاری صورت نگرفته است، افزود: این در شرایطی است که اگر سرمایه گذاری نداشته باشیم عرضه جدیدی نیز نخواهد بود، علت این مساله تحریم ها کرونا و یا جود نا امنی در بازار نفت است، بازار نیز به این مساله واکنش نشان داده است و بعید نیست که قیمت ها از مرز ۱۰۰ دلار نیز بگذرد و در سطوح بالا باقی بماند.

به گفته وی، اگر وضعیت اوکراین و روسیه و آمریکا بدتر از حال حاضر شود ممکن است اوضاع بازار نفت در شرایط بدتری قرار بگیرد، در این بین کشورهای آسیایی باید به فکر امنیت انرژی خودشان باشند و ایران یکی از منابع مطمئن است که نشان داده کشورها می توانند روی آن حساب باز کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار